|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۱
کد خبر: ۲۸۱۹۹۴
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۵
وزارت دفاع ترکیه در این راستا امروز اعلام کرد که به رغم شکل گیری توافق آتش بس با میانجیگری آمریکا، یک سرباز ترک در جریان درگیری با شبه نظامیان کرد کشته شد.
توافق آتش بس پنج روزه میان ترکیه و شبه نظامیان کُرد سوری در حالی از روز پنجشنبه گذشته اجرایی شده که فروکش کردن کامل تنش در شمال سوریه پس از این مدت با بیم و امیدهای زیادی روبروست.

 «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه پس از ناامیدی از وعده های آمریکا برای ایجاد منطقه امن عاری از کُردها در نوار مرزی ترکیه و سوریه، روز چهارشنبه ۱۷ مهر از آغاز عملیات نظامی جدید این کشور موسوم به «چشمه صلح» در شمال شرق سوریه خبر داد.

اگرچه این اقدام با واکنش تند بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای عربی و غربی رو به رو شده است اما اردوغان هشدار داده تا کُردها از محدوده 30 کیلومتری نوار مرزی این کشور با سوریه عقب نشینی نکنند، با قدرت این عملیات را ادامه می دهد.

خشونت در شمال و شمال شرق سوریه باعث کشته یا زخمی شدن ده ها غیرنظامی و آوارگی هزاران نفر از آنها شده است.

در همین حال اردوغان بعد از گفت و گوها و تماس ها با مقامات آمریکایی، پنجشنبه ۲۵ مهرماه به توافقی برای برقراری آتش بس در شمال سوریه دست یافت.

در همین راستا در تازه ترین تحولات شمال سوریه «نیروهای دموکراتیک سوریه» به رهبری کردها، از شهر مرزی راس العین (کوبانی) در شمال این کشور خارج شدند.

 به دنبال این خروج، نیروهای ترکیه و شبه نظامیان سوری همپیمان این کشور در این شهر مستقر شدند.

در ارتباط با همین تحولات و ادامه عقب نشینی نظامیان آمریکا، این نظامیان امروز از استان های حلب و الرقه را عقب نشینی کردند.

بنابر اعلام رسانه های خبری نظامیان آمریکایی با ۶۰ کامیون و خودروی نظامی از فرودگاه صرین در حومه شرقی حلب خارج شدند.

 نقض متقابل آتش بس توسط ارتش ترکیه و کردهای سوریه

منابع خبری اعلام کردند که با وجود اعلام توافق آتش بس میان ترکیه و نیروهای کرد در شمال سوریه، این توافق از سوی هر دو طرف بارها نقض شده است.

وزارت دفاع ترکیه در این راستا امروز اعلام کرد که به رغم شکل گیری توافق آتش بس با میانجیگری آمریکا، یک سرباز ترک در جریان درگیری با شبه نظامیان کرد کشته شد.

نیروهای دمکراتیک سوریه (قسد) هم با صدور بیانیه ای اعلام کردند: ما آتش بس با ترکیه که با میانجی گری آمریکا در روز ۱۷ اکتبر (۲۵ مهرماه) منعقد شد، پذیرفتیم و از ساعت ۲۲ به وقت محلی آن را به اجرا درآوردیم.

نیروهای دمکراتیک با اشاره به نقض آتش بس از سوی نظامیان ترکیه گفتند، ترکیه همچنان با ادامه حملاتش، این آتش بس را نقض کرده و تاکنون اجازه ایجاد گذرگاه انسانی امن برای خروج زخمی ها و غیرنظامیان تحت محاصره در شهر راس العین را نداده است.

رایزنی ترکیه با روسیه درباره خروج کُردهای سوریه از عین‌العرب

 «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در این باره گفت: درباره خارج شدن نیروهای دمکراتیک سوریه از عین‌العرب و منبج با روسیه تبادل نظر و گفت و گو می‌کنیم.

وی با اشاره به گفت وگوی ترکیه با روسیه درباره منبج و عین‌العرب ( کوبانی) تصریح کرد: نمی‌خواهیم حتی یک شبه نظامی عضو نیروهای دمکراتیک سوریه در منطقه امن حضور داشته باشد.

سیطره ترکیه بر یک روستای سوری در کوبانی

بنابر اعلام منابع خبری، ترکیه و شبه نظامیان سوری متحد آن یک روستای دیگر را در مناطق کردنشین شمال سوریه به کنترل خود درآورد.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) بامداد یکشنبه گزارش داد: نیروهای ترکیه و عناصر وابسته به آن روستای «ام العصافیر» در حومه شهر راس العین (کوبانی) را اشغال کرد.

این رویدادهای در حالی صورت گرفته که اردوغان قرار است در هفته جاری با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در سوچی درباره عملیات نظامی در شمال سوریه و ایجاد منطقه امن در مجاورت مرز ترکیه در سوریه گفت و گو کند.

وی گفته که کشورش در حال حاضر میزبان ۳۵۰ هزار نفر از کردهای سوریه است که از سرزمین‌های تحت کنترل پ.ک.ک و ی.پ.گ گریخته‌اند و اکنون آنکارا در حال برنامه‌ریزی برای اسکان یک تا دو میلیون پناهنده سوری در منطقه امن مرزی است.

هشدار اردوغان به آمریکا درباره پایبندی به تعهداتش در شمال سوریه

رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد، در صورتی که واشنگتن به اجرای توافق خود با آنکارا درباره شمال سوریه پایبند نباشد، ترکیه نیز پس از پایان مهلت ۱۲۰ ساعته برای آتش بس، عملیات چشمه صلح را ادامه خواهد داد.

آمریکا پیش از ترک پایگاهی در شمال سوریه تجهیزات آن را منهدم کرد

به دنبال خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، این نیروها پیش از ترک پایگاه جبل عبدالعزیز واقع در شمال سوریه، تجهیزات نظامی و سیستم رادار خود در این پایگاه را منهدم کردند.

این در حالی است که نیروهای ارتش سوریه روز گذشته (شنبه) ضمن درگیری با نیروهای تحت امر ترکیه مانع نفوذ آنها به شمال غرب تل تمر در حومه الحسکه شدند.

اکنون با توجه به عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه و هشدارهای منطقه ای و جهانی به این عملیات، چشم ها به سوچی دوخته شده است.

«بثینه شعبان» مشاور سیاسی بشار اسد رئیس جمهوری سوریه روز چهارشنبه گذشته از تلاش روسیه برای برگزاری نشستی امنیتی میان سوریه و ترکیه در شهر سوچی روسیه خبر داده بود.

همزمان با این خبر، دفتر ریاست جمهوری ترکیه نیز چهارشنبه شب اعلام کرد که اردوغان هفته آینده در شهر سوچی روسیه با پوتین دیدار می‌ کند.

گفت و گو درباره عقب راندن شبه نظامیان کرد از شمال سوریه و کاهش نگرانی ترکیه درخصوص کردها و نیز استقرار نیروهای ارتش سوریه در این مناطق محور اصلی گفت و گوها میان  سران روسیه و ترکیه خواهد بود.

حال باید دید که آیا گفت و گوهای اردوغان با پوتین و استقرار نیروهای ارتش سوریه در شمال این کشور می تواند زمینه ساز کاهش و پایان دادن به تنش در این منطقه شود یا همچنان آتش جنگ شعله ور خواهد بود.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین