|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۹
کد خبر: ۲۸۱۳۷۳
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۱
غلامرضا شریعتی در جلسه شورای سلامت خوزستان که امروز (21 مهرماه) برگزار شد، اظهار کرد: مراسم اربعین حسینی نماد قدرت، انسجام و همبستگی است و خوزستان، هم افتخار دروازه تشیع بودن را بر پیشانی خود دارد و هم مسیر تردد زائران به کربلا از دو مرز است.
 استاندار خوزستان بر لزوم پیگیری و کنترل نواقص بهداشتی مرزهای شلمچه و چذابه تاکید کرد.

غلامرضا شریعتی در جلسه شورای سلامت خوزستان که امروز (21 مهرماه) برگزار شد، اظهار کرد: مراسم اربعین حسینی نماد قدرت، انسجام و همبستگی است و خوزستان، هم افتخار دروازه تشیع بودن را بر پیشانی خود دارد و هم مسیر تردد زائران به کربلا از دو مرز است.

وی افزود: امسال با توجه به حذف ویزا، تردد زائران اربعین حسینی نسبت به گذشته افزایش قابل توجهی پیدا کرده است. در سال 96، یک میلیون و 100 هزار زائر و در سال 97 در مجموع 880 هزار زائر از مرزهای خوزستان راهی عراق شدند اما در سال جاری تاکنون که هنوز شش روز تا روز اربعین حسینی باقی مانده، 930 هزار نفر از مرزهای خوزستان به عراق سفر کرده‌اند. احتمالا در دو سه روز آینده پیک تردد زائران را داشته باشیم و آمار زائران اربعین حسینی به یک میلیون و 500 هزار نفر هم برسد.

استاندار خوزستان بیان کرد: در چند روز آینده بازگشت زائران اربعین حسینی را خواهیم داشت که این موضوع می‌طلبد آمادگی لازم را داشته باشیم. در این طرف مرز مشکل خاصی وجود ندارد. در سه روز آخر هفته گذشته تردد زائران اربعین حسینی به اوج خود رسیده بود و روزانه بیش از صد هزار نفر، تنها از مرز شلمچه به عراق سفر می‌کردند اما به دلیل اینکه آن طرف مرز امکان انتقال زوار وجود نداشت، در این روزها چهار تا پنج ساعت مرزها را مسدود کردند و اجازه تردد به زوار داده نشد.

شریعتی تصریح کرد: پس از هماهنگی با استاندار بصره، با تعداد زیادی اتوبوس و دیگر وسایل نقلیه زائران را به سمت نجف اشرف انتقال دادیم.

وی با اشاره به هماهنگی با طرف عراقی جهت انتقال زائران اربعین حسینی در آن طرف مرز عنوان کرد: در حال حاضر در شلمچه و خرمشهر بیش از 30 هزار دستگاه خودرو پارک شده‌اند و تردد زائران از مرزهای خوزستان حدود سه برابر بیشتر از سال گذشته است.

استاندار خوزستان بیان کرد: با توجه به این حجم تردد زائران اربعین حسینی و در پیش بودن موج بازگشت، باید تمهیدات لازم اندیشیده شود و همه دستگاه‌های متولی و مستقر در مرز به صورت ویژه به مسائل بهداشتی توجه کنند تا با بیماری مواجه نشویم. در حال حاضر در فصل پاییز و پیک بیماری‌های التور هستیم و باید آمادگی لازم را برای بازگشت زائران داشته باشیم.

وی تصریح کرد: در صورتی که نواقص بهداشتی در مرزهای شلمچه و چذابه وجود داشته باشد باید پیگیری و کنترل شود.

شریعتی گفت: همچنین باید لایروبی و آهک‌پاشی جوی‌های روباز با جدیت پیگیری شود. در حال حاضر کار لایروبی و آهک‌پاشی جوی‌های روباز در هویزه که مسیر زائران اربعین حسینی است، بد پیشرفته است و باید در این زمینه کار شود. همچنین لایروبی و آهک‌پاشی حمیدیه و کارون خوب نیست که باید به صورت ویژه در این زمینه اقدام شود زیرا حمیدیه نیز در مسیر تردد زائران است. همچنین کار لایروبی و آهک‌پاشی در هفتکل خوب نیست.

وی با اشاره به آهک‌پاشی 10 درصدی در نقاط شهری کارون عنوان کرد: شهردار کم‌کار کارون اگر در 20 روز آینده در زمینه آهک‌پاشی اقدام نکند و آهک‌پاشی پیشرفت قابل ملاحظه‌ای نداشته باشد، عزل می‌شود زیرا مثل اینکه زبان گفتگو را متوجه نمی‌شود.

استاندار خوزستان با اشاره به پروژه‌های تصفیه‌خانه فاضلاب تصریح کرد: پنج تصفیه‌خانه فاضلاب باید در شش ماهه نخست سال آینده وارد مدار شوند و مورد بهره‌برداری قرار بگیرند تا پس از آن ایجاد پنج تصفیه‌خانه فاضلاب دیگر نیز در دستور کار قرار بگیرد. همچنین در دو سه ماه آینده 80 درصد فاضلاب شرق اهواز جمع‌آوری و وارد تصفیه‌خانه فاضلاب می‌شود.

به گزارش ایسنا، دکتر ایرج نظری رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز در این جلسه اظهار کرد: در سفرهای اربعین با توجه به اینکه حجم زیادی از جمعیت در زمان کوتاهی جابه‌جا می‌شوند، باید مراقبت‌های لازم را داشته باشیم و توجه کنیم که این جابه‌جایی‌ها با جابه‌جایی در زمان حج یا دیگر سفرها متفاوت است.

وی افزود: شرایط اربعین بسیار متفاوت است و اگر نتوانیم برنامه‌ریزی درستی داشته باشیم، شاهد مشکلاتی خواهیم بود. تاکنون با فعالیت‌های شبانه‌روزی، تامین آب و کنترل مسائل بهداشتی انجام شده است اما باید بیشتر دقت شود تا مراسم اربعین را با موفقیت پشت سر بگذاریم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: امسال هجوم بسیار زیاد زائران اربعین حسینی باعث شد که در آن طرف مرز یک سری مشکلات ایجاد شود و رفت و آمدها متوقف شود.

نظری با اشاره به تعداد روستاهای فاقد لوله‌کشی و متولی آب در خوزستان بیان کرد: در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی اهواز دو هزار و 194 روستا وجود دارد که یک هزار و 802 روستا از این تعداد دارای لوله‌کشی هستند، 392 روستا فاقد لوله‌کشی، 43 روستا دارای لوله‌کشی و فاقد متولی و 263 روستا فاقد لوله‌کشی و متولی هستند. باید توجه کرد که این تعداد روستا، تنها در حوزه دانشگاه علوم پزشکی اهواز است در حالی که چند دانشکده علوم پزشکی دیگر نیز در خوزستان داریم. این موضوع نشان‌دهنده معضلات ما در این زمینه است و باید برنامه‌ای در این خصوص داشته باشیم.

وی با اشاره به برخی مشکلات دانشگاه علوم پزشکی اهواز با دیگر ارگان‌ها گفت: برای عوارض نوسازی در بیمارستان رازی باید 30 میلیارد تومان هزینه پرداخت کنیم در حالی که تنها یک اورژانس 1400 متری را در این بیمارستان با اعتبار شش میلیارد تومان احداث کرده‌ایم. همچنین برای احداث یک مجموعه فوریت‌های پزشکی در مجاور بیمارستان سوانح و سوختگی آیت‌الله طالقانی اهواز 12 میلیارد تومان هزینه کرده‌ایم که شهرداری بابت عوارض نوسازی آن، 18 میلیارد تومان از ما خواسته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: بارها شهرداری بابت عوارض نوسازی جلوی کار را گرفته است. ما عوارض نوسازی را پرداخت می‌کنیم اما باید این عوارض با حساب و کتاب باشند. خدمات دانشگاه علوم پزشکی روزمره است و اگر یک لحظه خدمات ارائه ندهیم، کار مردم لنگ می‌شود و باید همه در این زمینه به ما کمک کنند.

نظری با تاکید بر لزوم افزایش سطح سواد سلامت مردم گفت: در بسیاری از مناطق حتی افراد تحصیل‌کرده، سواد سلامت ندارند در حالی که باید شرایطی فراهم شود تا آگاهی مردم در زمینه سلامت افزایش یابد. یکی از مواردی که نشان‌دهنده این موضوع است، صدور مجوز برای مراکزی است که در آنها غذاهای سالم وجود ندارد. اگر نگاه تغذیه‌ای سالم داشتیم، قطعا از این اتفاقات جلوگیری می‌شود.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدامین زرگر رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز در این جلسه شورای سلامت خوزستان اظهار کرد: درمانگاه صحرایی از 15 مهرماه در مرز چذابه مستقر شده و خدمات‌رسانی به زائران در این درمانگاه در حال انجام است.

وی افزود: در حال حاضر روزانه 800 تا یک هزار بیمار در این درمانگاه ویزیت می‌شوند و در مجموع 150 نیرو در حال ارائه خدمات هستند. همچنین از اهواز تا مرز چذابه، 30 دستگاه آمبولانس و چهار دستگاه اتوبوس آمبولانس مستقر شده‌اند. در مرز چذابه نیز اتاق عمل سیار راه‌اندازی شده تا در صورت نیاز مورد استفاده قرار بگیرد.

زرگر بیان کرد: در مجموع تاکنون چهار هزار و 500 نفر در این درمانگاه ویزیت شده‌اند و دو مورد ماموریت اورژانس هوایی برای انتقال بیماران از این مرز داشته‌ایم.

وی عنوان کرد: سامانه در درمانگاه چذابه جهت ثبت اطلاعات بیماران با استفاده از کدملی راه‌اندازی شده است و در بحث تامین دارو هم تاکنون مشکل خاصی نداشته‌ایم.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین