|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۳
کد خبر: ۲۷۹۸۳
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۵
نظام نوین تعیین ارزش نسبی خدمات، تعرفه‌های پزشکی را اصلاح کرده و ارتقا داده است. همچنین سعی در تحقق آنچه به «واقعی‌کردن بهای خدمات» موسوم بوده پرداخته است. در حقیقت، نظام جدید ارزش نسبی خدمات، تعرفه خدمات پزشکی را واقعی کرده است.
  محمدرضا واعظ مهدوی رییس انجمن علمی اقتصاد درمان در روزنامه شرق نوشت:
مرحله سوم طرح تحول نظام سلامت به‌حق، توسط وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با جهاد اکبر -جهاد با نفس- مقایسه شده است. همانطور که در مقیاس فردی، جهاد بیرونی آسان‌تر از جهاد درونی است اصلاح ساختار نظام سلامت آنجا که با عوامل پدیدآورنده بیماری یا فاکتورهای خطر سروکار دارد بسیار آسان‌تر از آنجایی است که با نیروهای درونی و ذینفعان و صاحبان فرآیندهای خدمات پزشکی سروکار پیدا می‌کند. این طرح در یک فرآیند طولانی‌مدت‌ و با استفاده از نظرات و دیدگاه‌های کارشناسی وسیع و گسترده جمع کثیری از متخصصان، انجمن‌های علمی، مدیران اجرایی، کارشناسان درمان و بیمه، تنظیم و نهایی‌ شده و در تابستان امسال به تصویب هیات‌وزیران رسیده است. در نظام تعیین ارزش نسبی خدمات، تعادل نوینی در خدمات پزشکی ایجاد شده و ضرایب متعادل‌تری بین خدمات گروه‌های تخصصی داخلی، اطفال، جراحی و سایر رشته‌های تخصصی برقرار شده و تحولات تکنولوژیک و تغییراتی که در روش‌های ارایه خدمات در جهان رخ داد، مورد توجه قرار گرفته است.

نظام ارزش نسبی خدمات، همچنین تفاوت درآمد گروه‌های مختلف پزشکی را هدف‌گیری کرده و با اعمال تعادل منطقی‌تر در ضرایب ارایه خدمات، تفاوت درآمد گروه‌های مختلف تخصصی پزشکی را کاهش داده است؛ اگرچه هنوز برای تفاوت درآمد بین پیراپزشکان و پزشکان، تصمیمی اتخاذ نشده است. نظام نوین تعیین ارزش نسبی خدمات، تعرفه‌های پزشکی را اصلاح کرده و ارتقا داده است. همچنین سعی در تحقق آنچه به «واقعی‌کردن بهای خدمات» موسوم بوده پرداخته است. در حقیقت، نظام جدید ارزش نسبی خدمات، تعرفه خدمات پزشکی را واقعی کرده است. این طرح به گواهی اکثر قریب به اتفاق ذی‌نفعان، دست‌اندرکاران و متخصصان، درآمد منطقی و مکفی برای گروه‌های مختلف تخصصی تامین و تضمین کرده است. بنابراین امید می‌رود واقعی‌شدن تعرفه‌ها و تعادل پیداکردن بین درآمد گروه‌های تخصصی بتواند به پدیده زشت و ناپسند «زیرمیزی» در جامعه پزشکی پایان داده و رابطه مالی جامعه پزشکی با بیماران را در قالب تعرفه‌های واقعی سامان دهد. دولت اعتبار بیمه‌های پایه را چنان تامین کرده است که تعرفه‌های «ارزش نسبی خدمات»، در قالب بیمه‌های پایه تعهد و پرداخت شوند و با توجه به افزایش این تعرفه‌ها، حتی فرانشیز قابل پرداخت توسط بیماران افزایش داده نشود. این رقم از 10درصد به شش‌درصد برای مراجعات مستقیم و سه‌درصد برای مراجعات روستاییان و کسانی که از طریق سیستم ارجاع، خدمات موردنیاز خود را دریافت می‌کنند، کاهش داده شده است.

این امر دغدغه پرداخت هزینه برای بیماران را از بین خواهد برد. تعرفه‌های «ارزش نسبی خدمات» برای بیمارستان‌های دولتی و خصوصی، اعمال خواهد شد و با توجه به افزایش واقع‌گرایانه‌ای که پیدا کرده است، جایی برای دریافت ناپسند خارج از تعرفه باقی نخواهد گذاشت؛ اگرچه قبل از ابلاغ تعرفه‌های ارزش نسبی خدمات نیز تنها معدودی از جامعه پزشکی مبالغ اینچنینی دریافت می‌کردند. در واقع اکثریت این قشر شریف، رفتار قانونمند را بر دریافت غیرقانونی بالاتر ترجیح می‌دادند. امروز که دولت اعتبار لازم برای واقعی شدن تعرفه‌ها را تامین کرده، بیمه‌ها تعهد پوشش خدمات و هزینه‌های تعرفه‌های واقعی‌شده را قبول کرده‌اند، سازمان نظام پزشکی در برخورد قاطعانه با هرگونه تخلف، تاکید کرده است و وزارت بهداشت بر انتظام‌بخشی و قانونمند‌سازی رابطه مالی جامعه پزشکی و مردم متعهد شده است، زمینه تحقق تحولی عظیم در عرصه پزشکی کشور فراهم شده و میدان برای عینیت‌یافتن یکی از مهم‌ترین زمینه‌های عدالت در سلامت برای میهن بزرگ اسلامی میسر شده است.
 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین