|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۶
کد خبر: ۲۸۱۲۸۹
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۵
فقیه ادامه داد، همچنین این نگرانی جدی وجود دارد که در اثر این عملیات ترکیه، ۱۲ هزار داعشی بازداشتی و بازداشتی‌های موجود در منطقه خودمختار کردها فرار کنند.
 دیده‌بان حقوق بشر تلاش ترکیه برای ایجاد منطقه امن در سوریه را مورد انتقاد قرار داد و اعلام کرد، سرانجام این تلاش شکست و ناکامی است. ترکیه از سال ۲۰۱۱ تاکنون ۴۳۰ آواره سوری فراری را کشته است.

به نقل از ارم‌نیوز، لما فقیه، معاون مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان دیده‌بان حقوق بشر گفت، طرح ترکیه برای ایجاد "منطقه امن در سوریه برای اسکان یک میلیون آواره سوری متأسفانه گمراه‌کننده و خطرناک بوده و محکوم به شکست است."

وی افزود، ایده ایجاد مناطق امن برای اسکان آوارگان، "همواره ایده خطرناکی بوده است و هر جا که در جریان درگیری‌های سابق، مناطق امنی ایجاد شده‌اند، واقعا مناطق امن نبوده‌اند." عملیات نظامی کنونی ترکیه در شمال شرق سوریه می‌تواند باعث آوارگی غیرنظامیانی شود که در حال حاضر در این مناطق زندگی می‌کنند و آوارگانی که به آنجا منتقل شدند را به خطر اندازد. کمیته بین‌المللی نجات پیش‌بینی می‌کند که این عملیات موجب آواره شدن ۳۰۰ هزار تن دیگر شود.

فقیه ادامه داد، همچنین این نگرانی جدی وجود دارد که در اثر این عملیات ترکیه، ۱۲ هزار داعشی بازداشتی و بازداشتی‌های موجود در منطقه خودمختار کردها فرار کنند.

وی تاکید کرد، بازگرداندن اجباری برخی از آوارگان سوری از دسامبر ۲۰۱۷ توسط ترکیه،‌ بستن مرزهای خود با سوریه به روی آوارگانی که قصد دارند از این کشور خارج شوند، تیراندازی به سمت آوارگانی که قصد دارند قاچاقی وارد ترکیه شوند، کشتن بیش از ۴۳۰ تن از سال ۲۰۱۱ تاکنون، همه این اقدامات نشان می‌دهند که هدف ترکیه به جای حمایت واقعی از آوارگان سوری، ممانعت از ورود بیشتر سوری‌های به ترکیه است.

فقیه در پایان گفت، ترکیه نباید صرف‌نظر از اینکه منطقه‌ امن را خواهد ساخت یا خیر، از این منطقه به عنوان بهانه‌ای برای بسته نگهداشتن مرزهای خود به روی سوری‌هایی که می‌خواهند وارد ترکیه شوند یا برای بازگرداندن اجباری آوارگان سوری استفاده کند. براساس قوانین بین‌المللی هر دو این اقدامات "نقض تعهدات" آنکارا در قبال آوارگان است.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین