|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۵
کد خبر: ۲۸۲۵۸۹
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۸
دوازدهمین دور مذاکرات تجاری دو کشور هم روزهای ۹ و ۱۰ مرداد سال جاری بدون نتیجه در شانگهای برگزار شد بعد از این مذاکرات بود که آمریکا تصمیم گرفت بر ۳۰۰ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی چین و پکن هم بر ۵۰ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از آمریکا تعرفه جدید اعمال کنند.
  تعرفه های سنگین آمریکا بر کالاها و صنایع چینی باعث شده است تا سود صنایع این کشور به پایین ترین میزان در چهار سال گذشته برسد و فعالیت برخی از صنایع را هم مختل کند.

داده های رسمی چین نشان می دهد تعرفه های آمریکا باعث کاهش سود صنایع شده و برخی از فعالیت ها را در این زمینه مختل کرده است در راستا سود صنایع چین و موسسات صنعتی دولتی این کشور در ماه سپتامبر ۵.۳ درصد کاهش یافته که در مقایسه با سال گذشته میلادی کاهش چشمگیری داشته و پایین ترین رقم سود در ۴ سال گذشته بوده است.

این رقم در مقایسه با یک ماه قبل از آن هم ۲ درصد کاهش یافته که پایین ترین رقم از اوت سال ۲۰۱۵ است در ۹ ماه سال جاری میلادی سود موسسات دولتی و غیردولتی صنعتی چین در مقایسه با دوره مشابه سال ۲۰۱۸ میلادی ۲.۱ درصد کاهش یافته است.

در این میان سود موسسات نفتی،  ذغال سنگ،  فراوری سوخت،  بخش خودروسازی و سپس منسوجات بیشترین کاهش را شاهد بوده است.

دولت چین در تلاش است با بسته های محرک اقتصادی از این وضعیت جلوگیری کند رشد اقتصادی چین در سه ماهه دوم امسال ۶.۲ درصد بود اما در سه ماهه سوم به ۶ درصد کاهش یافت.

اداره آمار چین می گوید در کنار مساله تعرفه های آمریکا باید به علت های دیگر همچون کاهش فروش صنایع در سال جاری میلادی توجه کرد.

دولت چین امیدوار است برای برون رفت از بحران اقتصادی،  کاهش تولیدات؛  فروش صنعتی و مساعدت به رشد اقتصادی در ماه آینده میلادی در حاشیه اجلاس آپک با آمریکا به توافق برسد و مانع تشدید مناقشه بزرگ تجاری دو کشور شود.

بر اساس گزارش برخی رسانه های چین چنانچه موضوع خاصی در روزهای آینده باعث مناقشه دوباره طرفین نشود، توافقنامه را دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا و «شی جین پینگ» رییس جمهوری خلق چین امضا خواهند کرد.

چین قبول کرده است بین ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار محصولات کشاورزی از آمریکا خریداری کند و واشنگتن نیز اعمال تعرفه های بیشتر بر چین را متوقف کرده است با این حال واشنگتن هنوز درباره ۱۶۰ میلیارد دلار تعرفه بر روی کالاهای چینی در ماه دسامبر اعلام نظر نکرده است.

این گزارش تاکید می کند دو رییس جمهوری روز ۱۷ نوامبر (۲۶ آبان ۱۳۹۸) با یکدیگر دیدار و گفت و گو می کنند و همین زمان نیز توافقنامه را امضا خواهند کرد.

رییس جمهوری آمریکا هم اعلام کرده است فعلا همه چیز طبق برنامه پیش می رود و احتمال امضای توافقنامه درباره بخش بزرگی از مناقشات تجاری با هدف حفاظت از منافع کشاورزان آمریکایی وجود دارد.

چین در حال بررسی برداشتن ممنوعیت واردات گوشت ماکیان از آمریکا است و در چنین صورتی پروانه واردات این فراورده های گوشتی صادر خواهد شد.

«لیوخه» معاون نخست وزیر چین و استیون منوچین وزیر بازرگانی آمریکا جمعه گذشته درباره این مسایل تلفنی گفت و گو کردند قرار شده است رایزنی های بیشتری میان طرفین انجام شود.

از آغاز مذاکرات تجاری چین و آمریکا از فوریه سال ۲۰۱۸ (بهمن ۹۶) به این سو، دو کشور در ۱۳ نشست دو جانبه درباره اکثر مسایل مورد اختلاف به توافق رسیدند اما مذاکرات بارها به خاطر عهدشکنی آمریکا دچار فراز و نشیب شد.

ماه مارس سال ۲۰۱۸ (اسفند ۹۶) یعنی یک ماه پس از آغاز مذاکرات تجاری دو کشور، دولت آمریکا گزارش بازرسی ۳۰۱ علیه کالاهای چینی را منتشر و اعلام کرد ۲۵ درصد بر تعرفه گمرکی ۵۰ میلیارد دلاری کالای چینی می افزاید.

بر اساس این گزارش در ماه مه ۲۰۱۸ (اردیبهشت ۹۷)، یعنی فقط ۱۰ روز پس از صدور بیانیه مشترک دو کشور مبنی بر عدم جنگ تجاری، دولت آمریکا بر خلاف این توافق، ادامه اجرای افزایش تعرفه گمرکی بر کالاهای چینی را اعلام کرد.

در ماه مه سال ۲۰۱۹ (اردیبهشت ۹۸) آمریکا غیرمسئولانه چین را به «عقب نشینی از موضع پیشین» متهم و اعلام کرد تعرفه گمرکی بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی را که قبلاً به ۱۰ درصد ارتقاء داده بود، به ۲۵ درصد افزایش می دهد و مراحل افزایش تعرفه گمرکی ۳۰۰ میلیارد دلاری کالای چینی باقی مانده را آغاز می کند چین نیز در واکنش به این اقدامات تعرفه ای آمریکا تا کنون بر روی ۱۲۰ میلیارد دلار از کالاهای آمریکا تعرفه اعمال کرده است.

دوازدهمین دور مذاکرات تجاری دو کشور هم روزهای ۹ و ۱۰ مرداد سال جاری بدون نتیجه در شانگهای برگزار شد بعد از این مذاکرات بود که آمریکا تصمیم گرفت بر ۳۰۰ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی چین و پکن هم بر ۵۰ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از آمریکا تعرفه جدید اعمال کنند.

اما در سیزدهمین دور این مذاکرات که روزهای ۹ و ۱۰ مهر سال جاری در واشنگتن برگزار شد دو طرف در مسائل مربوط به کشاورزی، حفاظت از مالکیت معنوی، نرخ ارز، خدمات مالی، همکاری تجاری، انتقال فناوری و حل دعاوی به پیشرفت هایی دست یافتند.

بر این اساس آمریکا پذیرفته است افزایش تعرفه ۲۵ به ۳۰ درصدی بر ۲۵۰ میلیارد دلار از کالاهای چینی را که قرار بود هفته آینده اجرایی کند متوقف کند چین نیز پذیرفته است خریداران عمده این کشور به خرید محصولات کشاورزی آمریکا ادامه دهند.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین