|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۲
کد خبر: ۲۸۱۳۶۱
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۶
از سوی دیگر، با توجه به اینکه افراد برای سفر اربعین باید به صورت انفرادی اقدام به ثبت‌نام در این سامانه کنند، برخی از این زائران اطلاعات کافی از نحوه ثبت‌نام و دریافت پوشش بیمه‌ای ندارند؛ در واقع نمی‌دانند که می‌توانند خود را تحت پوشش بیمه‌ای قرار دهند یا حتی در این سایت ثبت‌نام کنند.
 سانحه پیش‌آمده برای دو دستگاه اتوبوس حامل زائران ایرانی اربعین، تعیین تکلیف پوشش بیمه‌ای آسیب‌دیدگان و جان‌باختگان حوادث اربعین را بیش از پیش ضروری ساخت.

به گزارش ایسنا، امسال نیز مانند سال‌های گذشته، تعداد زیادی از زائران اربعین در آستانه این روز راهی کشور عراق شدند، اما این رویداد گاهی با حادثه‌هایی تلخ نیز همراه است.

امسال در پی وقوع دو حادثه تصادف برای دو اتوبوس حامل زائران ایرانی در خاک عراق، پنج نفر کشته و ۵۳ تن مصدوم که مصدومان این دو حادثه به مراکز درمانی آبادان و خرمشهر منتقل شدند.

عزیمت به یک کشور خارجی در هر صورتی ممکن است مشکلاتی را برای مسافران ایجاد کند و در همین راستا، شرکت‌های بیمه، بیمه‌هایی را تحت عنوان بیمه مسافرتی به مسافران و به ویژه زائران اربعین ارائه می‌کنند که هزینه اندکی هم دارد.

ستاد مرکزی اربعین در سال جاری از زائران خواسته است که برای سفر به کشور عراق در این ایام در سامانه سماح متعلق به این ستاد ثبت‌نام کنند.

بر اساس آنچه در این سامانه ذکر شده، برای مراسم اربعین سال ۱۳۹۸ زائران می توانند تا ۳۰ صفر سال جاری قمری، بدون نیاز به اخذ روادید و به شرط ثبت‌نام در سامانه سماح همراه با گذرنامه معتبر با حداقل شش ماه اعتبار جهت زیارت اربعین امام حسین(ع) وارد کشور عراق شوند.

در این اطلاعیه آمده است که ثبت‌نام در سامانه سماح و پرداخت هزینه‌های مصوب به منزله قرار گرفتن تحت پوشش خدمات بیمه‌ای و درمانی در داخل خاک عراق خواهد بود.

حال آن‌که برخی زائران بدون ثبت‌نام در این سامانه و دریافت خدمات بیمه‌ای به این کشور عزیمت کرده‌اند و این در حالی است که ستاد مرکزی اربعین ورود به خاک کشور عراق را مشروط به ثبت‌نام در سامانه سماح کرده است، اما به نظر می‌رسد که نظارت دقیقی بر ثبت‌نام زائران در این سامانه وجود ندارد.

از سوی دیگر، با توجه به اینکه افراد برای سفر اربعین باید به صورت انفرادی اقدام به ثبت‌نام در این سامانه کنند، برخی از این زائران اطلاعات کافی از نحوه ثبت‌نام و دریافت پوشش بیمه‌ای ندارند؛ در واقع نمی‌دانند که می‌توانند خود را تحت پوشش بیمه‌ای قرار دهند یا حتی در این سایت ثبت‌نام کنند.

شرکت سهامی بیمه ایران که طرف قرارداد با سامانه سماح برای بیمه مسافرتی اربعین است، تاکید کرده که پوشش بیمه‌ای هریک از بیمه‌شدگان در مسیرهای زمینی از فاصله ۵۰ کیلومتری پایانه‌های مرزی رسمی جمهوری اسلامی ایران آغاز و در طول مدت اقامت در شهرهای نجف اشرف، کربلای معلی، کاظمین، سامراء و مسیرهای منتهی به آن‌ها ادامه خواهد داشت و ۲۴ ساعت پس از خروج بیمه‌شده از خاک عراق و ورود به کشور خاتمه می‌یابد.

این شرکت همچنین خاطرنشان کرده است: حق بیمه اعمال‌شده برای تعهدات بیمه‌ای مذکور در مقابل بیش از ۵۱۰ میلیون تومان پوشش بیمه‌ای تنها ۱۵ هزار تومان است که این حق بیمه با حداکثر تخفیفات ممکن و پذیرش همه سهم‌ها و هزینه‌های مقرر از جمله هزینه‌های اجرایی در داخل و خارج از کشور، اتکایی و ... در چارچوب ضوابط فنی و قانونی بیمه مرکزی تعیین و نظر گرفته شده است و نسبت به سال گذشته به رغم افزایش تعهدات بیمه‌گر، حق بیمه افزایش نیافته است.

همچنین محمد رضایی، سرپرست شرکت سهامی بیمه ایران با بیان اینکه پوشش بیمه زائران اربعین شامل پوشش بیمه‌های عمر زمانی (فوت به هر علت)، فوت یا نقص عضو و از کارافتادگی دائم در اثر حادثه و نیز درمان است، گفت: همچنین علاوه بر استقرار کارشناسان بیمه ایران در مراکز بهداشتی و درمانی عراق برای پوشش بیمه درمان، تیم‌های پرداخت خسارت سیار بیمه شخص ثالث برای خودروها در مناطق مرزی و جاده‌های منتهی به گذرگاه‌های مرزی ایران و عراق مستقر شده‌اند.

اما این خدماتی است که بیمه ایران به بیمه‌شدگان زائران اربعین ارائه می‌دهد و این در حالی است که افرادی که تحت پوشش بیمه‌ای قرار ندارند، خدمات بیمه‌ای شامل حالشان نخواهد شد.

پس از حادثه تلخ اتوبوس، روابط عمومی بیمه ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: همه زائران اربعین حسینی که در سامانه سماح ثبت‌نام کرده‌اند، تحت پوشش بیمه ایران قرار دارند و متأسفانه چند تن از زائران اربعین بر اثر تصادف در دم جان باخته‌اند که پس از شناسایی و احراز هویت اجساد، در صورت ثبت‌نام در سامانه سماح، مشمول پرداخت غرامت فوت بر اثر حادثه به مبلغ دو میلیارد ریال خواهند شد و هزینه‌های انتقال پیکرهای آنان به شهر محل اعزام نیز توسط بیمه ایران پوشش داده می‌شود.

شرکت بیمه ایران در اطلاعیه خود با تاکید بر اینکه عوامل این شرکت در نقاط مختلف عراق و مسیرهای تردد زائران ایرانی از چهار گذرگاه‌ مرزی تا شهرهای نجف، بغداد و کاظمین مستقر بوده و بلافاصله پس از اعلام حادثه خدمات درمانی خود را آغاز کرده‌اند، آورده است: هزینه‌های درمان مصدومان این حوادث رانندگی در بیمارستان‌های عراق، انتقال آنان به ایران و شهر محل اعزام و درمان در کشورمان تا سقف ۲۷۰ میلیون ریال تحت پوشش این شرکت قرار دارد.

به این ترتیب، مصدومان و جان‌باختگانی که در این حادثه‌ بوده، اما تحت پوشش بیمه‌ای نبوده‌اند، خدمات بیمه‌ای شامل حال‌شان نخواهد شد.

بنابراین با توجه به احتمال وقوع سوانح دیگر در این سفر زیارتی با وجود اختیاری بودن پوشش بیمه‌ای، لازم است تمامی زائران نسبت به دریافت خدمات بیمه‌ای از شرکت‌های بیمه اقدام کنند.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین