|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۴۷
کد خبر: ۲۸۰۸۴۵
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۰
بهادر امینیان، در شورای مبادلات مرزی و کارگروه توسعه صادرات خراسان جنوبی، اظهار کرد: باید با همکاری هم راه را پیش ببریم و بخش خصوصی می‌تواند بخشی از دیپلماسی باشد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان با بیان اینکه ساختارهای پیوندی را باید تثبیت کنیم، گفت: نفت، گاز، انرژی و راه افغانستان باید از طریق ایران تامین شود و علاوه بر این در حال حاضر برنامه ای در حال تدوین است که مهاجران از طریق سیستم های اندروید پول جابجا کنند.

بهادر امینیان، در شورای مبادلات مرزی و کارگروه توسعه صادرات خراسان جنوبی، اظهار کرد: باید با همکاری هم راه را پیش ببریم و بخش خصوصی می‌تواند بخشی از دیپلماسی باشد.

وی با بیان اینکه اولویت‌های کشور با توجه به مسائل خاصی که با آن‌ها رو به رو است به اقتصاد مقاومتی و سیاست همسایگی وابسته است، افزود: اقتصاد مقاومتی به این معنی است که کشور بتواند با وجود فشارهای مختلف بحران‌ها را پشت سر بگذارد و روی مباحثی سرمایه‌گذاری کند که سرمایه‌های ذاتی کشور است و قابل ضربه زدن نیست که این خود در روابط با همسایگان خلاصه می‌شود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان با اشاره به اینکه موفقیت در اقتصاد مقاومتی باعث مقاوم شدن اقتصاد کشور است، گفت: ظرفیت‌های ذاتی کشور باید به روز شوند و این به معنی رابطه با افغانستان است و اولویت درجه اول سیاست خارجی و نظام است.

امینیان ادامه داد: سیاست همسایگی به این معنی است که روابط با کشورهای دیگر باید به صورت پیوندهایی محکم و غیرقابل خدشه دار باشد و روابط با افغانستان نیز باید به سمت ساختاری شدن روابط و تثبیت پیوندهای ساختاری باشد.

وی تصریح کرد: بخش خصوصی باید براساس سیاست خارجی و مدیریت جهادی فعالیت کند و از طریق پیوندهای اقتصادی به مردم افغانستان و ایران اطمینان داده شود که آینده اقتصادی و پیشرفت این دو کشور به یکدیگر گره خورده است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان با اشاره به اینکه کل صادرات ایران به 28 کشور اروپایی یک سوم صادرات افغانستان نیست، ادامه داد: افغانستان جایگاه فوق العاده‌ای برای ایران است و باید برنامه‌ای کامل برای روابط با این کشور داشته باشیم و استان‌ها باید پای کار بیایند.

امینیان با تاکید بر جایگاه مهم دو استان خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان در روابط اقتصادی با افغانستان، گفت: تثبیت پیوندهای ساختاری، اصلاح قوانین داخلی و تغییر دیدگاه از برنامه‌های مهم است.

وی یادآور شد: وظیفه ما حمایت از بخش خصوصی است و زمانی اجرایی می‌شود که طرفین برنامه‌ای شفاف داشته باشند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان ادامه داد: در بحث معادن، خدمات فنی و مهندسی، بهره‌برداری از مزیت‌های افغانستان از جمله کشاورزی، معدن و سایر باید بیشتر تلاش کرد.

امینیان با بیان اینکه ویزای ایران در افغانستان به راحتی خرید و فروش می‌شود، یادآورشد: خواستار ارائه راهکارهای عملی در بحث راهکار صدور ویزا و صدور ویزا برای نخبگان اقتصادی شد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر صدها ویزای توریستی صادر می شود اما چند مورد واقعا توریست هستند؟ همچنین برای تعداد زیادی ویزای سلامت صادر می‌کنیم اما چه تعداد واقعا در بیمارستان‌های ما هزینه می‌کنند؟.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین