|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۴
کد خبر: ۲۸۱۳۴۰
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۱
مکی معتقد است که هدف از اعزام نیروهای آمریکایی به عربستان، بیان این مهم است که واشنگتن از هم پیمانانش چشم پوشی نمی کند؛ علاوه بر اینکه پیام اعتراضی است از سوی پنتاگن، به تصمیم ترامپ برای عقب نشینی نیروهایش از منطقه.
 الجزیره نوشت: لقاء مکی، پژوهشگر برجسته مرکز مطالعات الجزیره معتقد است اعلام آمریکا در مورد اعزام سرباز به عربستان، مأموریت نخست وزیر پاکستان برای مذاکره را دشوار می کند. این در حالی است که ایران از قدرت بالایی برای مذاکره طولانی مدت و گرفتن نتیجه در میدان مذاکرات، برخوردار است.

 در ادامه این مطلب آمده است: مکی در گفتگو با الجزیره تصریح کرد: اعلام آمریکا در مورد اعزام نیروهایی به عربستان، با هدف تقویت موضع مذاکره ای سعودیها بود؛ چرا که شرایط در میدان به نفع عربستان نیست؛ در غیر این صورت، خواستار وساطت پاکستان نمی شد.

وی تاکید کرد ایران هم در برابر اعلام پنتاگن دست بسته نمی ایستد؛ بلکه سعی می کند در میز مذاکرات حاضر نشود، تا این پیام را به سعودیها برساند که وجود نیروهای آمریکایی، برای صلح مفید نخواهد بود.

مکی معتقد است که هدف از اعزام نیروهای آمریکایی به عربستان، بیان این مهم است که واشنگتن از هم پیمانانش چشم پوشی نمی کند؛ علاوه بر اینکه پیام اعتراضی است از سوی پنتاگن، به تصمیم ترامپ برای عقب نشینی نیروهایش از منطقه.

صلح سرد

از سوی دیگر، عبدالله الشایجی، استاد علوم سیاسی، بر این عقیده است که مذاکره، به این معناست که دو طرف بتوانند امتیازهایی را داده و به نحوی عاقلانه، به دور از افراط گرایی رفتار کنند. ضمن اینکه بهترین نتیجه ای که با تبادل پیامها می توان به آن رسید، تغییر جهت از جنگ سرد، به سمت صلح سرد است و اولین نتایج این مذاکرات می تواند در یمن نمود یابد.

الشایجی اعزام سربازان به عربستان و هدف گرفتن نفت کش ایرانی را دو حادثه مهم می داند که بر سفر عمران خان به تهران و پس از آن به ریاض، تاثیر می گذارد؛ این دو حادثه به نفع عربستان سعودی بوده و پیام اطمینانی را برای هم پیمانان آمریکا در خلیج فارس و منطقه در بردارد.

وی تاکید کرد که اختلاف بین ریاض و تهران، اختلاف بر سر مرجعیت و نفوذ در منطقه بوده و نشان طایفه گرایی دارد. ضمن آنکه ایران معتقد است توقف جنگ در یمن، می تواند پیام خوبی در راستای مذاکره باشد. تهران به این اعتقاد رسیده است که مذاکره و آتش بس با عربستان سعودی، به معنای کاهش تحریمهای اقتصادی است.

الشایجی خاطر نشان می کند که پرونده یمن روی میز مذاکرات، همان عاملی است که می تواند باعث جلب اطمینان بین دو طرف شود.

 
منبع: انتخاب
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین