|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۹
کد خبر: ۲۸۱۰۱۹
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۴
این کارشناس لبنانی ادامه داد: ترکیه اکنون در خصوص مساله شمال سوریه در مرحله سردرگمی استراتژیک به سر می برد، سردرگمی که از راس قدرت و حاکمیت آنکارا نشات می گیرد، زیرا دیدگاه واضحی درباره چگونگی حل مساله شمال سوریه ندارند.
 در پی تهدیدات ترکیه علیه کُردها و خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه، به نظر می رسد احتمال نزدیک شدن کُردها به دمشق و گفت و گوی جدی آنان قوت گرفته است.

"بشار اللقیس" تحلیلگر لبنانی و کارشناس مسائل سوریه روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به تحلیل این موضوع پرداخت و گفت: آمریکا و ترکیه به خوبی می دانند، تشدید فشار و تهدید علیه کُردها آنها را به سمت گفت و گو با دولت سوریه سوق خواهد داد.

وی افزود: در صورت اقدام نظامی ترکیه، کُردها به دمشق نزدیکتر خواهند شد و در صدد بر می آیند با نظارت روسیه، با دولت سوریه وارد گفت و گو شوند و باید در نظر داشت که کُردها در مراحل  زمانی مختلف نیمی از مسیر خود را به سمت دولت این کشور پیموده اند، اما وارد گفت و گوی جدی با دمشق نشدند.

وی اضافه کرد: کُردها به آمریکا اعتماد کردند، اما مشخص نبودن سیاست های واشنگتن، آن ها را مقابل دوراهی قرار می دهد به این معنی که کُردها یا باید به دولت سوریه و تمامیت ارضی آن اعتراف کرده و با آن وارد گفت و گو شوند و یا اینکه موضع کنونی را حفظ کنند که این خطر بزرگی برایشان دارد، زیرا سیاست های آمریکا روشن و با ثبات نیست و دیگر اینکه کُردها نمی دانند وضعیت حومه حلب و شهر ادلب چگونه پیش خواهد رفت.

این در حالی است که متحدان سوریه در مورد گفت و گو بین کُردها و دمشق اظهاراتی داشته اند، زیرا می توانند در تعامل با ترکیه و مشکل کُردها با انعطاف پذیری برخورد کنند، اما این انعطاف اکنون در گروی واقعیت های نظامی و سیاسی آنکارا است و در این مورد باید در نظر داشت که ترکیه نیز ابتدای سال جاری میلادی در تکاپوی گشودن مسیری برای مذاکره با دمشق برآمد.

اللقیس افزود: سوالی که همواره مطرح بوده ، اینکه خواسته و رویکرد کُردها در مرحله پیش رو چیست. در پاسخ باید گفت که چنانچه در مرحله پیش رو بحران نظامی ایجاد شود، کُردها به دمشق نزدیکتر خواهند شد.

** سردرگمی ترکیه در شمال سوریه

این کارشناس لبنانی ادامه داد: ترکیه اکنون در خصوص مساله شمال سوریه در مرحله سردرگمی استراتژیک به سر می برد، سردرگمی که از راس قدرت و حاکمیت آنکارا نشات می گیرد، زیرا دیدگاه واضحی درباره چگونگی حل مساله شمال سوریه ندارند.

اما همه طرف ها یعنی کُردها و ترک ها هزینه سردرگمی آمریکا و سیاست های آن در منطقه را می دهند و  در مرحله بعدی عربستان نیز تحت تاثیر سردرگمی و سیاست های نامشخص آمریکا قرار دارد.

اللقیس در توضیح این مطلب افزود: آمریکا در دوره "دونالد ترامپ" شاهد از هم گسیختگی و سردرگمی داخلی و بلاتکلیفی سیاسی است و  همین وضعیت موجب می شود، واشنگتن برای حل مسائل خاورمیانه مسیرهای متفاوتی را در پیش بگیرد؛ یکی از مهم ترین مسائل منطقه نیز اکنون موضوع کُردها است.

همه می دانیم که کُردها و حتی ترکیه و "رجب طیب اردوغان" به آمریکا اعتماد کردند تا راه حلی برای مسائل بین خود پیدا کنند، اما کاخ سفید خود در سردرگمی به سر می برد.

وی ادامه داد: تهدیدهای اردوغان را می توان از دو زاویه بررسی کرد، اول اینکه وی در نظر دارد به آمریکا بگوید دیگر نمی تواند وضعیت کنونی را تحمل کند و همین مسیر را ادامه دهد و دوم   سخنان و تهدیدهای رییس جمهوری ترکیه حامل پیام برای مسکو است، با این مضمون که دیگر نمی تواند توافقات آستانه و کاهش تنش و راه حل سوچی را به شکل کنونی ادامه دهد.

اما اردوغان نه مسکو و نه واشنگتن را نمی تواند پشت سر بگذارد، در نتیجه مرحله کنونی مرحله سخنان تند است و همه می دانند که بحران سوریه به مرحله پایانی خود رسیده است.

به عبارت دیگر اردوغان نمی تواند گامی را که باعث خشم آمریکا می شود، بردارد یا اینکه مسیر خود را از مسکو در ارتباط با توافقات سوچی یا آستانه جدا کند.

این کارشناس لبنانی تصریح کرد: معتقدم سیاست کنونی ترکیه تا پایان دوره اول ریاست جمهوری ترامپ ادامه خواهد یافت و سپس باید منتظر نتایج انتخابات آمریکا ماند و دید سیاست خارجی آن کشور بخصوص در قبال خاورمیانه و مساله سوریه و کُردها به چه شکل خواهد بود.

در این میان ترک ها و کُردها هریک می خواهند تعهدات آمریکا را به آن گوشزد کنند، به این معنی که با ما هستی یا علیه ما.

کارشناس لبنانی افزود: به هر حال بعید است ترکیه بتواند اقدام یک جانبه ای را علیه کُردها انجام دهد، زیرا این مساله به چند طرف یعنی روسیه، ایران و آمریکا مرتبط می شود و همه این طرف ها  سیاست های خود را در شمال سوریه دارند.

در این میان آمریکا، کُردها را بر ترکیه ترجیح نمی دهد، زیرا  ترکیه با وجود اختلافات آنکارا و واشنگتن، برای آمریکا یک نقطه تمرکز استراتژیک نظامی و سیاسی در خاورمیانه به شمار می آید از همین رو  آمریکا نمی تواند آن را در حمایت از هیچ گروه کوچکی با وجود ظرفیت های بالای آن در آینده رها کند.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین