|
|
امروز: جمعه ۱۵ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۷
کد خبر: ۲۷۹۳۱
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۶
از سوی دیگر، بزرگ‌ترین حامی اسراییل یعنی دولت ایالات‌متحده‌آمریکا هم از این لجاجت اسراییل به ستوه آمده است و با این همه رژیم اسراییل همچنان از فعالیت‌های شدید ضدفلسطینی خود دست برنداشته است.
صباح زنگنه - کارشناس مسایل جهان عرب در روزنامه شرق نوشت:
شرایط روز در خاورمیانه هرروز به نقطه بحران نزدیک‌تر می‌شود. فعالیت گروه‌های تروریستی در کشور مهمی همچون مصر همچنان ادامه دارد. از سوی‌ دیگر گروه‌های تروریستی در مرز مصر با فلسطین فعالیت می‌کنند و مشکلاتی را برای امنیت مرزهای این کشور ایجاد کرده‌اند. در سوریه هم اوضاع مساعد نیست. حضور داعش و جریان‌های وابسته به جبهه النصره، سوریه را با مشکلاتی روبه‌رو کرده است. سومین کشور بزرگ عرب منطقه که عراق است نیز به‌طور مستقیم با داعش دست‌وپنجه ‌نرم می‌کند و با مشکلات داخلی زیادی هم مواجه است. این در حالی است که این جریانات و ناآرامی‌ها به لبنان هم تسری پیدا کرده. این مسایل که نشان می‌دهد همه کشور‌های اطراف فلسطین به دلیل درگیری در مسایل داخلی دچار ضعف‌هایی شده‌اند. همه این مسایل از سوی رژیم اسراییل رصد می‌شود و وضعیت کشورهای عرب پیرامون فلسطین، دولت فعلی اسراییل را تشویق کرده تا تصور کند که می‌تواند حقوق فلسطینیان را در این برهه تاریخی پایمال کند و از بین ببرد. اسراییل به‌همین‌دلیل سعی کرد که با استقرار نیروهایش در قدس شریف، ورود مسلمانان را به این مکان ممنوع کند.

رژیم اسراییل در دودهه پیش هم مشابه این حرکت را انجام داد. در آن زمان باز هم نظامی‌ها وارد حرم و با واکنش شدید فلسطینی‌ها مواجه شدند که به انتفاضه معروف ختم شد. به‌نظر می‌رسد مسوولان دولت این رژیم تجربه دودهه گذشته را به‌دست فراموشی سپرده بودند که این‌بار دست به چنین اقدامی زدند.  طی بیش از چهارسال گذشته با افزایش ساخت‌وساز و شهرک‌سازی‌ها در اطراف قدس شریف و در مناطق فلسطینی‌نشین و محاصره این حرم با شهرک‌های اسراییلی‌نشین، دولت اسراییل تلاش دارد هویت تاریخی و اسلامی قدس شریف را از بین ببرد. این اقدامات تندروانه رژیم اسراییل به صورت طبیعی با واکنش‌های داخلی و خارجی مواجه بوده است. چنانکه دولت سوئد که عضو اتحادیه اروپاست، کشور فلسطین را به رسمیت شناخت و از سوی دیگر پارلمان انگلیس هم این کشور را به‌صورت نمادین به رسمیت شناخته است. همچنین اتحادیه اروپا نیز سرمایه‌گذاری در اسراییل را کاهش داد و به این ترتیب از همکاری خود با اسراییل کاست.   از سوی دیگر، بزرگ‌ترین حامی اسراییل یعنی دولت ایالات‌متحده‌آمریکا هم از این لجاجت اسراییل به ستوه آمده است و با این همه رژیم اسراییل همچنان از فعالیت‌های شدید ضدفلسطینی خود دست برنداشته است.

به‌هرترتیب به‌نظر می‌رسد تنها نیرویی که می‌تواند اسراییلی‌ها را در جای خود بنشاند و به احقاق حقوق خود نزدیک کند همان نیروی مردم فلسطین است. این‌روزها در فلسطین علایمی از شروع یک انتفاضه جدید دیده می‌شود. از طرف دیگر اسراییل با مقاومت فلسطینی‌ها در غزه طی جنگ و مقاومت در این شهر و نیز مقاومت مردم فلسطین در کرانه غربی مواجه است که این‌همه موفقیت می‌تواند افسانه شکست‌ناپذیری اسراییل را بشکند. امروز وحدت عمیق میان گروه‌های فلسطینی در قالب یک دولت یکپارچه، متحد و قدرتمند و همچنین ادامه مقاومت، راهکار مقابله با ظلم و زیاده‌خواهی رژیم اسراییل خواهد بود.
 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین