|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹
کد خبر: ۲۸۲۰۶۲
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۵
فرایند طولانی تامین مواد اولیه و هزینه‌هایی که در چند دهه به خودروسازان تحمیل شده، وضعیت صنعت خودرو را به این روز انداخته که لازم است چرخشی در کار حاصل شود و نگاه سودآوری، بنگاه‌داری و همچنین صنعت خودرو و قطعه تغییر کند تا با مرتفع شدن سوءمدیریت‌ها، از این پس شاهد زیان خودروسازان نباشیم.
 انجمن خودروسازان ایران و انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در نشستی مشترک نسبت به اظهارات رییس کل بانک مرکزی مبنی بر فشل خواندن صنعت خودروی کشور، واکنش نشان دادند.

 روز گذشته (یکشنبه) عبدالناصر همتی- رییس کل بانک مرکزی ایران - در اتاق بازرگانی ایران با مطرح کردن این سوال که در شرایط دشوار اقتصادی چرا باید به بخش‌هایی که نتوانستند به قول‌های خود عمل کنند؛ نقدیندگی اختصاص داد؟ اظهار کرد: خودروسازان در طول سالهای گذشته بارها نقدیندگی جدید دریافت کردند اما نه تنها بهبودی در عملکردشان به وجود نیامده که حتی از انجام تعهداتشان نیز ناتوان بودند. با این وجود من سال گذشته اعلام کردم که چهار هزار میلیارد تومان نقدینگی ریالی و ۸۴۴ میلیون یورو نقدیندگی ارزی در اختیار خودروسازان قرار خواهیم داد تنها با این شرط که پس از یک سال تعهد بدهند که این مبلغ را پس می‌دهند، اما در عمل هیچ یک از آنها این تعهد را قبول نکردند و سوال این جا است که این خودروسازی فشل تا چه زمانی باید به همین شکل ادامه پیدا کند.

انجمن خودروسازان و انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در نشستی مشترک در صبح امروز نسبت به این اظهارات، واکنش نشان دادند.

در این نشست احمد نعمت‌بخش - دبیر انجمن خودروسازان ایران- با بیان اینکه سرکوب مالی تحمیل شده به خودروسازان زمینه‌ساز مشکلات این صنعت شده است، گفت: رییس کل بانک مرکزی نمی‌داند ما دچار سرکوب قیمت هستیم، قیمت‌ها ثابت مانده و خودروسازان زیان‌ده شده‌اند. اگر این صنعت متوقف شود، بایستی ١٢ تا ١۵ هزار میلیارد دلار خودرو وارد کنیم. از سال گذشته تاکنون قیمت مواد اولیه رشد قابل توجهی داشته است. این افزایش قیمت‌های وارده بر قطعات خودرو و قیمت‌گذاری دستوری سبب شده تا علیرغم مشکلات تحریم‌ها، خودروسازان کشور زیان‌ده شوند.

در ادامه مازیار بیگلو - دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو - با بیان اینکه در حال حاضر بیشتر از هر زمانی نیاز به وفاق و همدلی خودروساز و قطعه‌ساز حس می‌شود، اظهار کرد: علاوه بر تحریم‌های خارجی، مشکلات داخلی نیز همچون غرض‌ورزی‌ها، سوء نیت‌هایی را باعث می‌شود که هدف ما شفاف‌سازی است. گزارش‌های کیفی خودروسازان در این مدت نیز گواه این موضوع است که حتی در شرایط بحرانی نیز از کیفیت تولیدات قطعه‌سازان کاسته نشده است. فرایند طولانی تامین مواد اولیه و هزینه‌هایی که در چند دهه به خودروسازان تحمیل شده، وضعیت صنعت خودرو را به این روز انداخته که لازم است چرخشی در کار حاصل شود و نگاه سودآوری، بنگاه‌داری و همچنین صنعت خودرو و قطعه تغییر کند تا با مرتفع شدن سوءمدیریت‌ها، از این پس شاهد زیان خودروسازان نباشیم.

فرهاد به‌نیا - سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو - نیز با بیان اینکه اگر واقعا مدیران این صنعت را نمی‌خواهند؛ واضح اعلام کنند. گفت: در چند ماه اخیر کاملا برای همگان مشخص شد که خودروسازی ما کاملا دولتی اداره شده است. برخی از مدیران و مسئولین از جمله بانک مرکزی نمی‌خواهند تولید داخلی رونق بگیرد در غیر این صورت با دادن تسهیلات ۲۴ درصد آن هم با گرفتن سفته و سند با تولیدکنندگان رفتار نمی‌کردند در حالی که در کشور همسایه ما ترکیه به قطعه‌سازان تسهیلات شش درصد می‌دهند. مطمئن باشید به این صورت تولید داخلی شکل نمی‌گیرد.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین