|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۶
کد خبر: ۲۸۰۴۲۵
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۷
ناس نام یک ماده گیاهی اعتیادآوری است که با برگ تنباکو ساخته می‌شود؛ حالت پودری سبزرنگ با بو و طعم بسیار تندی دارد؛ و در کنار قلیان و سیگارخودنمایی می کند.
 با اینکه ناس ماده مخدر است و عوارض زیادی هم دارد، نه مردم و نه مسئولان انگار چندان آن را جدی نگرفته‌اند و پیدا کردنش در مغازه‌ها، دکه‌ها و عطاری‌ها سخت نیست.

 روزی از به میان آمدن بساط قلیان ها گفتیم و گزارش تهیه کردیم مبنی بر اینکه زمینه اعتیاد برای جوانان خواهد شد و امروز ناس.

ناس نام یک ماده گیاهی اعتیادآوری است که با برگ تنباکو ساخته می‌شود؛ حالت پودری سبزرنگ با بو و طعم بسیار تندی دارد؛ و در کنار قلیان و سیگارخودنمایی می کند.

این ماده خیلی راحت و با بسته بندی های کوچک در فروشگاه های مواد غذایی و یا توسط دست فروش ها عرضه می شود و متقاضی آن هم اکثرا جوانان هستند.

در حال گذشتن از کوچه بودم که چند نوجوان که سن و سالشان به 14 تا 15 سال می خورد کنار یکدیگر نشسته بودند، یکی از آن ها در حال گذاشتن برگ هایی سبز در داخل یک دستمال کاغذی بود و آن ها را آماده می کرد تا در داخل دهانش قرار دهد.

پسر دیگری هم اگر به پشت لباهاش نگاه می کردی به خوبی متوجه می شدی که او هم در حال مصرف ناس است، رفتارشان جوری بود که مصرف و خرید آن به هیچ عنوان مشکلی ندارد و هیچ کسی نیز کاری به کار آن ها نخواهد داشت.

کوچه ها و بر روی دیوارها نیز پر از دستمال هایی هستند که داخل آن ناس بوده و استفاده شده و بعد از استفاده یا برروی زمین انداخته شده اند و یا به دیوارها چسبانده اند.

دستگاه های متولی در برخورد با توزیع ناس به وظایف قانونی خود عمل کنند

احمد ریواده دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه ناس جزء مواد مخدر و محرک هست اما در لیست مواد ممنوعه قرار ندارد، گفت: عرضه این مواد تخلف است و باید به این موضوع توجه ویژه شود.

وی افزود: مصرف ناس به علت مواد تشکیل دهنده آن که شامل توتون و تنباکو و آهک است مخدر می باشد و از سوی دیگر به علت اینکه ماده ای قلیایی است محرک نیز است.

ریواده با بیان اینکه مصرف و توزیع ناس نیازمند قانون گذاری است چراکه سلامت را تهدید می کند، ادامه داد: اولین خطری که این ماده به همراه دارد سهولت در دسترسی آن است.

وی اظهار کرد: از سوی دیگر ناس به شدت ارزان بوده و قیمت آن حتی از سیگار نیز کمتر است و همین عامل سبب می شود تا افزایش مصرف را در قشر نوجوان داشته باشیم اما از سوی دیگر این ماده محرک بوده و خطر جدی برای این قشر محسوب می شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: علاوه بر آن ناس هم موجب از بین رفتن سلامت فرد به خصوص سلامت دهان و دندان می شود و از سوی دیگر کثیف ترین ماده مخدر برای بهداشت محیط محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه طبق نظام قانون صنفی عرضه ناس ممنوع است، تاکید کرد: بنابراین باید متولیان بهداشت و نظام صنفی به وظایف خود عمل کنند چراکه عرضه آن ممنوع است اما برخورد جدی برای عرضه آن نمی شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی با تصریح بر اینکه باید قوانین جدیدی برای جلوگیری از عرضه و مصرف آن به تصویب برسد، گفت: اما متولیان امر تا انجام قانون گذاری های جدید، باید از ظرفیت های قانونی موجود استفاده و با  عرضه آن برخورد کنند که اگر متولیان بهداشت و اصناف به طور جدی ورود پیدا کنند و از فروش این مواد در عطاری، مغازه ها و ... خودداری کنند به طور حتم میزان مصرف نیز کاهش می یابد.

ناس اعتیاد آور اما نامحسوس

فروغیان کارشناس درمان و حمایت های اجتماعی دبیرخانه شورای مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه مسیر اعتیاد به مواد مخدر سنتی و صنعتی از یک جایی شروع می شود، گفت: افراد گاهی اوقات با استعمال سیگار، گاهی با مصرف قلیان و گاهی نیز با استفاده از ناس وارد گرداب اعتیاد می شوند.

وی افزود: فرد با استعمال ناس وارد چرخه اعتیاد می شود سپس وابستگی وی به مرور زمان تغییر پیدا می کند و مواد مخدری که استفاده می کند عوض می شود.

فروغیان با بیان اینکه استعمال ناس جرم محسوب نمی شود و از سوی دیگر در لیست مواد ممنوعه نیز قرار ندارد یک خلا قانونی است، ادامه داد: آستانه تحمل در اعتیاد بسیار مهم است و از آنجاییکه برخی از مواد مخدر علاوه بر اینکه به خود آسیب وارد می کنند به سایر افراد نیز آسیب وارد می کنند و ناس جزء مواد مخدری است که فرد استعمال کننده آن به دیگران آسیب وارد نمی کند، شاید در لیست ممنوعه قرار نگرفته است.

وی تصریح کرد: متاسفانه بیشتر مصرف کننده ناس قشر نوجوان و سایر افراد تا گروه سنی 30 سال هستند که یک خطر محسوب می شود.

این مسئول به عوارض مخرب این ماده مخدر اشاره کرد و توضیح داد: در وهله نخست این ماده مخدر سبب بیماری های دهان و دندان می شود و به دندان و لثه به شدت آسیب وارد می کند، از سوی دیگر عدم تمرکز، سرگیجه، تهوع و فشار خون از دیگر عواض این ماده است.

ناس زنگ خطر برای ورود به عرصه اعتیاد در گروه همسالان

عباس سرایدار رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش خراسان شمالی همچنین در گفت و گو با ایسنا، گفت: ناس یک کالای قاچاق محسوب می شود اما مشکلی که با آن مواجه هستیم این است که به راحتی در مغازه ها و توسط دست فروش ها به فروش می رسد.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه شاهد افزایش مصرف این ماده در قشر نوجوان هستیم، افزود: مشکلی که اکنون وجود دارد بحث تاثیر پذیری افراد در اعتیاد از گروه همسالان است و ناس زنگ خطری در بین این گروه برای سوق یافتن آن ها به سایر مواد مخدر است.

سرایدار ادامه داد: اگر با دقت به کف خیابان ها یا بر روی دیوارها نگاهی بیندازیم، به راحتی می توانیم بسته های ناس مصرف شده را ببینیم.

وی اظهار کرد: بسیاری از خانواده ها نسبت به مضرات ناس آگاهی ندارند در فکر می کنند که این ماده مخدر نبوده و اعتیاد آور نیست.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین