|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹
کد خبر: ۲۸۱۶۲۴
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۹
به گفته وی هم‌اکنون به کشورهای عراق، افغانستان، آذربایجان و روسیه صادرات داریم و در این دوره از نمایشگاه ۱۸۳ شرکت ایرانی و خارجی شامل چین، ترکیه، نمایندگان آلمان و ایتالیا حضور دارند.
 کیفیت تولیدات ایرانی در حوزه کیف و کفش چرم و صنایع وابسته از برندهای خارجی پایین‌تر نیست و ما در سال رونق تولید باید از کالای ایرانی حمایت کنیم.

 صنعت کفش و چرم در کشور ما سابقه ای چندهزار ساله داشته و ایران را در زمره قدیمی ترین تولید کنندگان مصنوعات چرمی قرار میدهد. بر اساس آثار باستانی بازمانده محصولاتی همچون کفش، لباس و ملزومات جنگی از بیش از ۱۵۰ سال پیش در ایران تولید و مورد استفاده قرار می گرفت. اما طی سال های اخیر این صنعت باستانی با افول در تولید و طراحی مواجه شد.

از سال ۱۳۱۲ که نخستین کارخانه چرم‌سازی در همدان و به فاصله دوسال بعد از آن در تبریز تاسیس شد تاکنون، نه تنها این صنعت پیشرفت چندانی در طراحی  و حجم تولید نداشته که به دلیل عدم توجه به تکنولوژی‌های روز دنیا، طی دو دهه اخیر و با ورود محصولات بی کیفیت و ارزان چینی به انزوا رفته و مورد بی مهری مصرف کنندگان داخلی قرار گرفت. از سال گذشته اما طی سفر حسن روحانی رئیس جمهور به تبریز و بازدید از بازار و تولیدکنندگان کفش چرم جان دوباره ای به این صنعت دمیده شده و فعالان این صنعت با امید بیشتری به بازار بازگشته اند.

رسول شجری رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز تهران در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین در خصوص دلایل رقابتی بودن این صنعت گفت: عدم واردات کیف و کفش چرم به هیچ عنوان انحصار ایجاد نمی‌کند، زیرا هزاران تولیدکننده در داخل کشور در این صنعت فعالیت می‌کنند که در حال رقابت باهم هستند و از نظر کیفیت از برندهای معتبر خارجی پایین‌تر نیستند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص آمار واردات رسمی و قاچاق کفش به کشور گفت: در سال ۹۶ میزان صادرات ما ۸۸ میلیون دلار به صورت رسمی و ۱۰۹ میلیون دلار به صورت غیررسمی بوده است که این رقم در سال ۹۷ به ۱۷۰ میلیون دلار رسیده است.

به گفته وی هم‌اکنون به کشورهای عراق، افغانستان، آذربایجان و روسیه صادرات داریم و در این دوره از نمایشگاه ۱۸۳ شرکت ایرانی و خارجی شامل چین، ترکیه، نمایندگان آلمان و ایتالیا حضور دارند.

وی در پایان تاکید کرد: واردات کفش ما حدود ۵۰۰ میلیون دلار بوده است. طبق آمارها طی سال‌های اخیر ۶۱۰ میلیون دلار کاهش واردات داشته‌ایم و هیچ کمبودی در بازار دیده نشده است.

گفتنی است پیش‌تر علی لشگری، عضو هیات مدیره جامعه صنعت کفش ایران نیزدر خصوص آمار تجارت جهانی کفش گفته بود: سال ۲۰۱۸، میزان واردات کفش در کشورها معادل ۱۱ میلیارد جفت برآورد و میزان صادرات نیز ۱۲.۸ میلیارد جفت ثبت شده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین