|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۸
کد خبر: ۲۸۰۰۷
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۲
نکته‌ای که امروز درمورد استیضاح وزیر ارشاد مطرح است، نگاه سیاسی اقلیتی است که در این طرح به چشم می‌خورد. به‌عبارت دیگرعده‌ای اقلیت که دیدگاه‌های خاص خود را دارند موضوعاتی که در گذشته در قالب سوال و تذکر مطرح بوده و وزیر به آنها پاسخ گفته، در قالب استیضاح مطرح می‌کنند.
  حسین نوش‌آبادی _ معاون پارلمانی وزارت ارشاد در روزنامه آرمان نوشت:
مدتی است عده‌ای تلاش دارند تا استیضاح وزیر ارشاد را مطرح نمایند که با توجه به شواهد و قراین این مساله چندان جدی به نظر نمی‌رسد، چراکه طرح چنین موضوعی بیشتر تداعی‌کننده یک تصور سیاسی است تا یک اقدام حقوقی و مبتنی بر اصل استیضاح. از آنجا که هیات دولت احترامی کامل برای مجلس قائل است حتی اگر یک سوال از سوی یک نماینده مطرح شود، وزرا خود را ملزم به پاسخگویی می‌دانند و در این میان فرقی نمی‌کند سوال مطرح‌شده از اقلیت مجلس است یا اکثریت؛ چراکه اقناع اقلیت نیز برای دولت مهم است، اما نکته‌ای که امروز درمورد استیضاح وزیر ارشاد مطرح است، نگاه سیاسی اقلیتی است که در این طرح به چشم می‌خورد. به‌عبارت دیگرعده‌ای اقلیت که دیدگاه‌های خاص خود را دارند موضوعاتی که در گذشته در قالب سوال و تذکر مطرح بوده و وزیر به آنها پاسخ گفته، در قالب استیضاح مطرح می‌کنند. در این رابطه باید بیان داشت گاه سوال و تذکر برای رسیدن به یک راه‌حل و یا شفاف شدن فضا مطرح می‌‌شود که قطعا پاسخ‌های متقن و مستدل می‌تواند در این راه چاره‌ساز باشد و سوال‌کننده را قانع سازد اما در برخی موارد سوالات و تذکرها نه برای قانع شدن و رسیدن به راه‌حل بلکه برای مطرح شدن سوال و آنکه فاصله‌ای در این راستا به وجود آورد، مطرح می‌شود.

 فرض صحیح به نظر این است که نباید اجازه داد از این حقوق و امتیازی که مجلس برای نظارت دارد استفاده بی‌موقع شده یا به آن نگاه ابزاری و سیاسی شود لذا باید از این حق و از این حقوق استفاده‌ای بجا و بحق شود. اینکه سوالات و تذکراتی که از چندی پیش مطرح بوده و نمایندگان محترم در فواصل مختلف آن را مطرح کرده‌اند و البته پاسخ خود را نیز از زبان وزیر شنیده‌اند و اغلب قانع نیز شده‌اند حال بعد از مدتی تمامی آن سوالات در قالب استیضاح مطرح شود نه جایگاهی در میان افکار عمومی خواهد داشت و نه مجلس از آن حمایت خواهد کرد کما اینکه مشاهده شد این طرح چندان مورد استقبال نمایندگان قرار نگرفت و تنها عده کمی بودند که آن هم بر اساس تحریک‌ها و تشویق‌های گروهی اقلیت این نامه را امضا کردند. آنچه مسلم است اینکه در هر صورت دولت پاسخ‌های خود را به مجلس ارائه خواهد داد و احترام و حسن نیت خود را در تصمیمات و راهکارها با پاسخ‌های روشن و متقن حتی اگر یک نماینده باشد به نمایندگان خانه ملت نشان خواهد داد اما همواره پیشنهاد اصلی این بوده که از راهکارها و روش‌های مناسب‌تری برای رسیدن به یک راه‌حل استفاده شود البته این در صورتی است که حل مشکل مهم‌ترین موضوع باشد. در این راستا لازم به ذکر است که در یک سال اخیر 50 سوال تنها از وزیر ارشاد پرسیده شده که آقای جنتی به تمامی آنها پاسخ گفته است.

نکته‌ای که باید بر آن تاکید داشت آن است که دولت همواره خود را ملزم به پاسخگویی در برابر سوالات نمایندگان دانسته و بر این اساس به نظر می‌رسد پرسش بهترین راه برای روشن شدن مواضع است البته سوالی که به دور از نگاه‌های فردی و جناحی باشد. درمجموع نکته‌ای که باید بر آن تاکید داشت این است که استفاده از ظرفیت‌های استیضاح برای گرفتن پاسخ درباره موضوعاتی که پیش از این مطرح شده است مطلوب به‌نظر نمی‌رسد چراکه استیضاح آخرین مرحله برای حل مشکل آن هم در یک شرایط بحرانی است حال آنکه در وزارت ارشاد هیچ اتفاق خاصی رخ نداده و حرکت این وزارتخانه دقیقا بر اساس و در چارچوب منافع ملی است البته اگر نقاط ضعفی نیز وجود داشته باشد چه دولت و چه وزارتخانه به سرعت وارد عمل شده و سعی در برطرف کردن نواقص داشته و دارند لذا هرچند عده‌ای تلاش دارند تا طرح استیضاح را به هر طریقی مطرح نمایند، این مساله قطعا مورد استقبال نمایندگان که بیش از هر فرد دیگری بر این مباحث اشراف کامل دارند قرار نخواهد گرفت. 

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین