|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۴
کد خبر: ۲۸۱۵۹۷
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۳
یکی دیگر از رویکردهای جدید سازمان، نظارت‌های غیرمتمرکز از طریق سیستم‌هایی است که چه در دستگاه‌های اداری مانند بانک‌ها ایجاد شده است و یا ضرورت دارد که این سامانه‌ها برای ارتباط بین سازمان بازرسی و دستگاه‌ها ایجاد شود تا سازمان کمتر حضور فیزیکی پیدا کند؛ بنابراین سعی ما بر این است که بتوانیم بخشی از وظیفه خود را از طریق نظارت الکترونیکی انجام بدهیم.
 رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: وجود این فسادهایی که کم‌وبیش اعلام می‌شود، عمدتاً ناشی از اشکالات ساختاری است.

به گزارش ایسنا، مدیران عامل بانک‌های دولتی و خصوصی با حضور در سازمان بازرسی کل کشور با حجت‌الاسلام‌والمسلمین درویشیان دیدار و گفت‌وگو کردند.

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین حسن درویشیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور در این نشست با تسلیت ایام اربعین حسینی گفت: ان‌شاءالله نظیر این جلسات، در آینده نیز برگزار خواهد شد و در نشست مشترک سازمان بازرسی با مدیران عامل بانک‌ها، مشکلات حوزه بانکی را به‌صورت مصداقی دنبال خواهیم کرد.


رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به روش‌ها و رویکردهای جدید سازمان گفت: یکی از مطالبات سازمان در دوره جدید، تقویت و پیگیری نظارت‌های درون دستگاهی و فعال‌تر شدن واحدهای نظارتی مانند حراست‌ها، بازرسی‌ها و البته خود مدیران است. در قانون ارتقاء سلامت نظام اداری، مدیران وظیفه نظارتی دارند. مدیریت‌ها بدون اعمال نظارت موفق نمی‌شوند. این معنا و مفهوم باید منتقل و به همه زیرمجموعه‌ها القا شود که نظارت به معنای بی‌اعتمادی به مجموعه نیست. حتماً نظارت با هدف هدایت و راهنمایی است و نه مچ‌گیری و ما حتماً این نگاه را تقویت می‌کنیم. قاعدتاً دستگاه‌های اجرایی باید با این رویکرد دستگاه نظارتی، از نظارت استقبال کنند.


درویشیان خاطرنشان کرد: یکی دیگر از رویکردهای جدید سازمان، نظارت‌های غیرمتمرکز از طریق سیستم‌هایی است که چه در دستگاه‌های اداری مانند بانک‌ها ایجاد شده است و یا ضرورت دارد که این سامانه‌ها برای ارتباط بین سازمان بازرسی و دستگاه‌ها ایجاد شود تا سازمان کمتر حضور فیزیکی پیدا کند؛ بنابراین سعی ما بر این است که بتوانیم بخشی از وظیفه خود را از طریق نظارت الکترونیکی انجام بدهیم.


وی تأکید کرد: از مدیران دستگاه‎ها می‌خواهیم نظارت درون دستگاهی را در دستور کار جدی قرار دهند و قبل از ورود سازمان، خودشان به‌موقع و جدی و با نگاه پیشگیرانه نظارت کنند تا کمتر نیاز به ورود سازمان باشد.


رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تأکید بر اینکه فساد خط قرمز سازمان است، اظهار داشت: به‌هیچ‌وجه و از هیچ‌کسی در هیچ شرایطی فساد پذیرفته نیست. مردم تحریم‌ها را تحمل می‌کنند ولی فساد و تبعیض را به‌هیچ‌وجه نمی‌پذیرند. معتقدم فساد سیستمی و فراگیر نیست؛ اما فساد در نظامی که مبتنی بر آموزه‌های دینی است، کم آن‌هم زیاد است. البته وجود این فسادهایی که کم‌وبیش اعلام می‌شود، عمدتاً ناشی از اشکالات ساختاری است. برخی کشورهای به‌اصطلاح پاک از نظر مالی، ساختارهای اداری کشور خود را به‌گونه‌ای طراحی کردند که امکان فساد خیلی کم است و کوچک‌ترین انحرافی قابل‌شناسایی است.


وی با اشاره به اشکالات شبکه بانکی گفت: یکی از اشکالاتی که همواره در بازرسی‌ها در حوزه بانکی با آن مواجه هستیم و در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است، عدم نظارت بر تسهیلاتی است که پرداخت می‌شود که آیا در جای خود هزینه می‌شود یا خیر؛ که بخشی متوجه بانک و بخشی متوجه دستگاه‌های پیشنهاددهنده است. عدم اخذ وثایق لازم از برخی مشتری‌ها مورد بعدی است. بخشی از این آسیب به عدم دقت در کارشناسی‌های بانک باز می‌گردد.


رئیس سازمان بازرسی کل کشور تأکید کرد: عدم رعایت نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات برخلاف مقررات و سیاست‌های بانک مرکزی یکی دیگر از مشکلات نظام بانکی است. عدم تناسب و مدیریت منابع و مصارف اضافه برداشت‌هایی که از منابع بانک مرکزی می‌شود و تأثیر آن در نرخ رشد نقدینگی، آسیب دیگر این حوزه است. آسیب دیگر بنگاه‌داری بانک‌ها است. درحالی‌که اساساً کار بانک، اداره بنگاه تولیدی، اقتصادی یا صنعتی نیست. البته واقف هستیم که خیلی از این بنگاه‌ها تحمیلی است. در واگذاری بنگاه‌ها نیز اشکالاتی در قانون داریم که ان‌شاءالله با همکاری مجلس، آن‌ها را پیگیری خواهیم کرد.


در این نشست که با حضور محمد تشرفی بازرس‌ کل امور بانک‌ها و بیمه برگزار شد، محمدرضا حسین‌زاده مدیرعامل بانک ملی و رئیس شورای هماهنگی بانکی‌های دولتی، کوروش پرویزیان مدیرعامل بانک پارسیان و دبیرکانون بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی و مدیران عامل بانک‌های سپه، صادرات، صنعت و معدن، کشاورزی و... به بیان نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین