|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۶
کد خبر: ۲۸۲۶۴۶
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۰
دکتر معصومه ابتکار در کارگاه‌های تخصصی-آموزشی توان‌افزایی تشکل‌های اجتماعی زنان و خانواده منطقه غرب کشور که در سالن آمفی‌تئاتر استانداری برگزار شد، اظهار کرد: یکی از دستاوردهای دولت دوازدهم رشد روزافزون تعداد مدیران زن در سطوح ارشد و میانی است.
 معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: عدالت جنسیتی در جامعه محقق شود.

 دکتر معصومه ابتکار در کارگاه‌های تخصصی-آموزشی توان‌افزایی تشکل‌های اجتماعی زنان و خانواده منطقه غرب کشور که در سالن آمفی‌تئاتر استانداری برگزار شد، اظهار کرد: یکی از دستاوردهای دولت دوازدهم رشد روزافزون تعداد مدیران زن در سطوح ارشد و میانی است.

وی اضافه کرد: در این دولت میزان به‌کارگیری زنان در پست‌های مدیریتی از ۱۳.۶ درصد به ۱۸.۸ درصد رسیده و این روند ادامه دارد.

ابتکار افزود: توجه به سمن‌ها و جامعه مدنی و سرمایه‌های اجتماعی ایران ضرورتی اجتناب‌ناپذیر بوده و به این مهم توجه ویژه داشته و داریم چرا که معتقدیم اگر سمن‌ها با نگاه تخصصی و عالمانه به جامعه بیایند می‌توان بسیاری از چالش‌ها را برطرف کرد.  

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به اینکه دولت فضا را برای آزادی بیان، نقد و فعالیت‌ها فراهم کند، بیان کرد: برای رسیدن به اهداف متعالی دولت خود را مکلف می‌کند که زیرساخت‌های لازم را برای حضور مستقل سمن‌ها فراهم کرده و در جاهایی که در قوانین و شرایط ایده‌آل خلأ و فاصله وجود دارد سمن‌ها تأثیرگذاری خود را برای بهبود شرایط به نمایش بگذارد.  

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه دولت همه اختیارات را ندارد و در جاهایی تفاوت دیدگاه‌ها وجود دارد و ممکن است فراز و نشیبی درزمینهٔ تحقق این اهداف داشته باشیم، اظهار کرد: در دولت یازدهم و دوازدهم شاهد روند صعودی افزایش کیفی و کمی سمن‌ها در همه زمینه‌ها بودیم با وجود اینکه افراد دچار تنگناهای معیشتی بودند ولی در این راه قدم برداشتند.  

وی گفت: از ابتدای دولت دوازدهم دوره‌های توان‌افزایی سمن‌ها را شروع کردیم و این ششمین دوره آموزش توان‌افزایی تشکل‌های اجتماعی زنان و خانواده است که می‌تواند اثربخش باشد، گفت: تجهیز منابع، تدوین پروژه‌ها و نظارت داخلی باید انجام شود به‌نحوی‌که سمن‌ها به‌دوراز آسیب‌ها در مسیر اهداف خود حرکت کرده و مورد سوء استفاده درونی و بیرونی قرار نگیرند.

این مسئول با اشاره به اینکه  یکی از برنامه‌های ما در برگزاری این دوره‌ها انتقال تجربیات موفق است بر اجرای عدالت جنسیتی بر اساس قانون برنامه ششم، سیاست‌های ابلاغی رهبر در حوزه زنان و خانواده و سیاست‌های ابلاغی ریاست جمهوری تأکید کرد و با بیان اینکه باید عدالت جنسیتی را در جامعه محقق کنیم و یکی از جهت‌گیری‌های کار ماست که با همکاری سمن‌ها قابل تحقق است، اظهار کرد: در شورای برنامه‌ریزی استان پانزدهمین سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده به تصویب می‌رسد؛ این سند در کشور تدوین شده و جنبه اجرایی پیدا می‌کند و همکاری سمن‌ها برای اجرایی و عملیاتی شدن آن بسیار کلیدی است.

وی عنوان کرد: تا حرکت اجتماعی در سطوح مختلف شکل نگیرد با آسیب‌هایی مواجه‌ایم که دولت به‌تنهایی نمی‌تواند از پس آن برآید.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه طرح تاب‌آوری در کل کشور اجرا شده است، افزود: امروز نیز مرحله دیگری از طرح تاب‌آوری را با امضای دکتر خادمی در لرستان خواهیم داشت.

ابتکار با اشاره به اینکه خانواده یکی از ارکان انسجام و تعالی اجتماعی ماست، بیان کرد: برنامه گفت‌وگوی ملی خانواده را با یک مسئله یابی مشارکتی و با همکاری انجمن ملی جامعه‌شناسی در حال اجرا داریم که این مهم در راستای افزایش توانمندسازی خانواده‌ها در مهارت‌هاست. این طرح با استقبال جامعه مدنی مواجه بود.

این مسئول با بیان اینکه یکی از برنامه‌های امور بانوان توجه به گروه‌های خاص به‌ویژه زنان سرپرست خانوار است و طرح‌هایی را با مشارکت و همکاری جهاد دانشگاهی با هدف توان‌افزایی، اشتغال و کارآفرینی و سمن‌ها در حال انجام داریم، اضافه کرد: یکی از رویکردهای ما ایجاد فرصت شغلی برای دختران جوان فارغ‌التحصیل دانشگاهی است، توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان و تحولات در عرصه‌های مختلف علم و فناوری از دستاوردهای دولت تدبیر و امید بوده است.

وی عنوان کرد: موضوع مهم توجه به حقوق شهروندی و آسیب‌های ناشی از نقض آن و توجه به زنان روستایی و عشایر از جهت‌گیری‌های مهم دولت بوده است. در این راستا تحولات بسیار خوبی در صندوق‌های خرد اعتبار روستایی با ۳۲۰۰ صندوق  خرد در حال انجام است؛ معاونت امور بانوان با استانداردسازی محصولات کشاورزی و تولیدات روستایی از این قشر حمایت خواهد کرد.  

ابتکار بیان کرد: برای موضوع زنان روستایی اعتبارات خیلی خوبی لحاظ شده به‌گونه‌ای‌که ۱۰ میلیارد برای صندوق‌های خرد پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه در سال ۹۷ از محل صندوق ملی، دولت تصمیم گرفت اعتباراتی را برای توسعه روستایی پیش‌بینی کند و بر اساس آخرین آمار تسهیلات اشتغال پایدار روستایی که تاکنون داده شده، ۴۱ درصد را خانم‌ها و زنان روستایی دریافت کرده‌اند، تصریح کرد: بر اساس برآوردها کارگاه‌هایی که زنان روستایی ایجاد کرده‌اند پایدارتر بوده و نتیجه بخشی بیشتری داشته است. این‌ها اخبار نویدبخشی است که با وجود شرایط سخت اقتصادی و فشارهای تحریم‌های ظالمانه آمریکا و سیاست فشار حداکثری می‌شنویم اما مردم ایران به لطف خدا و همت درونی خود پیش می‌روند.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده بیان کرد: می‌دانیم مشکلات و موانع و آسیب‌ها زیاد است اما با همت مردم و نهادهای مدنی و تشکل‌هایی که صادقانه به این مسیر آمده‌اند امیدواریم بتوانیم مسیر را طی کنیم و دستاوردهای خوبی برای جامعه کسب کنیم.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین