|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵
کد خبر: ۲۸۱۳۳۰
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۰
بیش از ۳۰ هزار مکان‌ باستانی در جزایر «اورکنی» وجود دارد که شواهدی از سکونت انسان‌های ۸۵۰۰ سال گذشته و بقایای بناهای متعلق به عصر آهن،‌ دوران حکمفرمایی وایکینگ‌ها و قرون وسطی در آن به چشم می‌خورد.
 بناهای تاریخی اسکاتلند که قدمتشان از اهرام ثلاثه مصر هم بیشتر است به دلیل خطرات ناشی از تغییرات اقلیمی در معرض نابودی قرار گرفته‌اند.

به نقل از رویترز، محققان معتقدند افزایش سطح آب دریاها، باران‌های سنگین وآب و هوای نامطلوب  بناهای باستانی اسکاتلندی را که در جزایر «اورکنی» واقع شده‌اند، در معرض خطر نابودی قرار داده است.

 بیش از ۳۰ هزار مکان‌ باستانی در جزایر «اورکنی» وجود دارد که شواهدی از سکونت انسان‌های ۸۵۰۰ سال گذشته و  بقایای  بناهای متعلق به عصر آهن،‌ دوران حکمفرمایی وایکینگ‌ها و قرون وسطی  در آن به چشم می‌خورد.

اما «‌جولی گیبسون» - ‌استاد دانشگاه – معتقد است بیش از هزار مکان باستان‌شناسی که در نزدیکی سواحل قرار دارند، دیر یا زود برای همیشه ناپدید خواهند شد.

گیبسون بیان کرد : «با توجه به تحقیقاتی که ما در سال‌های اخیر انجام دادیم، بیشتر مکان‌های باستانی این منطقه در فاصله ۱۰۰متری سواحل قرار دارند و این به آن معناست که با افزایش سطح آب دریا  تمامی میراث تاریخی  این منطقه از بین خواهند رفت.»

سال گذشته یک گزارش در خصوص تاثیرات تغییرات اقلیمی بر آثار باستانی اسکاتلند  توسط گروهی از فعالان محیط زیست این کشور منتشر شد. با توجه به این گزارش میزان بارش باران و برف در اسکاتلند از دهه ۶۰ تاکنون ۲۷% افزایش داشته است. میزان بارش‌های فصل زمستان در بخش شمالی اسکاتلند در همین بازه زمانی نیز تا بیش از ۷۰%درصد افزایش یافته است.

بارش باران و برف بیشتر به معنای خیس و نمدار بودن بناهای تاریخی برای مدت طولانی‌تر و در نتیجه زنگ‌زدگی بخش‌های فلزی،  سست شدن پی و ریزش بنا است.

در این بین بالا آمدن سطح دریا و فرسایش سواحل «اورکنی» نیز به معضل دیگری برای بناهای تاریخی اسکاتلند تبدیل شده است. از سال  ۱۹۷۰ تاکنون سواحل «اورکنی» در هر سال با فرسایش ۴۰ سانتی‌متری مواجه بودند. این درحالی است که این سواحل در فاصله سال‌های ۱۸۹۰ تا ۱۹۷۰، هرساله ۲۰ سانت فرسایش داشتند.

(Skara Brae) که به عنوان معروف‌ترین مکان تاریخی «اورکنی»‌ شناخته می‌شود نیز از خطر نابودی محفوظ نیست. این بنا که  مجموعه‌ای از چند ساختمان سنگی است، حالا فقط چند متر با اقیانوس اطلس شمالی فاصله دارد. حدود ۱۱۲,۰۰۰ نفر در سال ۲۰۱۸ از این بنای ۵,۰۰۰ ساله بازدید کردند.



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین