|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۴
کد خبر: ۲۸۱۶۷۰
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۱
امروزه بسیاری از مشکلات مردم ناشی از عدم آگاهی نسبت به خوردن آشامیدن، خوردن، ساعت خوابیدن، زمان مسافرت رفتن، رنگ لباس و حتی تعامل فرزندان است؛ همه این‌ها در سبک زندگی اسلامی و سالم مطرح می‌شود و طب به‌عنوان یک سبک جامع به این سؤالات پاسخ می‌دهد.
 یک کارشناس و محقق طب گفت: غذای «طیب» باید با سرشت و معده انسان سازگار باشد اگر مزاج کسی سرد باشد نباید غذای سرد بخورد و اگر مزاج کسی گرم است باید از ادویه‌جات، غذاهای تند، نمک، پیاز، بادمجان و غذاهای گرم دوری کند چون میزان آتش را در بدن افزایش داده و منجر به بروز خشم و عصبانیت در فرد می‌شود.

حجت‌الاسلام محسن اسماعیلی، کارشناس و محقق طب، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در فرهنگ اسلامی، دینی و ایرانی به دو علم طب و فقه همواره توجه شده است و درواقع هر دو این علوم نحوه صحیح زیستن را به انسان می‌آموزد، با توجه به اینکه انسان دارای دو بُعد جسمی و روحی است باید به ابعاد جسمانی، روحانی و ذهنی توجه کرد.

وی ادامه داد: امروزه بسیاری از مشکلات مردم ناشی از عدم آگاهی نسبت به خوردن آشامیدن، خوردن، ساعت خوابیدن، زمان مسافرت رفتن، رنگ لباس و حتی تعامل فرزندان است؛ همه این‌ها در سبک زندگی اسلامی و سالم مطرح می‌شود و طب به‌عنوان یک سبک جامع به این سؤالات پاسخ می‌دهد.

این کارشناس گفت: تغذیه مهم‌ترین شاخصه در حوزه سلامت جسمانی است که غذای روحانی و جسمانی را شامل می‌شود؛ باید مراقب خوراکی که به بدن خود می‌دهیم باشیم؛ اگر دنبال عمل صالح و فکر خوب و رفتار خوب و صالح هستیم باید به فکر ورودی‌ها باشیم که نخست خوردنی و آشامیدنی‌های ظاهری است.

وی بیان کرد: بر اساس آیه ۲۴ سوره عبس انسان وظیفه دارد به غذاها و خوراکی‌هایی که تناول می‌کند دقت داشته باشد که مفسرین به غذاهای روحی و معنوی و هم غذاهای جسمانی اشاره‌کرده‌اند؛ امروزه به خاطر وجود تراریخته‌ها، فست فودها و غذاهای حاوی مواد نگه‌دارنده بسیاری از بیماری‌ها ایجادشده‌اند چراکه این غذاها علاوه بر ارزش غذایی بسیار پایین با مزاج مردم سازگار نیستند.

اسماعیلی بیان کرد: ما به‌دنبال مطرح کردن غذای طیب در جامعه هستیم، غذای طیب نه‌تنها حلال است بلکه برای سلامتی خطر و آسیب ندارد و اگر مردم مراقب غذای خود باشند بیمار نخواهند شد.

وی ادامه داد: غذای طیب باید با سرشت و معده انسان سازگار باشد اگر مزاج کسی سرد باشد نباید غذای سرد بخورد و اگر مزاج کسی گرم است باید از ادویه‌جات، غذاهای تند، نمک، پیاز، بادمجان و غذاهای گرم دوری کند چون میزان آتش را در بدن افزایش داده و منجر به بروز خشم و عصبانیت در فرد می‌شود.

این کارشناس در پایان تأکید کرد: اگر افراد غذا، خواب، وضعیت ورزش و حرکت بدنی خود را مدیریت کنند درصد بالایی از سلامتی خود را به دست خواهند آورد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین