|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۴
کد خبر: ۲۸۰۹۰۶
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۴
"در حالی که برخی کشورها به دنبال استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای در جهان هستند، برخی دیگر از آن برای کشتار و قتل و عام مردم استفاده می کنند که نمونه های بارز آن را می توانم در کشتار هیروشیما و ناکازاکی مشاهده کنیم.
 رادیو ملی ونزوئلا در تحلیلی نوشت: در حالی که تنها چند روز به انتخاب مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی زمان باقی مانده است، آمریکا تلاش می کند با استفاده از لابی، نامزد تحت حمایت خود را به عنوان جانشین یوکیا آمانو راهی این آژانس کند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک از رادیو ملی ونزوئلا، آمریکا در سال های گذشته همواره به بسیاری از کشورهی عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی، پنج شنبه این هفته، انتخابات تعیین جانشین یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی اتمی برگزار خواهد شد.

انتخابات تعیین جانشین یوکیو آمانو مدیرکل پیشین آژانس بین. المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه برگزار خواهد شد.

"در حالی که برخی کشورها به دنبال استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای در جهان هستند، برخی دیگر از آن برای کشتار و قتل و عام مردم استفاده می کنند که نمونه های بارز آن را می توانم در کشتار هیروشیما و ناکازاکی مشاهده کنیم.

یکی از نامزدهای تصدی پست مدیرکلی آژانس بین المللی اتمی، رافائل گروسی سفیر فعلی آرژانتین در اتریش و دستیار سابق مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی می باشد. اخیرا مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا، با گروسی دیدار و گفت و گو کرده است.

در ادامه گزارش آمده است: امریکا تمام تلاش خود را به کار بسته است تا  گروسی جایگزین آمانو شود این در حالی است که این شخص، اخلاق مدار نبوده و فایل های صوتی زیادی منتسب به وی وجود دارد که در حال ارائه اطلاعات به افرادی در خارج از آژانس است.

گروسی از حمایت دولت ماکری(رئیس جمهور آرژانتین) و دولت آمریکا برخوردار است. دولت ماکری، پیوند قوی با صهیونیسم بین المللی دارد هرچند نامزدی رافائل گروسی هنوز علنی نشده، اما دولت آمریکا از هم اکنون برای انتخاب وی به عنوان رئیس آینده آژانس در حال لابی با کشورهای مختلف است.

گروسی در زمان حضورش در آژانس، متهم به افشای اطلاعات سری درباره کشورهای عضو آژانس شده است. حتی او را به جاسوسی برای سازمان سیا متهم کرده اند.

وی اطلاعاتی را به برخی سفرا و اطلاعاتی را درباره برخی کشورهای عضو از جمله ایران به دیگر کشورها داده است.

دولت واشنگتن گروسی را بهترین گزینه برای مدیر کلی آژانس بین المللی انرژی اتمی می داند.

چین هنوز حمایت خودرا از گروسی اعلام نکرده است. باید منتظر ماند تا دید نتیجه انتخابات چه خواهد شد آنچه به زودی مشخص خواهد شد، برای جهان بسیار حائز اهمیت است و آیا آمریکا با لابی و فشار و تحمیل می تواند نامزد مورد علاقه خود را راهی آژانس بین المللی انرژی اتمی کند؟

بر اساس این گزارش، چهار نامزد مدیرکلی آژانس بین المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه هفته گذشته با اعضای این آژانس نشستی غیررسمی برگزار کردند.

در این نشست غیررسمی، چهار نامزد پست مدیرکلی آژانس بین المللی انرژی اتمی، دیدگاه های خود را درباره موضوعات مختلف ارایه و به پرسش های نمایندگان کشورهای مختلف پاسخ دادند.

"مارتا زیاکوا"از اسلوواکی و رئیس کنونی سازمان نظارت هسته‌ای این کشور، "کورنل فروتا" رومانیایی مدیرکل موقت آژانس بین المللی انرژی اتمی که پس از مرگ یوکیا آمانو، سکان دار این آژانس شد، "رافائل گروسی"سفیر آرژانتین در سازمان ملل و"لاسینا زربو" اهل بورکینافاسو دبیر اجرایی سازمان پیمان منع جامع آزمایش هسته‌ای مستقر در وین، چهار نامزد اصلی هستند که برای احزار پست مدیرکلی آژانس بین المللی انرژی اتمی در این نشست شرکت کردند.

چهار نامزد مدیر کلی آژانس بین المللی انرژی اتمی، در این نشست دیدگاه‌های خود را درباره موضوعات مختلف، چون پادمان، ایمنی، امنیت هسته‌ای، همکاری‌های فنی، بودجه و موضوعات مدیریتی مطرح کردند و سپس به پرسش های اعضای شورای حکام و دیگر اعضای آژانس پاسخ دادند.

یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سی و یکم تیر ماه سال جاری در سن ۷۲ سالگی درگذشت.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین