|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۱
کد خبر: ۲۸۲۰۹۲
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۴
متأسفانه با افزایش ساخت و سازها، تغییر در توپوگرافی زمین‌های اطراف، از بین رفتن باغ‌های منطقه فین که باعث آسیب به این اثر ارزشمند می‌شدند، حریم این مجموعه بازنگری شده و پس از بررسی‌های کارشناسی از نظر حفاظتی، بصری و کاربردی در تاریخ 28 مرداد 98 حریم جدید به تصویب رسید.
 رئیس اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی کاشان از بازنگری تعیین حریم باغ‌موزه جهانی فین کاشان توسط وزارت میراث فرهنگی خبر داد.

مهران سرمدیان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بناهای تاریخی، شناسنامه هویت تاریخی هر ملت هستند که حفظ آن‌ها و کارکردشان محدود به بازدید و توسعه صنعت گردشگری نیست.

وی افزود: مکان‌های تاریخی، محل مناسبی برای حفاظت از گنجینه‌های بی‌بدیل هنری و اسناد، مدارک و اشیای علمی و فرهنگی است که از نیاکان ما به یادگار مانده‌اند تا به نسل‌های بعد منتقل شوند.

رئیس اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی کاشان، تصریح کرد: بر اساس بند 12 ماده 3 قانون اساسنامه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، یکی از وظایف این وزارتخانه تعیین حریم بناها، مجموعه‌ها، محوطه‌ها و تپه‌های تاریخی و ضوابط خاص معماری و طراحی داخل حریم است.

وی تأکید کرد: تعیین حریم آثار تاریخی از موارد بسیار مهم و حساس در ارتباط با بناهای تاریخی است که در مورد آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو اهمیت بیشتری دارد.

سرمدیان افزود: باغ جهانی فین در  پانزدهم آذر 1314 به شماره ۲۳۴ در ردیف آثار ملی ایران ثبت شد و در سال 2011 به عنوان یکی از 9 باغ ایرانی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

همچنین مدیر پایگاه جهانی باغ‌موزه فین کاشان گفت: حریم باغ فین در سال 13۵۶ به تصویب رسیده است، اما در شرایط آن روز، بسیاری از جنبه‌های حفاظت از حریم در آن رعایت نشده بود و نیازمند بازنگری بود.

سمیه فرهادی اظهار کرد: در تعیین خطوط حریم باید نگاهی فراتر از تعیین خطوط بر مبنای ارزش‌ها داشته و به مواردی نظیر خطرات بالقوه و بالفعل در مقیاس خرد، متوسط و کلان نیز توجه داشت و در همین راستا برای پرونده ثبت جهانی باغ فین تعیین حریم با در نظر گرفتن تمام ارزش‌ها و خطرات این مجموعه انجام شد.

وی افزود: متأسفانه با افزایش ساخت و سازها، تغییر در توپوگرافی زمین‌های اطراف، از بین رفتن باغ‌های منطقه فین که باعث آسیب به این اثر ارزشمند می‌شدند، حریم این مجموعه بازنگری شده و پس از بررسی‌های کارشناسی از نظر حفاظتی، بصری و کاربردی در تاریخ 28 مرداد 98 حریم جدید به تصویب رسید.

مدیر پایگاه جهانی باغ‌موزه فین کاشان، گفت: پس از ابلاغ تعیین حریم مجموعه جهانی باغ فین کاشان، هرگونه تخریب و دخل و تصرف در محوطه حریم و تخلف از ضوابط حفاظتی مقرر، برابر مواد ۵۵۸ از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی جرم محسوب و مرتکبان مشمول مجازات‌های قانونی خواهند شد.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین