کد خبر: ۲۸۱۸۲
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۲
چراکه درآمدهای دولت یا از طریق فروش نفت است یا از طریق مالیات. هم‌اکنون با توجه به اینکه قیمت نفت کاهش پیدا کرده است، دولت باید در بحث درآمدهای مالیاتی جلوی فرار‌های مالیاتی را بگیرد.
  مهدی پازوکی _کارشناس اقتصاد در روزنامه آرمان نوشت :
 با توجه به کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی و اینکه چیزی حدود 5 ماه از سال 93 باقی مانده است، دولت باید چند اقدام را در بودجه 93 در دستور کار خود قرار دهد . اولین اقدام دولت کاهش هزینه‌های زائد و غیرضرور است. یعنی به عبارتی دولت باید در خیلی از ردیف‌های بودجه صرفه‌جویی کند. به‌طور مثال دولت باید بودجه دستگاه­های که هزینه‌های بالایی دارند و چندان کارایی ندارند را کاهش دهد. همچنین بودجه‌های سنگین خیلی از دستگاه‌های فرهنگی یا دانشگاه‌هایی که در سفرهای استانی دولت قبل ایجاد شدند و هزینه‌بر هستند، باید کاهش یابد. اقدام دوم دولت در بحث درآمدهای دولت است. چراکه درآمدهای دولت یا از طریق فروش نفت است یا از طریق مالیات. هم‌اکنون با توجه به اینکه قیمت نفت کاهش پیدا کرده است، دولت باید در بحث درآمدهای مالیاتی جلوی فرار‌های مالیاتی را بگیرد. البته نباید نرخ مالیات را افزایش دهد، اما باید از تمامی مشمولین که مالیات پرداخت نمی‌کنند، مالیات دریافت شود. دولت باید احساس کند که به مردم نیاز دارد. چراکه درآمد نفت باعث می‌شود که دولت خود را نیازمند به مردم نداند. این درحالی است که ماخذ اصلی درآمدهای بودجه دولت‌ها، مالیات است. مالیات به دو قسم مستقیم و غیرمستقیم دریافت می‌شود. مالیات غیرمستقیم هم از افراد فقیر و غنی اخذ می‌شود مثل مالیات بر کالاها و.. . اما مالیات مستقیم را مودی مالیاتی تعیین می‌کند مثل مالیات بر درآمدها که این نوع مالیات‌ها از طریق شفاف‌سازی سیستم مالیاتی دریافت می‌شود اما متاسفانه هنوز سیستم جامع مالیاتی در کشور وجود ندارد.

در کشورمان نسبت مالیات به جی‌دی‌پی بین 8 تا 9 درصد است . این درحالی است که در همه جای دنیا این نسبت یک شاخص بین‌المللی است و در کشوری مثل ترکیه 25 درصد و در کشورهای اسکاندیناوی مثل دانمارک و سوئد نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی چیزی حدود 50 درصد است. بنابراین اگر می‌خواهیم بهداشت و آموزش رایگان داشته باشیم دولت باید از این طریق درآمدهای خود را افزایش دهد. نکته مهم دیگر بحث یارانه‌هاست و با توجه به اینکه دولت سالانه به 71 میلیون نفر چیزی حدود 42هزار میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت می‌کند، باید کاهش پیدا کند و یارانه حداکثر به 10 میلیون نفر نیازمند اختصاص یابد. در واقع پرداخت یارانه جزء هزینه‌های غیرضرور دولت است که باید کاهش یابد. البته در بودجه 93 با توجه به اینکه دولت از درآمد خوبی برخوردار بود، با مشکل چندانی در این چندماه باقی مانده از سال روبه‌رو نخواهیم بود. اما در بودجه 94 دولت باید تمامی این موارد را با جدیت دنبال کند و همچنین جلوی فساد در اقتصاد را بگیرد. در واقع دولت در ارائه بودجه سال 94 به مجلس باید چند مورد را مدنظر قرار دهد؛ هزینه‌ها و مصارف غیرضرور را به شدت کاهش دهد. دوم اینکه یارانه افراد غیرنیازمند و ثروتمند را حذف کند و تنها یارانه به افراد نیازمند تعلق گیرد که این اقدام سبب آزادسازی منابع زیادی برای دولت خواهد شد. در بخش درآمدها هم دولت باید از طریق سیستم مالیاتی جامع جلوی فرارهای مالیاتی را بگیرد. البته نرخ مالیاتی را افزایش ندهد چراکه تاثیر منفی بر تولید ناخالص ملی خواهد داشت. به اعتقاد من بودجه 94باید بر اساس نفت 75 دلاری بسته شود. چنانچه درآمد دولت از فروش نفت بیش از این مقدار باشد به صندوق توسعه ملی واریز خواهد شد.


 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین