|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۵
کد خبر: ۲۸۲۴۴۶
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۲
فراموش نکنیم که او نسبت به باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا عقده ابدی دارد و می‌خواهد در هر چیزی از او تقلید کند مانند قتل بن لادن در دوره اوباما، ترامپ نیز امروز (به تقلید از اوباما) بغدادی را می‌کشد.
 نویسنده و تحلیلگر سرشناس عرب نوشت: نمی‌دانستیم که رئیس جمهوری آمریکا بازیگر خوبی است تا اینکه او را در کنفرانس مطبوعاتی روز گذشته دیدیم که هلاکت سرکرده گروه تروریستی داعش را در یک عملیات نظامی یگان‌های ویژه آمریکا در منطقه باریشا در شمال ادلب اعلام کرد. این مرد به گونه‌ای با افتخار این خبر را اعلام می‌کرد که انگار اتحاد جماهیر شوروی را در اوج عظمتش شکست داده است، همه رفتارها و حرکات چهره‌اش حساب شده و از پیش برنامه ریزی شده بود.

 عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم با انتشار یادداشتی درباره عملیات آمریکا برای نابودی ابوبکر بغدادی، سرکرده داعش نوشت: اطلاعاتی که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا درباره این عملیات ازجمله کشته شدن بغدادی، همسرش و ۳ تن از فرزندانش با کمربند انتحاری در یک تونل، منتشر کرد، شاید درست باشد و شاید هم نه، ما تردید زیادی در این زمینه داریم که تنها با مدارک و تصاویر زنده برطرف می‌شود؛ چراکه روس‌ها که ترامپ به خاطر همکاری‌شان در این عملیات، از آنها تشکر کرد، از این عملیات ابراز بی‌اطلاعی کرده و در احتمال کشته شدن بغدادی ابراز تردید کردند اما سوری‌هایی که ترامپ آنها را به لیست همکاران در این عملیات اضافه کرد و به خاطر همکاری‌شان از آنها تشکر و قدردانی کرد، آخرین هم و غم‌شان کسب اطلاعات از این مرد (بغدادی) است و نسبت به اشاره ترامپ به خود ابراز تمسخر کردند. علاوه بر این منطقه‌ای که بغدادی در آن ترور شد، خارج از سیطره ارتش سوریه و تحت کنترل گروه موسوم به "جبهة النصره" است و چه بسا رئیس جمهوری آمریکا دولت و مخالفان را اشتباه گرفته است. در هر صورت چنین چیزی از ترامپ بعید نیست.

ترامپ یک دروغگوی حرفه‌ای است و دروغ‌های زیادی در اظهارات و توییت‌هایش وجود دارد و بعید نیست که خودش این نمایشنامه را مانند موضوع کشتن حمزه بن لادن پسر سرکرده القاعده ساخته باشد که حتی یک نشانه و یا عکس هم برای اثبات ادعایش منتشر نکرد. او در چارچوب تلاشش برای دستیابی به هرگونه "پیروزی‌ای"، توجه‌ها را از ناکامی در طرح سوریه‌اش منحرف می‌کند و برای جلب حمایت رای دهندگان در انتخابات آینده کشورش خود را به عنوان یک قهرمان جلوه می‌دهد. فراموش نکنیم که او نسبت به باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا عقده ابدی دارد و می‌خواهد در هر چیزی از او تقلید کند مانند قتل بن لادن در دوره اوباما، ترامپ نیز امروز (به تقلید از اوباما) بغدادی را می‌کشد.

نیروهای آمریکا زمانی که "عدی" و "قصی" دو پسر صدام، دیکتاتور سابق عراق را ترور کردند، آنها را جلوی عکاسان و دوربین‌ها به نمایش گذاشتند و بر به تصویر کشیدن نحوه اعدام پدرشان اصرار داشتند. آنها جسد معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی را چند روز در یک دستگاه خنک کننده سبزیجات نگه داشتند تا شماتتگران جسد او را تماشا کنند تا جایی که جسد وی گندید و بوی تعفن به خود گرفت. اما سوال این است که چرا آمریکایی‌ها هیچ مدرکی برای اثبات کشته شدن سه فرد دیگر یعنی اسامه بن لادن، پسرش و بغدادی ارائه نکردند و چه رازی پشت چنین رفتاری نهفته شده است؟

با توجه به تجربه، بررسی‌ها و رصد دو گروه القاعده و داعش می‌توان گفت، اینگونه مرسوم است که دو گروه مذکور بیانیه‌های رسمی و موثقی درباره کشته شدن هر یک از نیروهایشان صادر می‌کنند و مطابق احکامشان و با هدف تسهیل توزیع میراث و اجازه دادن به همسران آنها برای ازدواج مجدد در صورت تمایل، خانواده‌های آنها را از کشته شدنشان مطلع می‌کنند.

اما مسأله قابل توجه این است که دولت اوباما و ترامپ برعکس دولت بوش پسر، رئیس جمهوری اسبق آمریکا به طور کامل در رابطه با اظهار نظر درباره سرنوشت اجساد اسامه بن لادن، حمزه بن لادن و امروز ابوبکر بغدادی سکوت اختیار کردند و هیچ تصویری از آنها که کشته شدنشان را اثبات کند، مشاهده نکردیم و نمی‌دانیم که در چه مکانی دفن شده‌اند. همین مسأله نشان دهنده چیزی است که ثابت می‌کند این دولت‌ها و رهبرانشان قصد مخفی کردن آن از شهروندان خود و تمام جهان را دارند و شاید برای فهمیدن حقیقت نیاز به گذشت چند دهه‌ باشد.

معتقدیم که کشته شدن ابراهیم عواد البکری یا ابوبکر بغدادی، در صورت تایید، تاثیر زیادی بر داعش ندارد؛ چراکه به عقیده ما، این مرد رهبری نبود که امور سازمانش را مدیریت کند و تنها یک چهره یا نماد بود. اگر اینگونه باشد و وی زمانی رهبر حکومتی بوده که تعداد شهروندانش بیش از هفت میلیون و مساحت آن ۲۴۰ هزار کیلومتر مربع بوده، اکنون اوضاع و احوالش پس از سقوط حکومتش و نابودی پایتخت اول خلافتش یعنی "رقه" در سوریه و پایتخت دوم آن در عراق یعنی شهر "موصل" و همچنین فرار و اسیر شدن عناصرش چگونه است.

بغدادی یک چهارم کاریزمای معلم اول خود یعنی اسامه بن لادن را هم نداشت. در طول چهار سال تنها دو نوار صوتی و تصویری از او منتشر شد که یکی هنگام اعلام خلافت داعش در منبر مسجد نوری شهر موصل در سال ۲۰۱۴ بود و مورد دوم نیز ۲۰ آوریل گذشته منتشر شد که در آن درباره انتقام گرفتن از آمریکایی‌ها و هم‌پیمانانشان صحبت کرده و عناصرش را به ادامه جنگ پس از سرنگونی خلافت داعش تشویق کرده بود.

طبق بیانیه‌های رسمی سابق آمریکا، بغدادی پیشتر چهار بار کشته شده است و شاید این پنجمین بار باشد. بدین ترتیب ما روایت روسیه که در صحت و سقم این فیلم هالیودی تردید دارد را ترجیح می دهیم، چراکه روس‌ها تمامی روایت‌های قبلی را تکذیب کردند و عملا صحت این تکذیب مشخص شد.

داعش با پایان زندگی بغدادی و با این پایان خونین، به به آخر خط نخواهد رسید و از آنجایی که فروپاشی القاعده مادر به ظهور دو گروه خون ریز و خشن‌تر مانند جبهه النصره و داعش منجر شد، بعید نمی‌دانیم که همین مسأله در ماه‌ها و سال‌های آتی نیز تکرار شود، به ویژه اینکه بستر مناسب برای این اتفاق در عراق، سوریه، یمن، افغانستان و لیبی همچنان فراهم است.

اگر کشته شدن بغدادی تایید شود، پیش بینی می‌کنیم که اقدامات تروریستی در راستای انتقام قتل او در مناطق مختلف جهان، غرب و به ویژه آمریکا انجام شود. ما همچنین پیش‌بینی می‌کنیم که در صورت تایید روایت آمریکا مبنی بر اینکه او حتی هنگام خواب جلیقه انتحاری بر تن داشته و خود و همسر و فرزندانش را منفجر کرده است تا به دست آمریکایی‌ها نیفتد، بغدادی به چیزی مانند اسطوره در نگاه حامیانش تبدیل شود.

یکی از پیروان داعش که من در جریان دیدارهایم برای نوشتن کتاب "Islamic State the Digital Caliphate" با وی گفت‌وگو کردم و از من خواست که نامش را ذکر نکنم مگر پس از "شهادتش"، در پاسخ به سؤالم درباره ترور بغدادی مانند بن لادن، پس از چند دقیقه سکوت تأکید کرد، انتقام رهبرشان تکان دهنده خواهد بود و خلافت داعش با مردن وی پایان نخواهد یافت.

اگر پنجمین روایت آمریکا تأیید شود آیا این پیشگویی درباره آینده داعش و سر برآوردن آن از میان خاکسترهای رهبرش باور می‌شود؟ این تحول و برخاستن در سایه بزرگی ائتلافی که این گروه را هدف قرار می‌دهد و توسط چند کشور به ویژه آمریکا رهبری می‌شود، چه قدر زمان نیاز دارد؟ و آیا طبق اعتقاد افراد مختلف، آمریکایی که به ایجاد این گروه و سپس نابود کردن آن متهم است، بار دیگر به شکل مستقیم و یا غیر مستقیم به یکی از دلایل اصلی بازگشت دوباره آن تبدیل خواهد شد؟
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین