کد خبر: ۲۸۰۸۶
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۹
هاآرتص با اشاره به حمایت نتانیاهو از جمهوریخواهان در انتخابات کنگره آمریکا نوشت که اوباما بعد از این انتخابات، دیگر چیزی برای باخت ندارد و ممکن است ضمن اقدام سریع برای توافق هسته‌ای با ایران، با نتانیاهو نیز تسویه حساب کند.
روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در گزارشی به حمایت «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل از جمهوریخواهان در انتخابات میان دوره ای کنگره ای آمریکا اشاره کرد و نوشت مقامات کاخ سفید نیازی ندارند که آژانس امنیت ملی آمریکا حدس بزند که نتانیاهو دوست دارد صبح روز چهارشنبه و یک روز بعد از برگزاری انتخابات کنگره، با شنیدن چه خبری از نتیجه این انتخابات از خواب بیدار شود.

این روزنامه نوشت که چراغ های اتاق نتانیاهو شب سه شنبه تا دیر وقت روشن خواهد ماند و او منتظر تماس تلفنی «ران درمر» سفیر اسرائیل در آمریکا می ماند تا از نتیجه انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا خبر بگیرد.

بر اساس این گزارش، بر کسی پوشیده نیست که نتانیاهو و دستیارانش خواهان این هستند که کنترل سنا به دست جمهوریخواهان بیفتد و در شرایطی که نتایج نظرسنجی ها در آمریکا از شانس نسبتا خوب جمهوریخواهان برای این پیروزی خبر می دهند، اما نخست وزیر اسرائیل پیش از موعد به شادی نخواهد پرداخت زیرا او دو سال قبل و پیش از مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، از روی کار آمدن کاندیدای محبوب خود «میت رامنی» ابراز خوشحالی کرد اما رامنی انتخابات را به اوباما باخت.

* پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات، به معنای نفوذ بیشتر نتانیاهو در کنگره است

بر این اساس، کارکنان کاخ سفید بر این باورند که در صورت پیروزی جمهوریخواهان در سنا، نتانیاهو می تواند به خوبی به عنوان سناتوری جمهوریخواه از تگزاس و یا کارولینای شمالی، به قانونگذاران کنگره آمریکا ملحق شود.

مقامات کاخ سفید می دانند که سفیر اسرائیل در آمریکا به عنوان نماینده نتانیاهو، بیشتر وقت خود را صرف نشست با قانونگذاران جمهوریخواه کرده است؛ این کارکنان کاخ سفید همچنین به یاد دارند که «شلدون ادلسون» حامی نتانیاهو 100 میلیون دلار برای شکست اوباما در انتخابات ریاست جمهوری اخیر آمریکا هزینه کرد.

*نتانیاهو می‌خواهد از طریق جمهوریخواهان مانع از توافق هسته‌ای آمریکا با ایران شود

هاآرتص نوشت که نتانیاهو یا قانع شده است و یا تلاش می کند تا خود را قانع کند که اوباما فضای مانور کم و محدودی بعد از پیروزی جمهوریخواهان در سنا خواهد داشت؛ نتانیاهو بر این باور است که پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات کنگره آمریکا می تواند به وی کمک کند تا تحقق آنچه را که بنا بر گفته اوباما و مشاوران وی مهم ترین موضوع عرصه سیاست خارجی آمریکا در دور دوم ریاست او بر کاخ سفید محسوب می شود و چیزی جز توافق هسته ای تاریخی با ایران نیست، مهار کند.

*تلاش اسرائیل برای مهار توافق آمریکا با ایران بعد از انتخابات کنگره شدت می‌گیرد

بر اساس این گزارش، انتظار می رود که نتانیاهو بلافاصله بعد از برگزاری انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا و به خصوص در صورت پیروزی جمهوریخواهان، تلاش جدی خود برای تحریک کنگره علیه هر گونه توافق هسته ای با ایران را پیش بگیرد؛ در این بین، نمایندگان نتانیاهو در سفارت اسرائیل نیز نشست هایی فوری را با قانونگذاران آمریکایی برگزار خواهند کرد و مقامات گروه حامی اسرائیل موسوم به «آیپک» نیز در حالیکه برگه هایی از نکات مهم مورد بحث نتانیاهو در دست دارند، رفت و آمد خود را به دفاتر قانونگذاران آمریکایی شروع می کنند.

هاآرتص نوشت: اما ممکن است که نتانیاهو که خود را کارشناس مسائل آمریکا می داند، باز هم در تحلیل شرایط به شیوه ای نادرست عمل کند؛ نتانیاهو فراموش کرده است که وقتی صحبت از سیاست خارجی آمریکا می شود، توانایی کنگره این کشور برای محدود کردن رئیس جمهور تقریبا صفر است.

در عین حال این احتمال نیز وجود دارد که به خصوص بعد از پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات کنگره، اوباما احساس کند که دیگر چیزی برای باخت ندارد و در حالیکه خود را از موانع ملاحظات سیاست داخی رها می بیند، نه تنها با تمام قدرت در مسیر توافق هسته ای با ایران حرکت کند، بلکه حتی با نتانیاهو نیز تسویه حساب کند و از وی انتقام بگیرد.
منبع: تسنیم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین