کد خبر: ۲۸۱۱۴
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۱
استقبال عمان از میزبانی گفت و گوهای هسته ای ایران، انتصاب نماینده آمریکا در گروه 1+5 به یک سمت جدید در وزارت خارجه این کشور، ادعای اعطای امتیازات به صورت یکجانبه از سوی آمریکا به ایران در روند مذارکرات هسته ای و بیان «خط قرمز» رژیم اسرائیل در برنامه هسته ای ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، با نزدیک تر شدن به زمان برگزاری دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5، اخبار و تحلیل های مربوط به مذاکرات به طور روزافزونی مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار می گیرد. در این زمینه، روزنامه «تایمز عمان» خبر استقبال دولت عمان از میزبانی گفت و گوهای هسته ای وزرای خارجه ایران و آمریکا و نماینده اتحادیه اروپا را منتشر کرده است. به نوشته این روزنامه، وزارت خارجه عمان با صدور بیانیه ای ضمن استقبال از میزبانی این گفت و گوها، ابراز امیدواری کرده این دیدار گامی به سوی حل و فصل موضوع هسته ای ایران باشد تا خطر بحران و درگیری در منطقه جهان نیز از بین برود.

در همین حال، خبر انتصاب نماینده آمریکا در گروه 1+5 به یک سمت جدید در وزارت خارجه این کشور نیز از شب گذشته تاکنون در شماری از مطبوعات و رسانه ها بازتاب یافته است. «واشنگتن تایمز» از جمله مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و می نویسد دیپلمات ارشد آمریکا در مذاکرات هسته ای ایران، به سمت قائم مقام موقت وزارت خارجه این کشور منصوب شده است. وزارت خارجه آمریکا تأیید کرده که در پی بازنشستگی ویلیام برنز، دیپلمات باسابقه آمریکایی که سمت قائم مقامی وزارت خارجه را بر عهده داشت، اینک وندی شرمن در این جایگاه به فعالیت خواهد پرداخت. اما هنوز مشخص نیست که چرا شرمن به عنوان قائم مقام «موقت» معرفی شده است.

اما در بحث از چشم انداز روابط ایران و آمریکا با تمرکز بر موضوع هسته ای، روزنامه «وال استریت ژورنال» مطلبی را منتشر کرده که در آن، از آنچه اعطای امتیازات به صورت یکجانبه از سوی آمریکا به ایران خوانده شده، انتقاد شده است. این روزنامه می نویسد اخیراً در برخی مطالب از ورود ایران و آمریکا به مرحله تنش زدایی یا «دتانت» سخن به میان می آید، اما لازمه دتانت، انجام اقدامات متقابل از سوی هر دو طرف یک رابطه است. این روزنامه مدعی است آمریکا تلاش کرده در مذاکرات هسته ای با ایران از خود انعطاف نشان دهد، اما در مقابل ایران همچنان به حمایت خود از حزب الله لبنان و دولت سوریه ادامه می دهد و در سایر موارد نیز در مسیری مخالف آمریکا حرکت می کند.

در نهایت، در مطلبی دیگر در موضوع هسته ای، سایت خبری «آروتز شوا» اظهارات وزیر جنگ رژیم اسرائیل را بازتاب داده که از خط قرمز مدنظر این رژیم در برنامه هسته ای ایران سخن گفته است. به نوشته این سایت، موشع یعالون در پاسخ به سوالی درباره این مسئله گفته: «من معتقدم نخست وزیر نتانیاهو سال گذشته این موضوع را در مجمع عمومی به شکلی بسیار روشن بیان کرد. خط قرمز، میزان اورانیوم غنی شده ای است که می تواند از سوی آن ها مورد استفاده قرار گیرد و برای ساخت یک بمب کافی باشد؛ یعنی 250 کیلوگرم اورانیوم غنی شده در سطح 20 درصد».

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین