|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۸
کد خبر: ۲۸۱۳۵۶
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵
«نگاه جناحی و سیاسی به مساله دوقطبی‌سازی آفتی بزرگ برای کلیت جامعه است. اگر بخشی از حاکمیت به بخشی دیگر حمله کند، موجب ایجاد بی‌اعتمادی در سطح کلان جامعه خواهد شد و دستاوردی برای حاکمیت و کلیت جامعه ندارد.»
  ناصر ایمانی، تحلیل‌گر مسائل سیاسی و فعال سیاسی اصول‌گرا، در ارتباط با تیتر‌های دو قطبی سازی کیهان گفت: «تحت هر شرایطی دوگانه‌سازی و دوقطبی کردن جامعه، کنش صحیحی نیست. مردم را نباید به دو قسمت تقسیم کرد. دوگانه‌های همانند خوب و بد، منحرف و غیرمنحرف، کم‌سواد و باسواد و... به هیچ عنوان امری منطقی و درست نیست. مهم‌تر از آن نیز این است که نباید مجموعه حاکمیت را نباید گرفتار دوگانه‌سازی و دوقطبی کرد. توجه به این مساله ضروری است که ریشه تمام چنین دوقطبی‌هایی، در دوگانه‌سازی حاکمیت نهفته است.»

وی افزود: «آثار سوء دوگانه‌سازی حاکمیت کمتر از دوقطبی‌سازی ملت نیست. زمانی در درون حاکمیت گروهی را مخالف آزادی و گروهی را موافق آزادی، گروهی را طرفدار رای مردم و دیگری را مخالف رای مردم و گروهی را مخالف اسلام و گروهی را بی‌توجه به اسلام، تقسیم کنیم به هیچ عنوان مطلوب نیست. اگر دوگانه‌سازی را در درون جامعه مظنون بشماریم، نباید صرفا به دوگانه‌سازی‌های درون ملت بسنده شود. مثلا دوگانه‌هایی همانند خانم‌هایی که به استادیوم آزادی می‌روند و خانم‌هایی که به اربعین کربلا می‌روند، چنین بازنمایی می‌شود که آن‌هایی که به ورزشگاه می‌روند مخالف اربعین و آن‌هایی که به اربعین می‌روند مخالف آمدن خانم‌ها به ورزشگاه‌ها هستند. چنین دوگانه‌سازی به هیچ‌عنوان مناسب نیست، اما باید توجه داشت که دوقطبی‌سازی درون حاکمیت نیز محل نقد و ایراد جدی است.»

این فعال سیاسی اصول‌گرا در ادامه تاکید کرد: «وقتی ما در درون حاکمیت راهبرد دوگانه‌سازی را در پیش می‌گیریم، باید انتظار داشته باشیم همین روند نیز در جامعه اتفاق بیافتد. در نتیجه امر نیز یک عده طرفدار آزادی و عده‌ای مخالفان آزادی می‌شوند. بنابراین، باید توجه داشت از ایجاد چنین دوقطبی‌هایی ممانعت به عمل آورد.»

دوگانه‌سازی‌های درون جامعه، منتیج از دوقطبی‌های درون حاکمیت است /
این تحلیل‌گر مسائل سیاسی، در ادامه پیرامون نتایج و تبعات ایجاد دوقطبی رسانه بر جامعه تصریح کرد: «اگر مردم را در قالب چنین دوگانه‌هایی تعریف کنیم که یکی سری مخالف آزادی و شریعت و عده‌ای را موافق آزادی و شریعت بدانیم که البته غیرواقعی نیز هستند، دچار خطا شده‌ایم. تردیدی در این مساله ندارم که بسیاری از خانم‌هایی که در ورزشگاه آزادی حاضر شدند کسانی هستند که یا راهپیمایی اربعین را رفته‌اند یا خواهند رفت. در مقابل نیز بسیاری از خانم‌هایی که در راهپیمایی اربعین حضور دارند، اگر مورد پرسش قرار بگیرند، احتمالا با حضور در ورزشگاه مخالفتی نداشته باشند. بنابراین، نباید موضوع از ابعاد جناحی مورد توجه قرار گیرد.»

وی افزود: «نگاه جناحی و سیاسی به مساله دوقطبی‌سازی آفتی بزرگ برای کلیت جامعه است. اگر بخشی از حاکمیت به بخشی دیگر حمله کند، موجب ایجاد بی‌اعتمادی در سطح کلان جامعه خواهد شد و دستاوردی برای حاکمیت و کلیت جامعه ندارد.»

این فعال سیاسی اصول‌گرا در بخشی دیگر از گفته‌های خود تاکید کرد: «اگر این تصور را داشته باشید که نسلی جدید در کیهان بر سر کار بیاید که تفکرات و راهبرد فعلی آن‌ها را کنار بگذارد، به طور حتم به سرعت رسانه‌ای جدید با همین خط فکری ایجاد می‌شود. بنایراین، جامعه افکار متنوعی را نمایندگی می‌کند و طیف‌های مختلف فکری دارد. ضروری است که هر گروه فکری پایگاه خاصی برای خود داشته باشد، با حذف گروه‌های فکری مختلف، نمی‌توان صورت مساله را حل کرد. در موقعیت کنونی نشریاتی داریم که نیویورک تایمز آمریکا نیز به اندازه آن‌ها از مواضع آمریکا دفاع نمی‌کند، نشریاتی نیز داریم که مواضع یک گروه اقلیت همچون «نهضت آزادی» را بازتاب می‌دهند؛ باید این گروه‌ها نیز وجود داشته باشند.»

ایمانی در پایان تصریح کرد: «اگر فرض بر این باشد که کیهان دیگر مواضع کنونی را مطرح نکند و دیگر رسانه‌ها نیز مواضعی دیگر، دیگر جامعه‌ای یک‌د‌ست خواهیم داشت. در یک جامعه پویا همه باید تریبون داشته باشند و حرف‌های خود را مطرح کنند، لذا با بستن و ساکت کردن تمامی جناح‌هل مساله حل نخواهد شد.»


منبع: انتخاب
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین