|
|
امروز: دوشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۳ - ۰۳:۱۰
کد خبر: ۲۸۲۸۷
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۷
صنعت بانکداری و صنعت خودرو آن‌دسته از صنایعی بودند که عملیات سودآوری و عملکرد رو به رشد آنها تحت تاثیر مذاکرات و تحریم‌ها قرار گرفته بود و پیش‌بینی می‌شود با برداشتن تحریم‌ها این صنایع بتوانند مسیر توسعه‌ای خود را طی کنند.
 دکتر سیدحمید میرمعینی،کارشناس بورس در روزنامه آرمان نوشت:
 
اگرچه بانک‌ها به‌دلیل کاهش سپرده­های بانکی و هم کاهش نسبت ذخیره قانونی سپرده‌های خود نزد بانک مرکزی، با اقبال سهامداران مواجه شدند؛ اما عمدتا دلیل تحرک بازار این است که قیمت‌ها جذاب بودند و فروشندگان کاهش و خریداران افزایش یافته بودند. و دومین دلیل این رشد شاخص را می­توان خوش­بینی­های سیاسی نسبت به مذاکرات هسته­ ای و اخبار مثبتی که دریافت می­شد، عنوان کرد. البته می­توان گفت که بازار منطقی شده است اما در عمده بازار این اتفاق رخ نداده است. این روند رو به رشد در سهم‌هایی انجام می‌گیرد که اولا کاهش قیمت آنها در چند ماه اخیر را شاهد بودیم و دوم اینکه اثر مثبت ناشی از مذاکرات در این صنایع بیشتر مشهود بوده است. صنعت بانکداری و صنعت خودرو آن‌دسته از صنایعی بودند که عملیات سودآوری و عملکرد رو به رشد آنها تحت تاثیر مذاکرات و تحریم‌ها قرار گرفته بود و پیش‌بینی می‌شود با برداشتن تحریم‌ها این صنایع بتوانند مسیر توسعه‌ای خود را طی کنند. صنعت خودروسازی در واقع به عنوان محرک اقتصادی در نظر گرفته می­شود، به گونه­‌ای که شرکت‌های خودروسازی مثل رنو اعلام آمادگی کردند با شرکت‌های خودروسازی داخلی مثل ایران خودرو و سایپا پروژه‌هایی مشترک را پیاده کنند. لذا می‌توان اذعان داشت صنعت خودروسازی و صنعت بانکداری تحرکات زیادی داشتند. البته نمی‌توان گفت که بانک‌ها تاثیر چندانی در رشد شاخص بورس ندارند، یعنی با توجه روند منفی بازار بورس در چند ماه گذشته و مشکلاتی که وجود داشت، 4 ماه پیش صندوق توسعه­ با مشارکت یکسری از بانک‌ها شکل گرفت.

 اما این صندوق توسعه روی حرکت بازار سرمایه به سمت رشد خیلی اثرگذار نبود. تنها در جاهایی سبب شد که بازار کمتر افت کند که مقدار آن‌هم زیاد نبود. چراکه کل پرتفوی صندوق توسعه 350 میلیارد تومان بیشتر نبود که بتواند روی روند مثبت یا منفی بازار تاثیر داشته باشد. در حال حاضر هم صنعت بانکی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار  روی شاخص تاثیر گذار بوده است نه خود بانکی‌ها. در برخی صنایع هم از جمله پتروشیمی نقدینگی جدید وارد شده به دلیل کاهش قیمت سهام آنان است. البته متاسفانه ناهماهنگی‌هایی وجود دارد و برخی از این ناهماهنگی‌ها سوءاستفاده می‌کنند. اما واقعیت این است که تا زمانی که شاهد افت و رکود در بازار بورس بودیم، هر روز کارشناسان اقتصادی برای خروج از این رکود راهکار می­دادند اما همین که بازار بورس روند رو به رشدی را طی کرد و توانست حرکت رو به جلو داشته باشد، متاسفانه شاهد تکرار تجربیات تلخ گذشته و نوعی ناهماهنگی بین تیم اقتصادی هستیم. به‌طوری که هنوز بازار در حال حرکت است و رشد چندانی نداشته است، سازمان خصوصی‌سازی عرضه‌های زیادی را به بازار تزریق کرده است و این فزونی عرضه سبب می‌شود که توان نقدینگی بازار گرفته شود؛ چون سازمان خصوصی معمولا دوباره این پول را در بازار بورس سرمایه‌گذاری نخواهد کرد. یعنی پول برداشته می‌شود و این جریان نقدینگی که وارد بازار می‌شود تقریبا صرف خرید سهم‌هایی می‌شود که سود حاصل از فروش آنها به بازار بورس تزریق نمی­شود.



 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین