|
|
امروز: چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۰
کد خبر: ۲۸۰۲۵۴
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۵:۴۰
یک متخصص تغذیه گفت: متخصصان تغذیه مصرف آبمیوه حتی انواع طبیعی آن را خیلی توصیه نمی‌کنند.
  یک متخصص تغذیه گفت: متخصصان تغذیه مصرف آبمیوه حتی انواع طبیعی آن را خیلی توصیه نمی‌کنند.

دکتر محمدرضا وفا، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: یکی از راه‌های دریافت کالری‌های اضافه مصرف نوشیدنی‌های پرکالری است. همان‌طور که بارها اشاره شد، میزان کالری دریافتی از راه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها باید به‌گونه‌ای تنظیم شود که مقدار کل آن بیش از نیاز روزانه‌مان نشود.

وی ادامه داد: نوشیدنی‌هایی مثل نوشابه‌های گازدار، نوشابه‌های انرژی‌زا، یک فنجان کافی‌میکس، آبمیوه‌های صنعتی و حتی آبمیوه‌های طبیعی سرشار از قند هستند و کالری بالایی دارند. به عنوان مثال کالری یک لیوان آب پرتقال خانگی، تقریبا برابر با 4 پرتقال است اما به اندازه یک پرتقال هم قابلیت سیرکنندگی ندارد چون فیبر پرتقال از آب آن جدا شده است. به همین دلیل متخصصان تغذیه مصرف آبمیوه حتی انواع طبیعی آن را خیلی توصیه نمی‌کنند.

وی تاکید کرد: والدین باید از همان دوران کودکی فرزندشان را عادت دهند که به جای آبمیوه، خود میوه را بخورد. جویدن میوه باعث عملکرد بهتر عضلات فک و فرایند جویدن می‌شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران درنهایت خاطرنشان کرد: معمولا کودکانی که غذا را خوب نمی‌جوند در طولانی‌مدت به خوردن غذاهای نرم که به جویدن نیاز ندارد، عادت می‌کنند و دیگر سمت موادغذایی سفت‌تر که به جویدن نیاز دارند، نمی‌روند. درحالی که مصرف مدام غذاهای نرم روی حس سیری هم تاثیر می‌گذارد و تقریبا تمام فرایندهای بدن را به هم می‌ریزد چراکه فرایند سیری که در هیپوتالاموس اتفاق می‌افتد، چندجانبه و تجمعی و شامل دیدن غذا، بوی غذا، لمس غذا و جویدن غذاست. زمانی که غذا خوب جویده نمی‌شود، پیام‌های عصبی که به هیپوتالاموس فرستاده می‌شوند به تاخیر می‌افتند، درنتیجه پیام سیری دیر از مغز به دستگاه گوارش فرستاده می‌شود و فرد غذای بیشتری می‌خورد و قطعا کالری بیشتری هم دریافت می‌کند. همین مساله نیز منجر به اضافه وزن و چاقی در کودکان خواهد شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین