|
|
امروز: دوشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۶
کد خبر: ۲۷۹۶۳
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۰
اصلاح و بهینه سازی ساختار مالی شرکت‌ها در کنار بهبود وضعیت عملیاتی شرکت‌ها موجب تقویت معاملات گروه شده است و اگر چه به‌دلیل زیان‌های انباشته سنگین انتظار می‌رود امسال را با وضعیت مالی خوبی پشت سر نگذارند اما به وضعیت بلندمدت‌تر آنها بیش از گذشته می‌توان امیدوار بود.
  احسان رضاپور نیکرو -كارشناس بورس در روزنامه آرمان نوشت:

بازار سرمایه در چند هفته اخیر و به‌خصوص روزهای جاری به بازار با نشاطی تبدیل شده است. در گذشته در هفته‌هایی که تعطیلات رسمی در بین هفته موجود بود فضای روانی و معاملاتی بازار شرایط جذابی را تجربه نمی‌کرد. این افزایش حجم معاملات ریشه در خوش‌بینی اهالی بازار سرمایه به وضعیت آتی سهام شرکت‌ها دارد. از یکسو سیگنال‌های جدید و مثبتی که از مذاکرات در داخل و خارج به گوش می‌رسد و از سوی دیگر افت قیمت طلا و پیش‌بینی تداوم وضعیت کم نوسان مسکن و جدی بودن بحث کاهش نرخ سود بانکی که دیگر نقل هر محفلی شده است موجب شده سرمایه‌گذاران هوشمندانه به رصد شرایط بازار‌ها بپردازند و سعی کنند در فرصت مناسب به تزریق منابع به آن اقدام کنند. در بازار بورس شاهد افزایش روزافزون حجم معاملات هستیم که سیگنال مهمی از ایجاد تحرک جدید در آن به‌شمار می‌آید. حجم معاملات بازار بورس به تنهایی از 160 میلیارد تومان شنبه هفته گذشته روز گذشته به 260 میلیارد تومان رسید. روز گذشته مجموع ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس کشور رقمی نزدیک به 320 میلیارد تومان بود که در سال جدید بی‌سابقه بود.  فضا و موضع‌گیری‌های مساعدتر مسئولین نظام از جمله صحبت‌های سرلشکر فیروزآبادی و علی‌اکبر ولایتی در حمایت از تیم مذاکره‌کننده و رفت‌وآمد‌های اخیر بین دو کشور ایران و آمریکا و قطعی شدن مذاکرات عمان و خبرهای پیرامون سفرهای وزیر امورخارجه آمریکا به کشور‌های فرانسه و چین همگی دست به دست هم داده و به تشدید فضای خوش‌بینی بین سرمایه‌گذاران دامن زده است.

موضوع فوق از دو جهت بازار سرمایه را متاثر  می‌سازد. نخست خوش‌بینی به افزایش امنیت استراتژیک کشور و گشایش درگاه‌های اقتصادی تبادلات مالی، تسهیل مراودات با کشورها، توام با کاهش تحریم‌ها و فشار‌ها که تاثیر عمومی بر صنایع داشته و در زمان انتخاب رئیس‌جمهور جدید نیز بر بازار حاکم بود و رشد شدید شاخص و قیمت سهام شرکت‌ها را در پی داشت. دوم، خوش‌بینی به وضعیت اقتصادی و تداوم روند کاهش تورم و بهبود اوضاع تولید و کسب و کار برخی صنایع که به دلیل ساختاری وابستگی بالایی با خارج از کشور دارند و هرگونه گشایش می‌تواند توان عملیاتی آنهارا گسترده ساخته و پتانسیل سودسازی آنها را متحول سازد. اما در این میان برخی گروه‌ها بیشتر توجه بازار  را به خود جلب کرده‌اند. صنعت بانکداری که با بحث سوئیفت و امکان بالای لغو تحریم بانک مرکزی مواجه است و از نظر سوددهی حتی در بحران‌های گذشته نیز توانسته سهامداران خود را دست خالی نگذارد در روزهای گذشته با بیش از 40 میلیارد تومان معامله در جمع صنایع با بیشترین حجم معاملات قرار داشت. گروه خودرو نیز با اخبار انعقاد قراردادهای جدید با شرکای خارجی و بهبود چشم‌انداز تولید مواجه است. تولید خودرو که در سال‌های 91 و 92 با بحران جدی مواجه بود هم اکنون درحال برگشتن به روند عادی خود است. اصلاح و بهینه سازی ساختار مالی شرکت‌ها در کنار بهبود وضعیت عملیاتی شرکت‌ها موجب تقویت معاملات گروه شده است و اگر چه به‌دلیل زیان‌های انباشته سنگین انتظار می‌رود امسال را با وضعیت مالی خوبی پشت سر نگذارند اما به وضعیت بلندمدت‌تر آنها بیش از گذشته می‌توان امیدوار بود. همین موضوع باعث شده این صنعت و گرو‌ه‌های وابسته نیز در روز گذشته بیش از 20 میلیارد تومان معاملات را به خود اختصاص دهند. صنعت ساختمان‌سازی و شرکت‌های وابسته نیز به‌دلیل برخی اخبار مبنی بر انعقاد قراردادهای جدید، احتمال افزایش حجم پروژه‌ها و بهبود وضعیت فروش در آینده و همچنین نزدیک شدن به فصل مجامع و تقسیم سود مناسب توجه بازار را به خود جلب کرده و درجمع گروه‌های پراقبال بازار سرمایه حضور دارد. در این گروه سرمایه‌گذاری ساختمان ایران، سرمایه‌گذاری مسکن و نوسازی ساختمان تهران در جمع سهام پرطرفدار بازار قرار دارند. درمجموع انتظار می‌رود روند بهبود معاملات در بازار بورس تا زمانی که اخبار دریافتی پیرامون مساله هسته‌ای کشور از داخل و خارج از کشور مثبت است همچنان با رونق نسبی مواجه باشد و به تناسب اطلاعات و اخبار پیرامون آن نوسانات عادی مثبت و منفی که ذات آن است را با شیب کلی و میان مدتی مثبت طی نماید. مطالعه و تحلیل قبل از سرمایه‌گذاری و عدم معاملات هیجانی و خرید و فروش شتابزده از نکات مهم سرمایه‌گذاری در این شرایط بازار است. 

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین