|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۹
کد خبر: ۲۷۹۷۶۵
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۰
وزیر خارجه روسیه ممانعت آمریکا از ورود تعدادی از دیپلمات‌های روس به خاک این کشور برای حضور در نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل را "رفتاری بی‌ادبانه" که قابل کنار آمدن نیست، دانست.
  وزیر خارجه روسیه ممانعت آمریکا از ورود تعدادی از دیپلمات‌های روس به خاک این کشور برای حضور در نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل را "رفتاری بی‌ادبانه" که قابل کنار آمدن نیست، دانست.

به گزار ش ایسنا، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگو با روزنامه کومرسانت چاپ این کشور اظهار کرد: تصمیم آمریکا شامل ده‌ها کارمند وزارت خارجه، کنستانتین کاساچوف، رئیس کمیسیون امور بین‌الملل شورای فدراسیون، لئونید اسلوتسکی، رئیس کمیته امور خارجه مجلس دوما و نیز دیمیتری روگوزین، مدیرکل موسسه"روسکوسموس" می‌شود که همگی تقریبا قبلا در نشست‌های مجمع زیر پرچم آمریکا شرکت کرده‌اند.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه تاکید کرد: مسکو این رویکرد را به شدت پاسخ خواهد داد.

وی افزود: یکی از این مسؤولان روس رئیس شعبه‌ای در بخش امور منع اشاعه و نظارت بر سلاح است و قبلا واشنگتن با صدور ویزا برای او در آوریل جهت حضور در نشست‌های دوره‌ای کمیته‌ بین‌المللی خلع سلاح مخالفت کرده بود.

لاوروف تصریح کرد: مسکو در چنین حالتی به کمیته روابط با کشور میزبان وابسته به سازمان ملل پیشنهادی رسمی برای امتناع از برگزاری دوره کمیته در خاک آمریکا ارائه کرد زیرا که تضمین کننده حقوق تمام کشورها در تشکیل و اعزام هیئت‌هایشان به این نشست‌ها نیست تا به دفاع از مواضع و منافع خود بپردازند. از این رو ما اکنون ناگزیر هستیم مساله مقر سازمان ملل را به طور عمومی به بحث بگذاریم.

وی خاطرنشان کرد: در آن زمان دوره کمیته به موعدی نامشخص ارجاع داده شد. ما واقعیت جهان معاصر و موضع اکثر کشورها را درک می‌کنیم که به سازمان ملل نیاز دارند و نمی‌خواهند بحرانی بر توانمندی اجرایی آن در برگزاری نشست‌ها و بررسی مسائل حساس تاثیری بگذارد در غیر این صورت مشکل به قوت خود باقی می‌ماند.

وزیر خارجه روسیه یادآور شد،‌ جوزف استالین رهبر شوروی سابق در جریان رایزنی‌ها برای تشکیل سازمان ملل پیشنهاد کرده بود مقر سازمان ملل در شهر سوچی روسیه دایر شود.

وی افزود، این طرح در آن زمان درست و آینده‌نگرانه بوده است.  

لاوروف ابراز اطمینان کرد که سوچی می‌تواند بدون هیچ عواقبی در این باره ایفای نقش کند به خصوص در سایه تجربه آن در میزبانی از نشست‌های بین‌المللی در طول سال‌های اخیر که از بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۱۴ آغاز شده است.

وی خاطرنشان کرد، ریشه‌های مشکل به دونالد ترامپ،‌ رئیس‌جمهوری آمریکا و مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا مربوط نمی‌شود بلکه به مقاماتی در سطوح متوسط بازمی‌گردد زیرا آنها مخالف هرگونه شاخص مثبت از سوی کاخ سفید در ارتباط با روسیه هستند.

وزیر خارجه روسیه اظهار کرد: این افراد بروکرات در آمریکا و اتحادیه اروپا طی سال‌های اخیر حقوقی بیش از حد لازم کسب کرده‌اند که این به منزله مشکل بزرگ در روابط روسیه با غرب است.

وی در این راستا امانوئل ماکرون و دیدار اخیرش با پوتین در فرانسه ستود و گفت، ظهور رهبرانی مانند ماکرون در اروپا شاخص بسیار مثبتی است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین