|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۳
کد خبر: ۲۸۲۱۳۸
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۸
اباذری بابیان اینکه مالچ ریگی به‌عنوان یک‌راه مقابله با بیابان‌زایی در دنیا انجام می‌شود، تأکید کرد: این پدیده همچنین می‌تواند از فرسایش بادی نیز جلوگیری کند و یا آثار سوء آن را کاهش دهد.
 معاون دفتر بیابان سازمان جنگل‌ها و مراتع بابیان اینکه مقابله با بیابان‌زایی در سال‌های اخیر تشدید شده است، گفت: در دو میلیون هکتار اراضی بیابانی کشور درخت کاشته شده است.

 غلامرضا اباذری ظهر سه‌شنبه در خاتمه بازدید از اجرای طرح پژوهشی مالچ ریگی در گرمسار، ضمن بیان اینکه بیابان‌زدایی در دو بخش مالچ پاشی و همچنین بیولوژیک یا درختکاری صورت می‌گیرد، ابراز کرد: در مناطقی که خاک شور یا فقیر دارند و نمی‌توان در آن‌ها درخت کاشت، می‌بایست طرح‌های جایگزینی چون مالچ پاشی را امتحان کرد.

وی بابیان اینکه طرح مالچ ریگی یک طرح موفق و متناسب با مناطق مسطح، در مسیر فرسایش و دارای خاک پفکی و شور است، تأکید کرد: این بافت‌های زمینی فاقد توانایی رشد گیاهی هستند.

معاون دفتر بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بابیان اینکه طرح پژوهشی مالچ ریگی به‌صورت آزمایشی برای اولین بار در کشور در غرب استان سمنان اجرایی شده است، ابراز کرد: طرح‌های مقابله با بیابان‌زایی باید متناسب با بافت مناطق بیابانی اجرا شود.

اباذری بابیان اینکه مالچ ریگی به‌عنوان یک‌راه مقابله با بیابان‌زایی در دنیا انجام می‌شود، تأکید کرد: این پدیده همچنین می‌تواند از فرسایش بادی نیز جلوگیری کند و یا آثار سوء آن را کاهش دهد.

وی بابیان اینکه کارشناسان اداره کل منابع طبیعی استان سمنان با انجام کار پژوهشی به پیشنهاد پرفسور کردوانی، به شیوه مناسب پاشیدن مالچ ریگی دست یافته اند، ابراز کرد: مالچ پاشی سابقاً با برخی چالش‌ها روبرو بود که این مشکلات خوشبختانه به سمت رفع شدن در حرکت هستند.

معاون دفتر بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور درباره دیگر فضاهایی که قابلیت بیابنزدایی بیولوژیکی در آن‌ها وجود دارد گفت: دو میلیون هکتار اراضی بیابانی در سطح کشور درختکاری دستی صورت گرفته و نیازمند مدیریت هرزآب، بوته‌کاری، نهال‌کاری، مراقبت و آبیاری آن‌ها هستیم.
منبع: مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین