|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۵
کد خبر: ۲۸۲۲۹۹
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۱
گوترش خواستار اقدامی برای ایجاد "جهانی‌سازی عادلانه، تقویت انسجام اجتماعی و مقابله با بحران آب و هوا" هم شد. او گفت، این‌ها از اهداف سازمان ملل برای سال ۲۰۳۰ با هدف پایان دادن به فقر شدید، ترویج توسعه اقتصادی، حفظ محیط زیست و مبارزه با نابرابری است.
 دبیرکل سازمان ملل متحد از معترضان در سراسر جهان خواست تا قهرمانان تغییر غیر خشونت‌بار همانند ماهاتما گاندی و مارتین لوتر کینگ جونیور را سرلوحه کارشان قرار دهند و از رهبران جهان هم خواست تا "به مشکلات واقعی افراد واقعی گوش دهند."

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد جمعه به خبرنگاران گفت که "آشفتگی و ناآرامی در زندگی مردم" باعث تظاهرات در سراسر جهان از خاورمیانه گرفته تا اروپا، آفریقا، آسیا، آمریکای لاتین و کارائیب شده است.

او گفت: هرچند که هر وضعیتی منحصر به فرد است و ویژگی‌های خودش را دارد اما روشن است که بی‌اعتمادی بین مردم و مؤسسات سیاسی در حال افزایش است و همین تهدیدهای رو به افزایشی را علیه قراردادهای اجتماعی ایجاد می‌کند.

گوترش گفت: جهان همچنین با تأثیرات منفی جهانی‌شدن و فناوری‌های جدید که نابرابری‌ها را در جوامع افزایش داده است، در حال جنگ است. حتی در جاهایی که مردم معترض نیستند، صدمه می‌بینند و می‌خواهند صدایشان شنیده شود.

او تاکید کرد، مردم می‌خواهند حقوق بشرشان مورد احترام قرار بگیرد، آن‌ها می‌خواهند در تصمیم‌گیری در مورد زندگی خود حرفی بزنند و یک "زمین بازی مسطح" می‌خواهند که از جمله سیستم‌های اجتماعی، اقتصادی و مالی آن "به نفع همه" کار کند.

دبیرکل سازمان ملل با تأکید بر اینکه دولت‌ها موظف هستند از آزادی بیان و آزادی تجمع حمایت کنند، ابراز نگرانی عمیق خود مبنی بر اینکه برخی از اعتراضات به خشونت کشیده شده و منجر به کشته شدن تعدادی شده است، اظهار داشت. او گفت: نیروهای امنیتی باید مطابق با قوانین بین‌المللی، با حداکثر محدودیت و خویشتنداری عمل کنند.

گوترش در پاسخ به سؤالی درباره تظاهرات در عراق هم اعلام کرد، سازمان ملل "بطور منظم" از مقام‌های عراقی و سایر بازیگران "برای عدم توسل به خشونت و اعمال خویشتنداری" درخواست می‌کند. او در ادامه به یافته‌های اولیه سازمان ملل اشاره کرد که نشان می‌دهد "نقض قابل توجهی از حقوق بشر اتفاق افتاده است و باید به وضوح محکوم و تقبیح شود."

او درباره اعتراضات لبنان هم گفت، پیامش این است که "این کشور باید مشکلاتش را با گفت‌وگو حل و فصل کند." گوترش افزود: من خواستار خویشتنداری حداکثری و عدم استفاده از خشونت هستم؛ هم از طرف دولت و هم از سوی معترضان.

گوترش خواستار اقدامی برای ایجاد "جهانی‌سازی عادلانه، تقویت انسجام اجتماعی و مقابله با بحران آب و هوا" هم شد. او گفت، این‌ها از اهداف سازمان ملل برای سال ۲۰۳۰ با هدف پایان دادن به فقر شدید، ترویج توسعه اقتصادی، حفظ محیط زیست و مبارزه با نابرابری است.

دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: با همبستگی و سیاست‌های هوشمندانه، رهبران می‌توانند نشان دهند که "خواسته‌ها را دریافته‌اند" و راهی به دنیایی عادلانه‌تر نشان دهند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین