|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۹
کد خبر: ۲۸۱۵۸۱
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۴
بسیاری از زائرانی که از مرزهای مهران، شلمچه و چذابه عازم عتبات عالیات شده‌اند، پس از زیارت بارگاه امیرالمومنین (ع) در نجف، پیاده روی در مسیر کربلا و زیارت اباعبدالله و یارانش، عازم زیارت امامین عسکریین(ع) در سامرا و امامین جوادین(ع) در کاظمین می شوند.
  در حالی که بازگشت زائران اربعین حسینی از مرز خسروی به کشور در هفته گذشته بسیار اندک بود ، در دو روز اخیر این روند افزایش یافته است و اکنون زائران بسیاری ترجیح می دهند از این مرز به کشور بازگردند.

 بسیاری از زائرانی که از مرزهای مهران، شلمچه و چذابه عازم عتبات عالیات شده‌اند، پس از زیارت بارگاه امیرالمومنین (ع) در نجف، پیاده روی در مسیر کربلا و زیارت اباعبدالله و یارانش، عازم زیارت امامین عسکریین(ع) در سامرا و امامین جوادین(ع) در کاظمین می شوند.

با توجه به نزدیکی کاظمین به مرز خسروی و نرخ کرایه مناسب وسایل حمل و نقل ، شمار زیادی از زائران ترجیح می دهند از این مرز به کشور برگردند؛ به ویژه اینکه تردد در گذرگاه بین المللی خسروی روان و بدون ازدحام است.

گزارش خبرنگار ایرنا از مرز خسروی حاکیست که روند بازگشت زائران از این مرز طی دو روز گذشته روند تصاعدی داشته و دست کم ۳ تا ۵ برابر تعداد زائران اعزامی از این مرز است.

حسین زارعی، زائری که به همراه چهار نفر از اعضای خانواده‌اش عصر روز سه شنبه از کاظمین به خسروی رسیده است به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به نزدیکی کاظمین به خسروی و مسیر هموار و بزرگراهی آن ترجیح دادیم از این مرز به کشور برگردیم.


یک زائر زن ۵۵ ساله هم که نخواست نامش بیان شود گفت: کرایه کاظمین تا مرز خسروی با خودروی ون برای هر نفر ۹۰ هزار تومان بود اما اگر می‌خواستیم از آنجا به مهران یا دیگر مرزها برویم دست کم باید دو برابر این هزینه را

می پرداختیم.
به گفته او خودرو های عراقی مسافران را درست در خروجی عراق و ورودی خسروی پیاده می‌کنند اما در مرز مهران باید حدود ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر پیاده روی کنیم تا به ورودی ایران برسیم.

خانم کبودیان از زائران جوانی که به همراه چند نفر از اعضای خانواده اش از مرز مهران عازم کربلا شده بود، مسیر برگشت را تغییر داده و عصر امروز به مرز خسروی رسیدند.

او در پاسخ به اینکه چرا برای برگشت، مرز خسروی را انتخاب کرده است، گفت: مرز مهران خیلی شلوغ بود؛ ما در مسیر خروج حدود ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر در گرما و ازدحام بیش از حد جمعیت پیاده روی کردیم و همان جا بود که تصمیم گرفتیم از این مرز به کشور باز نگردیم.
هم اکنون زائران اربعین حسینی می توانند از ساعت ۷ تا ۱۶ از مرز خسروی خارج شوند اما ورود زائران از این مرز به کشور تا ساعت یک نیمه شب مجاز است.

مرادعلی تاتار، فرماندار قصرشیرین در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: برای تمامی زائرانی که در مرز خسروی و قصرشیرین اقامت کنند، خدمات اسکان ارائه می‌شود.
مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند. فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید:

فرمانده پلیس راه استان کرمانشاه نیز که برای نظارت بر تردد جاده ای به مرز خسروی آمده بود، به ایرنا گفت: مرز خسروی برای استقبال از ورود هر تعداد از زائران اربعین حسینی به کشور آمادگی و امکانات لازم را دارد.

سرهنگ محمد حیدری افزود: اتوبوسهای کافی در شهرستان قصرشیرین برای انتقال زائران به شهر کرمانشاه وجود دارد و از آنجا نیز با حدود هزار دستگاه اتوبوس زائران به سراسر کشور منتقل می شوند.

امسال چهار مرز خسروی، مهران، چذابه و شلمچه برای تردد زائران اربعین حسینی باز است.

سال گذشته حدود ۸۰۰ هزار زائر از مسیر کرمانشاه راهی مرز مهران و عتبات عالیات شدند امسال اما با بازگشایی مرز بین المللی خسروی، بخش زیادی از زائران ترجیح دادند که از این مسیر راهی عراق شوند و سفر خود را کوتاه تر کنند.
زیرساخت‌های مناسب و مسیر کوتاه‌تر تا کربلای معلی، مرز خسروی را به اولویت بسیاری از زائران اربعین تبدیل کرده است.

زائرانی که از خسروی عازم عراق می شوند ابتدا به زیارت امامین عسکریین(ع) در سامراء و امامین جوادین(ع) در کاظمین مشرف می شوند سپس به کربلا می روند و به امام حسین(ع) و یارانش عرض ادب می کنند و در نهایت در

نجف به بارگاه امیرالمومنین(ع) می رسند. به همین دلیل مرز خسروی به «مسیر ولایت» ملقب شده است.

مقامات رسمی تاکنون آماری از تعداد زائرانی که از مرز خسروی به کشور بازگشته اند ارائه نکرده اند اما به گفته هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه روزانه حدود ۱۵ هزار نفر از این مرز عازم عراق می‌شوند.

سال گذشته حدود ۲.۵ میلیون زائر ایرانی در مراسم پیاده روی اربعین حسینی(ع) در عراق شرکت کردند.

انتظار می رود امسال این رقم از مرز ۳.۵ میلیون زائر هم فراتر برود.

یکی از دلایل اشتیاق بیشتر ایرانیان برای زیارت عتبات عالیات، حذف هزینه روادید عراق، بازگشایی مرز بین المللی خسروی و آسان تر شدن ورود به عراق بوده است .
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین