|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۱
کد خبر: ۲۸۲۷۹۹
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۵
مونسان، حضور حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی در سازمان اوقاف و امور خیریه را فرصتی مغتنم دانست که می‌تواند سرمنشاء اتفاقات خوبی در این حوزه باشد و گفت: این فرصت فراهم شد تا یک تفاهم‌نامه کاملا اجرائی نه در حد کاغذی، نوشته و به زودی عملیاتی شود تا همکاری‌ها گسترده‌ای را شاهد باشیم.
 وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با امضای تفاهم‌نامه‌ی جدید بین این وزارتخانه و سازمان اوقاف و امور خیریه، امیدوار است تا نسبت به تفاهم‌نامه‌های قبلی امضا شده بین این دو دستگاه که مفاد آن اجرایی نشده‌اند، «آیندگان قضاوت بهتری درباره‌ی این تفاهم‌نامه داشته باشند».

به گزارش ایسنا، علی اصغر مونسان - وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی - که شنبه ۱۱ آبان در حاشیه آیین افتتاح نمایشگاه «موزه وقف» همراه با حجت‌الاسلام و المسلمین سید مهدی خاموشی - رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و نماینده ولی فقیه - تفاهم‌نامه‌ای برای همکاری‌های مشترک بین دو سازمان در موزه ملی ایران امضا کردند، در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا درباره‌ی ضمانت اجرائی این تفاهم‌نامه با توجه به تجربه‌ی ناموفق قبلی بین دو دستگاه که در سال ۱۳۹۲ امضا شد، اما به مدت ۶ سال آن‌ها اجرائی نشده بودند، بیان کرد: تفاهم‌نامه‌ی قدیمی این طور نبود که اصلا اجرائی نشود، در برخی بندها اقداماتی انجام شد اما امیدواریم در چند سال آینده درباره این تفاهم‌نامه اتفاق بسیار بهتری اتفاق بیفتد و آیندگان قضاوت بهتری داشته باشند.

او با تاکید بر این‌که آن تفاهم‌نامه نیاز به بازنگری داشت، اظهار کرد: امیدوارم من و آقای خاموشی به انجام صد درصد این تفاهم‌نامه متعهد باشیم.

وی همچنین درباره‌ی مفاد تفاهم‌نامه‌ی امضا شده، گفت: حوزه معاونت میراث فرهنگیِ وزارتخانه به عنوان متولی بناهای تاریخی و مذهبی کشور،  بخش زیادی از بناهایی تاریخی شناسایی شده که نیاز به مرمت و نگهداری دارند، در اختیار دیگر دستگاه‌های حاکمیتی و به خصوص سازمان اوقاف کشور هستند.

هرچه جلوتر می‌رویم آثار زیادتر می‌شوند، اما منابع‌مان محدود است

او با بیان این‌که مالکیت اشیا و بناهای تاریخی متعدد و بخش‌های قرآنی مختلفی با قدمت زیاد در سازمان اوقاف وجود دارد که در اختیار دستگاه‌هایی به جز وزارتخانه میراث فرهنگی است، ادامه داد:‌ مدتی است طرح واگذاری حق بهره‌برداری بناها به منظور مشارکت مردم در امر مرمت، در بناهای تاریخی آغاز شده است، چون در حال حاضر بیش از یک میلیون سایت شناخته شده تاریخی در کشور داریم و هر چه که به جلو می‌رویم اماکن تاریخی ما بیشتر می‌شوند، در حالی‌که بودجه‌ی ما بسیار محدود است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تاکید بر این‌که در این مشارکت بخش زیادی به سازمان اوقاف مربوط است، افزود: هر چند ما موضوع بقاع متبرکه و امامزاده‌ها را نیز جزو ردیف‌های بودجه‌ای داریم و کمک زیادی به مرمت و مساجد و بقاع متبرکه و امامزاده‌ها کرده‌ایم اما نیاز بود تا با همکاری اوقاف ارتباط تنگاتنگی ایجاد شود. همچنین از سوی دیگر به نظر می‌آید بتوانیم فضاهای موزه‌ای را نیز در اختیار اوقاف قرار دهیم تا آثار تاریخی  در اختیارشان را بهتر معرفی کنند.

مونسان، حضور حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی در سازمان اوقاف و امور خیریه را فرصتی مغتنم دانست که می‌تواند سرمنشاء اتفاقات خوبی در این حوزه باشد و گفت: این فرصت فراهم شد تا یک تفاهم‌نامه کاملا اجرائی نه در حد کاغذی، نوشته و به زودی عملیاتی شود تا همکاری‌ها گسترده‌ای را شاهد باشیم.

او همچنین با تاکید بر این‌که امیدوار است تا با اجرائی شدن این تفاهم‌نامه، همکاری‌های بیشتری در حوزه بناهای تاریخی و اشیای تاریخی متعلق به اوقاف ایجاد شود  و مرمت بناهای تاریخی هر چه سریعتر آغاز شود، بیان کرد: بر اساس تجربه‌های به دست آمده، فضاهای موزه‌ای وزارت میراث فرهنگی و گردشگری کشور این آمادگی را دارند تا در خدمت اوقاف باشند.

چند بنای تاریخی متعلق به اوقاف در کشور شناسایی شده‌اند؟

حجت‌الاسلام و المسلمین سید مهدی خاموشی - رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه - نیز در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا درباره‌ی شناسایی همه‌ی بناها و آثار تاریخی در اختیار سازمان اوقاف و امور خیریه در سراسر کشور بیان کرد: اصولا وقف به دنبال یک‌سری انگیزه‌ها اتفاق می‌افتد که برخی سعی می‌کنند آن را مخفی نگه دارند، اما بر اساس تحقیقاتی که انجام می‌دهیم سال به سال، به تعداد کشفیات‌مان در این حوزه اضافه می‌شود.

او ادامه داد: با این وجود نکته این است که وقف‌نامه‌ها برای بار چندم است که در دست بررسی قرار گرفته و آمار آن‌ها نهایی می‌شود. ما مرکز اسناد شکل دادیم و همه آن‌ها در مرکز اسناد نگه‌داری می‌شوند، آن‌هایی که باید در بقعه‌ها باشند را در مرکز اسناد نگه داری می‌کنیم وقفیاتی که باید در خود بقعه یا موقوفه باشند را در مرکز نگهداری می‌کنیم، بنابراین در این تفاهم‌نامه با وزارت میراث فرهنگی تبادل آثار و نسخه‌ها و حتی افکار شکل می‌گیرد.

مونسان نیز در تکمیل صحبت‌های خاموشی، اظهار کرد: یکی از موضوعات تفاهم نامه نیز به همین موضوع توجه دارد، «بناهای تاریخی که سازمان اوقاف اعلام می‌کند را ما بررسی می‌کنیم و آن‌هایی که می‌توانند ثبت ملی یا حتی جهانی شوند را در دستور کار قرار می‌دهیم.»

اداره تحقیق به جد در حال بررسی آثار تاریخی اوقافی است

حجت‌الاسلام خاموشی، در ادامه با بیان این‌که یک همکاری در جریان موقوفات خود و میراثی که از قدیم باقی مانده با علمیتی که در سازمان میراث فرهنگی وجود دارد، شکل گرفته و حتی در این مسیر تفاهم‌نامه‌ای تهیه و امضا شده است، بیان کرد: سازمان و امور خیریه نخست باید وقف‌نامه را به دقت مطالعه کند. همان‌طور که شعار روز نخست ما نیز این بود که باید وقت به وقت و رقبه به رقبه‌ی مطالب را مطالعه کند.

او با تاکید بر این‌که در سازمان اوقاف عزمی وجود دارد که به تک تک وقف‌نامه‌ها رسیدگی کنیم و اضافه کرد: اداره تحقیق در این زمینه بسیار جدی وارد شده و همه‌ی مدیران نسبت به این موضوع را رسیدگی می‌کنند و بعد از آن در خوانش و خواندن این مجموعه وقف‌نامه‌ها اهتمام ویژه خواهیم داشت.

وی همچنین درباره‌ی آمار به دست آمده از اثار تاریخی در اختیار این سازمان گفت: میراث فرهنگی باید به ما اعلام کند که بناهای تاریخی از کدام دوره به بعد، میراثی هستند، چون در سنوات گذشته وقفنامه‌های زیادی داشته‌ایم.

او با بیان این‌که قدمت تاریخی که به آثار مربوط می‌شود و تائید علمی شده‌اند، افزود:‌ رقم این آثار بالغ بر چند ۱۰ هزار عدد است، وقف‌نامه‌هایی از قدیم موجود است که حتی برخی از آن‌ها به اتفاقات خاص برمی‌گردد.

خاموشی با تاکید بر این‌که مدیریت سازمان اوقاف تلاش می‌کند تا موزه دائمی وقف را راه‌اندازی کند، گفت: ما بیش از ۸۵۰۰ بقعه داریم که بیش از ۸۰۰ عدد آن‌ها بیشتر مورد مراجعه مردم هستند و در آن‌ها دست‌نوشته‌ها و مکتوبات تاریخی وجود داردکه با کمک میراث فرهنگی می‌توانیم آن‌ها را به نتیجه‌ی دقیق برسانیم.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین