|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۱
کد خبر: ۲۸۰۷۳۲
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۳
دهباشی از نخبگان علمی کشور است که شهریورماه سال گذشته از سوی سیستم قضایی استرالیا به اتهام تلاش برای ارسال تجهیزات نظامی آمریکایی به ایران بازداشت شده بود. این نخبه علمی کشورمان در هنگام بازداشت مشغول تحقیق در مورد ساخت یک دستگاه تشخیص سرطان پوست بود.
 «ماریس پین» وزیر خارجه استرالیا اعلام کرد که 2 شهروند از سه شهروند این کشور که در ایران بازداشت بوده‌اند، آزاد شده‌اند.

به گزارش شبکه «بی بی سی»، وزیر خارجه استرالیا با اعلام این خبر عنوان کرد که «جولی کینگ» یک زن بریتانیایی-استرالیایی و «مارک فرکین» نامزد استرالیایی او که اوایل سال جاری میلادی در ایران بازداشت شده بودند، آزاد شدند.با این حال نفر سوم به نام «کیلی مور گیلبرت» که تابعیت بریتانیایی-استرالیایی دارد، همچنان در بازداشت به سر می‌برد.

پیش از این، «غلامحسین اسماعیلی» سخنگوی قوه قضاییه اواخر شهریور ماه در خصوص بازداشت سه تبعه استرالیایی با تأیید این خبر گفته بود: «این موضوع صحت دارد و این افراد در 2 پرونده هستند و هر 2 منتهی به صدور کیفرخواست شده است. در یک پرونده 2 نفر مبادرت به عکسبرداری از مناطق نظامی و ممنوعه کردند که این عکس‌ها در حافظه دوربین کشف شده و وجود دارد. در پرونده دیگر موضوع جاسوسی برای کشور دیگری است و دادگاه قضاوت می‌کند که این فرد مجرم هست یا خیر.»

وزیر خارجه استرالیا همچنین در جمع خبرنگاران اعلام کرد که «با آرامش خاطر» اعلام می‌کند که جولی کینگ و مارک فرکین «آزاد شده‌ و به استرالیا بازگشته‌اند».

پین تأیید کرد که گیلبرت همچنان در بازداشت است و محکومیت 10 سال حبس برای وی صادر شده و افزود: مذاکرات زیادی با مقام‌های ایرانی برای آزادی این 2 شهروند استرالیایی انجام شده است.

وزیر خارجه استرالیا در ادامه تصریح کرد که همچنان برای آزادی سومین شهروند خود که به جرم جاسوسی در ایران در بازداشت به سر می‌برد، تلاش خواهد کرد.

با پیگیری دستگاه سیاست خارجی، دانشجوی نخبه ایرانی مقیم استرالیا پس از ۱۳ ماه بازداشت غیر قانونی به کشور بازگشت.

به گزارش ایسنا ، رضا دهباشی، دانشجوی مقطع دکترا در دانشگاه کوئینزلند استرالیا که ۱۳ ماه پیش به اتهام واهی تلاش برای کمک به سیستم دفاعی ایران بازداشت شده بود، سرانجام با پیگیری دستگاه سیاست خارجی آزاد و از طریق فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) به کشور بازگشت.

دهباشی از نخبگان علمی کشور است که شهریورماه سال گذشته از سوی سیستم قضایی استرالیا به اتهام تلاش برای ارسال تجهیزات نظامی آمریکایی به ایران بازداشت شده بود. این نخبه علمی کشورمان در هنگام بازداشت مشغول تحقیق در مورد ساخت یک دستگاه تشخیص سرطان پوست بود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما دستگاه قضایی استرالیا قصد داشت، دهباشی را به آمریکا تحویل دهد که با پیگیری‌های مستمر دستگاه دیپلماسی کشورمان سرانجام حکم آزادی وی صادر شد.

 دهباشی متهم بود که بدون سفر به آمریکا اقدام به خرید و ارسال تجهیزات راداری پیشرفته نظامی از طریق دوبی به ایران کرده است، رادارهایی که برای شناسایی موشک و جنگنده‌های رادار گریز استفاده می‌شود؛ براساس همین اتهام واهی دولت آمریکا خواهان تحویل دهباشی و محاکمه وی در این کشور بود.

دهباشی ضمن رد این اتهام اقدام دستگاه قضایی استرالیا در خصوص دستگیری وی با استناد به چند ایمیل مربوط به سال ۲۰۰۸ را یک سوء تفاهم و ناعادلانه عنوان کرد که با کمک دستگاه دیپلماسی کشورمان حل و فصل شد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین