|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۲
کد خبر: ۲۸۲۱۷۰
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۰
تنها ۵ تا ۱۰ درصد این سرطان ارثی است و عواملی چون چاقی، عدم فعالیت بدنی، مصرف الکل، پرتودرمانی، اولین قاعدگی در سنین پایین و سابقه فامیلی از دیگر ریسک‌فاکتورهای سرطان سینه در بین زنان است.
 یک جراح و متخصص زنان، سرطان پستان و دهانه رحم را به ترتیب شایع‌ترین سرطان‌ها در بین زنان برشمرد و عدم آگاهی‌بخشی و مراجعه به پزشک را از علل شیوع این بیماری‌ها دانست.

دکتر فهیمه قانعی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه «شیوع سرطان، ۲۷ نفر در صد هزار نفر است»، گفت: سرطان پستان نوعی سرطان است که از بافت پستان آغاز می‌شود و خود را با علائم تغییر در حجم توده و شکل سینه، ترشح مایع و فرورفتگی در پوست یا پوسته‌شدن قسمتی از پوست آن بروز می‌کند و در صورت گسترش سرطان به بافت‌های دیگر، درد استخوانی، تورم غدد لنفاوی، تنگی نفس و زردی را نیز به همراه دارد.

وی با اشاره به اینکه «مردان نیز در معرض این سرطان قرار دارند»، افزود: تنها ۵ تا ۱۰ درصد این سرطان ارثی است و عواملی چون چاقی، عدم فعالیت بدنی، مصرف الکل، پرتودرمانی، اولین قاعدگی در سنین پایین و سابقه فامیلی از دیگر ریسک‌فاکتورهای سرطان سینه در بین زنان است.

این جراح و متخصص زنان تشخیص به‌موقع در مراحل اولیه سرطان را، عاملی بسیار مهم در روند درمان دانست و اضافه کرد: در زنان ۵۰ تا ۷۴ سال، غربالگری از طریق ماموگرافی و به صورت دو سال یک‌بار و معاینه توسط پزشک در زنان ۴۰ سال به بالا، به صورت سالیانه صورت گیرد.

قانعی در خصوص سرطان گردن رحم و دومین سرطان شایع در بین زنان بیان کرد: ویروس HPV علت ۹۰ درصد این سرطان است که در ابتدا علائمی بروز نمی‌کند و به مرور زمان علائمی چون خونریزی از واژن، دردهای لگنی و در موارد پیشرفته بیماری ترشح مداوم از واژن، بی‌اشتهایی، کم‌خونی و درد شکمی را به همراه دارد.

این جراح و متخصص زنان، مصرف قرص‌های ضدبارداری خوراکی، نقص در سیستم ایمنی، سیگارکشیدن، رابطه جنسی در سنین پایین و تعدد در شرکای جنسی را از عوامل خطر دانست و ادامه داد: معمولاً سرطان دهانه رحم به دنبال تغییرات پیش‌سرطانی در مدتی بیش از ۱۰ تا ۲۰ سال پیشرفت می‌کند و زنان بالای ۲۰ سال می‌توانند با یک آزمایش ساده و بدون درد که طی آن سلول‌های غیرطبیعی داخل یا اطراف دهانه رحم شناسایی می‌شوند، غربالگری را به روش پاپ اسمیر انجام دهند و این بیماری را شناسایی و از بروز آن پیشگیری نمایند.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین