|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۵
کد خبر: ۲۸۲۰۱۷
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۹
برخی می‌گویند اگر زلزله‌ای با قدرت ۷ ریشتر و بیشتر در تهران رخ دهد این شهر با خاک یکسان می‌شود اما من چنین نظری ندارم. چرا که با این حجم از سازه‌های فلزی و بتنی چنین امری بعید است. اما قطعا خساراتی وارد خواهد شد.
 رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، از احتمال امضاء فروشی و عدم نظارت‌های لازم در ساخت و سازها ابراز نگرانی کرد.

 اسماعیل نجار در نشست تخصصی بهسازی لرزه‌ای نسبی ساختمان‌های متداول شهر تهران که صبح امروز در محل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد با بیان این که ما هنوز تجربه وقوع بحران در یک یکلانشهر را نداریم،  گفت: تهران، از جهات مختلف دارای اهمیت فراوانی شده است چرا که یک مرکز کمیتی است و حادثه‌ای نظیر پلاسکو درآن این ظرفیت را دارد تا به حادثه‌ای یبن‌المللی تبدیل شود. حالا تصور کنید که اگر در همین شهر یک زلزله‌ی ۷ یا ۸ ریشتری رخ دهد، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ بنابراین از حالا باید به فکر باشیم و آمادگی لازم را در برابرحوادث کسب کنیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان این که ۸ میلیون تهرانی تحت تاثیر زلزله‌ی احتمالی در پایتخت هستند گفت: فرض کنیم اگر زلزله‌ای بین ۷ تا ۸ ریشتر در تهران رخ دهد چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ قطعا در یک زلزله‌ای که بیشتر از ۶ و نیم ریشتر بزرگی داشته باشد دو  میلیون نفر متاثر خواهند شد و ۸ میلیون نفر نیز تحت تاثیر غیر مستقیم آن قرار می گیرند. به این آمار توجه کنید این آمار نشان می‌دهد که زلزله چقدر مهم است و چقدر باید به آن توجه  داشته باشیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران تهران با بیان این که معتقد نیستم که زلزله تهران را با خاک یکسان خواهد کرد، گفت: برخی می‌گویند اگر زلزله‌ای با قدرت ۷ ریشتر و بیشتر در تهران رخ دهد این شهر با خاک یکسان می‌شود اما من چنین نظری ندارم. چرا که با این حجم از سازه‌های فلزی و بتنی چنین امری بعید است. اما قطعا خساراتی وارد خواهد شد.

نجار در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت مصالح و نظارت درست بر ساخت و ساز اشاره کرد و گفت: در زمین لرزه کرمانشاه شاهد آن بودیم که ۲ بیمارستان در این شهر نتوانست در برابر زلزله تاب بیاورد در ورزقان هم همینطور شد و بیمارستانی که هنوز افتتاح نشده بود تخریب شد. اما در همین زلزله‌ها ساختمان‌هایی بودند که هیچ آسیبی ندیدند. خب چه فرقی در ساخت و ساز این ساختمان‌ها وجود داشت. آن ساختمانها و مصالحشان از آسمان که نیامده بود. بنابراین لازم است که ما به این مسائل توجه کنیم . آیا مصالحی که ما برای ساخت و ساز استفاده می‌کنیم استاندارد است؟ چرا علی رغم آن که دانش و تجهیزات لازم را داریم اما از وقوع زلزله در تهران نگرانیم.

نجار خاطرنشان کرد: در زمین لرزه سرپل ذهاب از یک ساختمانی که تخریب شده بود بازدید کردم. آنجا متوجه شدیم که بیشترین خسارت به بخشی از ساختمان وارد شده که سازنده در آن با کمبود تیرآهن مواجه شده و برای جبران این کمبود ۶ میلگرد را کنار هم قرار داده است . خب در این موارد چه کسی باید پاسخگو باشد. من معتقدم که نظام مهندسی ما همواره باید پاسخگوی این مسائل باشد. اصلا چه کسی اجازه ساخت و بهره برداری از این ساختمان را که یک مرکز دانشگاهی بوده است را داده؟ و نظارت‌ها کجا رفته بود. متاسفانه این سوال مطرح است که آیا در برخی از مواقع امضاء فروشی می‌شود؟

نجار با بیان این که ما نیازمند قوانین بازدارنده در این حوزه هستیم خاطر نشان کرد:‌ قوانین ما در این زمینه بازدارنده نیست و در عین حال خودمان هم به این مسائل بی توجهی و کم توجهی می‌کنیم. مراحل آموزش کارگران را ببینید. به چند کارگر آموزش عملی می‌دهند و بعد بدون آموزش‌های فنی و تئوری آنها راهی کار ساختمان می‌شوند.

نجار به طرح بازسازی واحدهای آسیب پذیر اشاره کرد و گفت:  با پیگیری‌های مدیریت بحران از سالها قبل بنیاد مسکن موظف شده تا سالانه ۲۰۰ هزار مسکن را که عمدتا در بخش‌های روستایی و کمتر برخوردار کشور است بازسازی کند که تاکنون یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد مسکونی در این نقاط که جزو نقاط حادثه خیز محسوب می‌شوند ساخته شده است و نتایج آن را نیز در بسیاری از حوادث طبیعی دیدیده ام.

نجار با تاکید براین که باید تمام مسئولان متعهد شوند درست و اصولی بسازند و بر ساخت و سازها نیز درست نظارت کنند گفت: بیاییم بر ساخت و سازها نیز درست نظارت کنیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که متاسفانه برخی از حرف‌ها شنیده می‌شود که از امضا فروشی و عدم نظارت‌های لازم در ساخت و ساز حکایت دارد گفت: باید نظارت‌هایمان را در تمام مراحل ساخت و ساز و در تمام بخش‌ها ارتقاء دهیم . البته ما در برنامه ششم به مساله‌ی کیفیت و استاندارد مصالح تاکیدات زیادی کردیم اما نمی‌دانم چقدر از این تاکیدات امروز به درستی اجرا می‌شود.

وی در پایان با اشاره به ساختمان جدید سازمان مدیریت بحران در شهر آفتاب گفت: این محل هم به فرودگاه نزدیک است و هم به راه آهن و هم به جاده . به همین دلیل موقعیت خوبی برای استقرار مدیریت بحران دارد. البته در آن زمان شهرداری هزاران ایراد به ما وارد کرد و الان ۴ سال است که در رفت و آمد برای کسب موافقت هستیم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین