|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۳
کد خبر: ۲۷۹۶۸۳
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۴:۴۰
بعضی از غذاها نسبت به بقیه هضم آسانتری دارند. اگرچه بدن به مواد مغذی مختلفی از جمله فیبر، پروتئین و چربی‌ها احتیاج دارد، اما بعضی از مواد غذاییی که شامل این مواد مغذی هستند میتوانند برای معده و دستاه گوارش شما مشکلاتی ایجاد کنند.
 بعضی از غذاها نسبت به بقیه هضم آسانتری دارند. اگرچه بدن به مواد مغذی مختلفی از جمله فیبر، پروتئین و چربی‌ها احتیاج دارد، اما بعضی از مواد غذاییی که شامل این مواد مغذی هستند میتوانند برای معده و دستاه گوارش شما مشکلاتی ایجاد کنند.

برخی از این غذاها که اتفاقا سرشار از فیبر نیز هستند شامل سبزیجات و گیاهان خوراکی خوشمزه هستند. اما متاسفانه هضم این مواد غذایی برای بدن نسبتا سخت و دشوار است. علاوه بر این، غذاهای چرب و برخی پروتئین های وابسته به حیوانات برای هضم و جذب شدن در بدن نیازمند مدت زمان طولانی هستند. خبر بد این است که هرچه مدت زمان ماندگاری غذا در دستگاه گوارش ما بیشتر باشد، فعالیت باکتری ها مخصوصا در روده ها بالاتر میرود و کوچکترین عارضه دیر هضم شدن مواد غذایی ایجاد گاز و نفخ خواهد بود.

۱ . نان تست
نان تست غالباً جزء رژیمهای غذایی شیرین است. این نان تمایل بالایی به هضم سریع دارد. نان تست می تواند برای کاهش حالت تهوع و کاهش سوزش سر دل نیز مفید باشد. اما همه نان های تست ارزش و کیفیت یکسانی ندارند.

نان گندم سبوس دار، فیبر زیادی دارد و هضم آن برای بعضی از افراد دشوار است. بنابراین، برای جلوگیری از بروز مشکلات هضم، افراد می توانند نان تست سفید بخورند و یا کمی کرده به اضافه کنند. حتی اگر کسی مشکل عدم تحمل غذاهای حاوی گلوتن را داشته باشد میتوان نان تست های فاقد این ماده را تهیه کند.

۲ . برنج سفید
برنج دانه ای مقوی و منبع خوب انرژی برای بدن انسان است. اما هضم همه انواع دانه‌های برنج برای انسان آسان نیست. برای مثال برنج قهوه ای می تواند در بروز مشکلات گوارشی مانند اسهال، نفخ و گاز نقش اساسی داشته باشد.

۳ . بیسکویت های نمکی
بیسکوییت های نمکی اغلب برای درمان تهوع و سوء هاضمه و همچنین بیماری صبحگاهی پیشنهاد می‌شوند. این بیسکویت ها حاوی مقدار مناسبی کربوهیدرات هستند که این باعث می شود آنها سریع و بدون مشکل هضم شوند.

۴ . موز
موز منبع خوبی از کربوهیدرات است که سیستم گوارش اکثر افراد به راحتی آن را هضم می‌کند. موز نیز انتخاب خوبی برای میان وعده است زیرا این میوه ها به راحتی پتاسیم بدن را تامین میکنند. بنابراین زمانی که دچار اسهال می شوید میتوانید از این میوه برای جبران پتاسیم از دست رفته مصرف کنید.

۵ . سس سیب
میوه سیب بخشی از یک رژیم غذایی سالم است. اما به دلیل داشتن فیبر زیاد، می تواند منجر به بروز مشکلات گوارشی شود. در عوض سس سیب یک انتخاب عالی برای هضم سریع و استفاده از مزایای بی نظیر آن است. سس سیب اگرچه حاوی مقداری فیبر است، اما این مقدار بسیار کمتر از فیبر یک سیب کامل است. سس سیب حاوی ماده پکتین است (یک فیبر محلول است) که ممکن است به درمان اسهال کمک کند.

۶ . تخم مرغ
تخم مرغ حاوی پروتئین و مواد معدنی مهمی برای بدن است. این ماده غذایی می تواند سلامتی بدن را تا حد زیادی حفظ کند. تخم مرغ در هر شکلی به راحتی توسط دستگاه گوارش خرد و تکه تکه می شود و به سرعت جذب بدن می شود. بر همین اساس باعث مصرف تخم مرغ برای افرادی که دچار ویروس معده شده اند یا یک حالت تهوع دارند، بسیار مطلوب تلقی می شود.

۷ . سیب زمینی شیرین
سیب زمینی شیرین منبع خوبی از فیبر محلول است که نسبت به فیبر نامحلول در دستگاه گوارش مزایای بیشتری دارد. علاوه بر این، فیبر محلول در سیب زمینی باعث افزایش باکتریهای خب و مثبت در روده ها می شود. افزایش این باکتری ها به نوبه خود باعث بهبود سلامتی دستگاه گوارش میشود. مشابه موز، سیب زمینی شیرین حاوی مقادیر مناسبی از پتاسیم است. (پتاسیم یک الکترولیت بسیار مهم برای بدن است که اغلب در هنگام بروز مشکلات گوارشی مانند اسهال به راحتی از بدن خارج میشود.)

۸ . مرغ
مرغ منبع خوبی از پروتئین بدون چربی است، که به بدن کمک می کند تا خودش را ترمیم کند. تمایل بدن به هضم و گوارش تکه های مرغ بالا است. مرغ همچنین حاوی فیبر نیست، که این باعث می شود برای افرادی که مشکلات گوارشی مانند IBS دارند، انتخاب بسیار خوبی برای هضم سریع باشد.

نکته
کسانی که سندروم روده تحریک پذیر دارند بهتر است که شکل کباب شده یا آبپز شده مرغ را بخورند و از مصرف مرغ سرخ شده خودداری کنند. اضافه شدن روغن به مرغ میتواند سرعت هضم آن را کاهش دهد.

۹ . ماهی سالمون
ماهی سالمون یکی از بهترین گزینه ها برای داشتن یک غذای سالم و زود هضم است. گوشت این ماهی خوشمزه سرشار از پروتئین و اسیدهای چرب امگا ۳ است که خاصیت ضد التهابی نیز دارد.

۱۰ . ژله
ژله اغلب اولین غذایی است که فرد می تواند بعد از اکثر اعمال جراحی در بیمارستان بخورد. این ماده غذایی بر روی دستگاه گوارش انسان تاثیر نامطلوب نمی گذارد و بسیار زود هضم است. ژله می‌تواند به درمان کم آبی بدن که ناشی از بروز استفراغ و اسهال است کمک کند. این ماده غذایی همچنین حاوی روغن و چربی نیست و یک خوراکی کاملا ساده است که به آرامی پایین رفته و هضم می شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین