|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۵
کد خبر: ۲۷۹۷۹
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۱
"ریچارد برانسون" میلیاردر بریتانیایی و بنیانگذار گروه شرکت‌های ویرجین، بر روشن شدن علت سانحه مرگبار انفجار سفینه فضایی توریستی شرکتش تاکید کرده است.
  سانحه روز جمعه دومین سانحه فضایی برای شرکت‌های خصوصی صنایع فضایی آمریکا بود. روز سه‌شنبه هم یک راکت تجاری بدون سرنشین، لحظاتی بعد از بلندشدن از یک سکوی پرتاب ناسا، در ایالت ویرجینیا منفجر شد.
دو حادثه هوایی در یک هفته، مقامات آمریکایی را به چالش کشیده است. انفجار موشک فضایی در آسمان ویرجینیا و سقوط سفینه فضایی توریستی در کالیفرنیا، صنایع هوا و فضای آمریکا را میان افکار عمومی با مشکلات جدی مواجه کرده است. برخی تحلیگران علت وقوع چنین حوادثی را به تحریم روسیه و وابسته بودن صنایع هوایی آمریکا به روسیه مرتبط دانسته اند.

"ریچارد برانسون" میلیاردر بریتانیایی و بنیانگذار گروه شرکت‌های ویرجین، بر روشن شدن علت سانحه مرگبار انفجار سفینه فضایی توریستی شرکتش تاکید کرده است.
هم زمان، بازرسان سازمان ایمنی حمل و نقل ملی آمریکا به محل حادثه در ایالت کالیفرنیا رفته و تحقیقات را آغاز کرده‌اند.

روز جمعه، یک سفینه فضایی توریستی متعلق به شرکت ویرجین گلکتیک در حین پرواز آزمایشی در جنوب غربی آمریکا منفجر شد.
مایکل السبری، 39 ساله، کمک‌خلبان سفینه در سانحه کشته شد. جسد وی در داخل سفینه پیدا شده است.

اما پیتر سیبولد، 43 ساله خلبان جان سالم به در برد. او موفق شده بود که با چتر نجات خودش را از سفینه خارج کند.
وی که به شدت زخمی شده بود به سرعت با هلیکوپتر به بیمارستان منتقل شد.

این سانحه در بیابان موهاوی، واقع در 150 کیلومتری شمال لس آنجلس، رخ داد.
ریچارد برانسون که پیش از سانحه برای دیدار با تیم و خلبان‌ها به کالیفرنیا سفر کرده بود گفته که مصمم است علت سانحه را روشن کند.

او روز شنبه در یک کنفرانس خبری گفت: «ما به خاطر خلبان‌هایمان هم که شده باید کشف کنیم دقیقا چه ایرادی رخ داد.»
وی افزود: «اگر بتوانیم که این مشکل را برطرف کنیم قطعا نشان خواهیم داد که این رویا ادامه خواهد یافت.»

ویرجین گلکتیک از شرکت‌های پیشتاز در صنعت در حال ظهور توریسم فضایی است.
در پرواز آزمایشی، یک هواپیمای جت با نام شوالیه سفید-2، سفینه را به ارتفاع خیلی زیاد برد و‌‌‌‌ رها کرد.

شوالیه سفید-2 یک جت چهار موتوره سفید رنگ است و سفینه مدارگرد که سفینه فضایی شماره 2 نام گرفته، در زیر بال‌های آن بسته می‌شود.
سفینه فضایی سپس در ارتفاع 1500 متری از سفینه مادر جدا می‌شود و با کمک موتور دوگانه سوز خود تا ارتفاع 62 مایلی (یکصد کیلومتری) صعود می‌کند.

سفینه اندکی بعد از آنکه هواپیما ر‌هایش کرد، منفجر شد، اما جت حامل سفینه به سلامت فرود آمد.
کارشناسان می‌گویند تحقیق در مورد علت سانحه به احتمال زیاد روی موتور سفینه متمرکز خواهد بود، چون در پرواز روز جمعه برای اولین بار از سوخت جدیدی برای حرکت آن استفاده شده بود. این ماده با نام علمی‌ نیتروس اکساید، در اصطلاح عامیانه به "گاز خنده" معروف است.

شرکت ویرجین گالاکتیک در اردیبهشت ماه اعلام کرده بود که برای عملکرد بهتر سفینه، قصد دارد از یک سوخت جایگزین برای حرکت آن استفاده کند.
سانحه روز جمعه دومین سانحه فضایی برای شرکت‌های خصوصی صنایع فضایی آمریکا بود. روز سه‌شنبه هم یک راکت تجاری بدون سرنشین متعلق به شرکت فضایی اوربیتال ساینس که قرار بود یک سفینه باری را به ایستگاه فضایی بین‌المللی بفرستد، لحظاتی بعد از بلندشدن از یک سکوی پرتاب ناسا، در ایالت ویرجینیا منفجر شد.

منبع: جام نیوز

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین