|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۶:۳۷
کد خبر: ۲۸۱۸۸۰
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۴
طبق اعلام صندوق بین المللی پول، متوسط رشد اقتصادی ۱۸۹ کشور جهان در سال ۲۰۱۹ به ۳ درصد خواهد رسید که ۰.۲ درصد کمتر از نرخ پیش بینی شده قبلی و ضعیف ترین سطح رشد از زمان رکود بزرگ سال ۲۰۰۹ خواهد بود.
 صندوق بین‌المللی پول نسبت به کاهش رشد اقتصادی در سطح جهان هشدار داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید به نقل از آسوشیتدپرس، صندوق بین‌المللی پول در گزارشی اعلام کرد که با افزایش منازعات در سطح جهان، رشد اقتصادی به کمترین سطح خود از زمان رکود بزرگ سال ۲۰۰۸ تاکنون رسیده است. کاهش رشد اقتصادی در سطح جهان پس از آن تشدید شده است که آمریکا و چین هنوز به توافقی برای برون رفت از جنگ تجاری پیدا نکرده اند.

طبق اعلام صندوق بین المللی پول، متوسط رشد اقتصادی ۱۸۹ کشور جهان در سال ۲۰۱۹ به ۳ درصد خواهد رسید که ۰.۲ درصد کمتر از نرخ پیش بینی شده قبلی و ضعیف ترین سطح رشد از زمان رکود بزرگ سال ۲۰۰۹ خواهد بود.

گیتا گویناث، کارشناس ارشد مسائل اقتصادی در صندوق بین المللی پول گفت: با توجه به افزایش فضای نامطمئن کنونی، جایی برای اشتباه در سیاست‌گذاری وجود ندارد و ضروریست تا سیاست گذاران با همکاری یک دیگر در راستای تنش زدایی تجاری و ژئوپلتیکی حرکت کنند.

هفته گذشته چین و آمریکا به نخستین پیشرفت جدی برای کاستن از تنش های تجاری طی دو ماه اخیر رسیدند و حتی آمریکایی‌ها آن را فاز نخست توافق بزرگ نامیدند، هر چند که طبق اعلام برخی منابع خبری، چین هنوز برای امضای توافق تردید دارد.

طبق اعلام صندوق بین المللی پول، عربستان، روسیه و آفریقای جنوبی جزو کشورهایی خواهند بود که رشد امسال آن ها بسیار کمتر از چیزی خواهد بود که قبلا تصور می شد. از سوی دیگر در برخی از بازارهای نوظهور نظیر ترکیه و آرژانتین رکود اقتصادی ادامه خواهد داشت.

پیش‌تر کریستینا جیورجیوا، رئیس صندوق بین المللی پول گفته بود که تنش های تجاری بین چین و آمریکا تا پایان سال آینده حدود ۷۰۰ میلیارد دلار به اقتصاد جهانی آسیب خواهد زد.

اقتصاددانان نظر واحدی در خصوص تاثیر جنگ تجاری بین آمریکا و چین بر روی رشد اقتصادی کشورهای جهان ندارند اما این مساله، به طور یکی از موثرترین عوامل کاهش رشد در مناطقی نظیر شرق آسیا و اروپا بوده است. برخی از موسسات حتی برآوردی بیش‌تر از صندوق بین الملل پول داشته و خسارت جنگ تجاری را تا یک تریلیون دلار نیز برآورد کرده اند.


منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین