|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۴
کد خبر: ۲۸۱۵۷۵
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۶
دانش وقتی روی ماده خام می‌نشیند به آن ارزش می‌دهد چنانچه محصولات ساخته شده از نفت قیمتی چندین برابری نسبت به آن دارد لذا باید تلاش کرد خام فروشی را در داخل کشور به تولید محصول تبدیل کنیم.
 معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور گفت: قوانین متناقض زاییده اقتصاد نفتی است، در اقتصاد نفتی کارآفرینی ارزشی ندارد و همه به دنبال کار دولتی و پشت‌میزنشینی هستند.

 جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با حضور معاون علمی فناوری رئیس‌جمهور، استاندار قزوین، نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی و جمعی دیگر از مسئولان در سالن جلسات استاندار قزوین برگزار شد.

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، در این نشست بابیان اینکه مفهوم توسعه یک مفهوم درون‌زاست و باید در داخل هر استانی پیگیری شود اظهار کرد: اگر مسئولان استان بخواهند و برای رسیدن به توسعه تلاش کنند؛ بی‌شک نتیجه این تلاش‌ها رشد و توسعه هرچه بیشتر استانشان خواهد بود.

وی افزود: نمی‌توان این توقع را داشت که کسی بیرون از استان و یا کشور برای توسعه آن‌ها قدم بردارد زیرا این تصوری اشتباه است؛ ازاین‌رو باید مسئولان هر استان در این مسیر تلاش کنند؛ ما نیز به‌عنوان ابزاری برای حل مشکلات آن‌ها گام برمی‌داریم.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور اضافه کرد: توسعه زمانی اتفاق می‌افتد که از داخل تلاش کنیم و زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی را موردتوجه قرار دهیم؛ همچنین به این نکته توجه داشته باشیم که محصولی از پژوهش بیرون می‌آید که سرمایه‌گذار آن بخش خصوصی بوده و دولت تنها مهیا کننده زیرساخت‌های آن باشد.

وی ادامه داد: اگر سرمایه‌گذار بخش خصوصی به این نتیجه برسد که در بخش پژوهش سرمایه‌گذاری کند بی‌شک راندمان فعالیت اقتصادی خویش را بالاتر برده و سود بیشتری نصیبش می‌شود.

«توسعه» با پول نفت اتفاق نمی‌افتد

این مسئول گفت: این تصور اشتباه است که نفت را بفروشیم و از پول آن شاهد توسعه باشیم زیرا ممکن است پول نفت رفاه را برای کشوری ایجاد کند اما هیچ‌گاه توسعه به‌واسطه آن اتفاق نخواهد افتاد.

وی با تأکید بر اینکه تکنولوژی خریدنی نیست گفت: تفاوت‌های اساسی بین توسعه مبتنی بر «اقتصاد نفتی» و توسعه مبتنی بر «اقتصاد دانش‌بنیان» وجود دارد؛ چنانچه در اقتصاد نفتی پول حرف اول را می‌زند و همه فکر می‌کنند اگر پول باشد همه‌چیز درست می‌شود اما در اقتصاد دانش‌بنیان بر توسعه مبتنی بر تکنولوژی و علم تأکید می‌شود و پول در رده‌های میانی است.

ستاری ادامه داد: دانش وقتی روی ماده خام می‌نشیند به آن ارزش می‌دهد چنانچه محصولات ساخته شده از نفت قیمتی چندین برابری نسبت به آن دارد لذا باید تلاش کرد خام فروشی را در داخل کشور به تولید محصول تبدیل کنیم.

وی تصریح کرد: قوانین متناقض زاییده اقتصاد نفتی است، در اقتصاد نفتی کارآفرینی ارزشی ندارد و همه به دنبال کار دولتی و پشت‌میزنشینی هستند.

ما در مبارزه‌ای بین اقتصاد دانش‌بنیان و اقتصاد نفتی هستیم

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با اعلام اینکه ما در مبارزه‌ای بین اقتصاد دانش‌بنیان و اقتصاد نفتی هستیم، افزود: سالیان سال نقش ما فقط واردات بود بدین‌گونه که نفت را فروخته و با پول آن اجناس مختلف را از خارج کشور خریداری و به کشور وارد می‌کردیم، در این مسیر شبکه‌های گسترده واردات در کشور شکل‌ گرفت که هرکدام از آن‌ها مانعی در مسیر تولید است.

وی ادامه داد: ساختار بروکراسی کشور تولیدکنندگان را اذیت می‌کند و تغییر آن کار بزرگ و سختی است اما برای پیروزی در نبرد بین اقتصاد دانش‌بنیان و اقتصاد نفتی نیازمند تغییر این رویکرد و همت مسئولان هستیم.

کارآفرینان سربازان خط مقدم مبارزه اقتصادی هستند

این مسئول در ادامه با اشاره به اینکه زیست‌بوم فناوری باید روح حاکم بر هر استانی باشد گفت: در استان قزوین باید این زیست‌بوم شکل بگیرد که خوشبختانه پایه‌های آن ازجمله شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌های استان و حضور نخبگان در این استان وجود دارد.

وی تصریح کرد: استان قزوین جزو استان‌های رده پایین در بحث بیکاری است اما همین میزان بیکاری نیز با توجه به ظرفیت‌های بسیاری که در این استان وجود دارد زیبنده قزوین نیست.

ستاری خطاب به مسئولان استان قزوین تأکید کرد: کارآفرینان انسان‌های مقدس و فوق‌العاده‌ای هستند که به‌عنوان سربازان خط مقدم مبارزه اقتصادی در کشور در حال فعالیت هستند لذا مسئولان ضمن حمایت از آن‌ها باید حل مشکلات کارآفرینان را وظیفه خود بدانند.

 معاون رئیس‌جمهور در پایان با بیان اینکه پارک علم و فناوری استان قزوین پتانسیل خوبی برای رشد استان قزوین است خاطرنشان کرد: مسئولان استان برای حل مشکلات این مرکز و ایجاد زیرساخت‌های آن تلاش کنند همچنین تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان و حل‌وفصل مشکلات آن‌ها در دستور کار مسئولان استان قرار بگیرد.



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین