|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۰
کد خبر: ۲۷۹۲۱۸
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۴:۲۰
پس از حملات انصارالله یمن به تاسیسات آرامکو، برخی در ریاض چشم به کاخ سفید دوخته‌اند که برای حمایت از سعودی‌ها چه خواهد کرد.
پس از حملات انصارالله یمن به تاسیسات آرامکو، برخی در ریاض چشم به کاخ سفید دوخته‌اند که برای حمایت از سعودی‌ها چه خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، (بیست و نهم شهریورماه) رسانه ها از ارائه راهکارهای مقابله با ایران از سوی وزارت دفاع آمریکا به رئیس جمهوری این کشور خبر دادند.

در جریان بررسی حمله به تاسیسات پالایشگاهی و نفتی عربستان که ابتدای هفته گذشته از جانب «انصارالله» یمن صورت گرفت، اصلی ترین موضوع روی میز شورای امنیت ملی آمریکا «گزینه های نظامی» جهت رویارویی با جمهوری اسلامی ایران اعلام شد.

در حالی که تهران قویا اتهام دست داشتن در این حملات را رد می کند سعودی ها و مقامات کاخ سفید، جمهوری اسلامی ایران را مسوول تهاجم پهپادی و موشکی به تاسیسات آرامکو می دانند.

در همین پیوند، مقامات سعودی می کوشند تا عملیات انصارالله را مساله ای جهانی و چالشی برای امنیت بین المللی قلمداد کنند. از سوی دیگر، هراس از تبعات بروز یک درگیری تمام عیار در منطقه  گریبان دولت های حاشیه خلیج فارس را رها نمی کند.

در سوی دیگر ماجرا، این وزیر امور خارجه آمریکا بود که بلافاصله پس از حوادث آرامکو انگشت اتهام را به سمت ایران نشانه رفت. پس از اظهارات «مایک پمپئو»، رئیس جمهوری آمریکا از آمادگی برای اقدام نظامی و انتظار برای مشخص شدن نتیجه تحقیقات درباره حمله به تاسیسات پالایشگاهی و نفتی سخن گفت.

«دونالد ترامپ» البته در جمع خبرنگاران و نیز دیدار با ولیعهد بحرین، در اظهاراتی که بسیاری از ناظران آن را عقب نشینی از موضع پیشین انگاشتند، گفت که قصد ورود به درگیری نظامی را ندارد.

با این حال انتظارها از ترامپ به عنوان بزرگترین حامی سعودی ها و مدعی تامین امنیت آنان سبب شد تا کاخ سفید ناگزیر از نمایش عملگرایی و قاطعیت مقابل جمهوری اسلامی ایران شود.

با وجود قرار دادن دوباره گزینه های نظامی روی میز مقابله با جمهوری اسلامی ایران، ژنرال «جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا اذعان داشته که وظیفه مقامات نظامی ارشد این کشور تنها ارائه طرح های مرتبط به پاسخ نظامی به ایران بوده و جنس تصمیم گیری در این باره سیاسی است نه نظامی.

همزمان، دولت آمریکا از تحریم بانک مرکزی و چند موسسه مالی متعلق به جمهوری اسلامی ایران خبر داد. تحریم بانک مرکزی ایران که وزارت خزانه داری آمریکا دلیل آن را حمایت از سپاه قدس و حزب الله لبنان اعلام کرده در حالی صورت گرفت که این نهاد پیشتر و به دنبال خروج دولت ترامپ از برجام، با تحریم های آمریکایی مواجه شده بود.

همزمانی اعلام تحریم ها و آنچه از رایزنی های سیاسی- نظامی کاخ سفید در موضع گیری مقامات آمریکایی و اخبار و تحلیل رسانه ها بروز یافت، از دید برخی تحلیلگران به معنای استفاده تبلیغاتی از قرار دادن گزینه نظامی روی میز و نه مهیا شدن برای ورود به یک درگیری با ابعاد و نتایج نامعلوم است.

دولت ترامپ برای تکمیل حلقه اقدامات خود در واکنش به حوادث آرامکو، از موافقت با اعزام نیرو و تجهیزات بیشتر به خلیج فارس خبر داده است.

کاخ سفید در بحبوحه تنش ها در منطقه که به دنبال تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران تشدید شد، اردیبهشت ماه امسال، ناو «یواس‌اس آرلینگتون» را به سمت ناو هواپیمابر « یواس‌اس آبراهام لینکلن» در خلیج فارس فرستاد و همزمان با انتقال سیستم دفاع هوایی موشکی «پاتریوت» به منطقه، چند فروند بمب افکن «بی ۵۲» را راهی پایگاهش در قطر ساخت تا یک لشکرکشی تمام عیار را به نمایش بگذارد. نتیجه این لشکرکشی اما سرنگونی پهپاد متجاوز آمریکایی در حریم هوایی ایران بود.

پس از حوادث آرامکو، آنچه از اعلام آمادگی و موافقت آمریکایی ها با گسیل نیروهای بیشتر به خلیج فارس برمی آید، بیشتر حول محور انتقال یا به عبارت بهتر فروش سیستم دفاع موشکی به امارات متحده عربی و عربستان سعودی می چرخد؛ دو کشوری که طی هفته گذشته برای ایجاد بازدارندگی مقابل تهدیدات متصور، تصمیم گرفتند به ائتلاف دریایی مورد نظر واشنگتن بپیوندند.

مجموع حوادث اخیر از جمله تحریم تکراری بانک مرکزی از دید برخی ناظران به معنای تداوم و تشدید جنگ تبلیغاتی و سایر عرصه های بدیلِ درگیری مستقیم نظامی با ایران است نظیر جنگ سایبری، نبرد روانی و ... .

همزمان، ترامپ از دل حوادث اخیر فرصتی را جست وجو می کند تا کالای امنیت را با بهایی سنگینتر به مشتریان همیشگی و پروپاقرص عربی عرضه دارد؛ تصمیمی که می توان آن را مصداق تعیین نرخ امنیت شکننده وسط دعوای ساختگی آرامکو دانست.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین