|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۲۷۹۱۷
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۷
وی افزود: راهبرد استراتژیک صنعت برق توسعه صادرات است و هر کسی تمایلی به این امر دارد باید نسبت به اخذ پروانه احداث نیروگاه برای صادرات برق از وزارت نیرو اقدام کند.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی  با تاکید بر این‌که احتمال می دهم وزارت نفت موفق نشود در همه فصول سال 1394 صد درصد گاز مورد نیاز نیروگاه را تامین کند، در مورد صادرات برق توسط وزارت نفت نیز گفت: صادرات برق امر مورد قبول وزارت نیرو است اما هر گونه صادراتی باید با همکاری تنگاتنگ با وزارت نیرو صورت گیرد.
 هوشنگ فلاحتیان در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر نظر وزارت نیرو درباره اقدام اخیر وزارت نفت برای صادرات برق با مشارکت بخش خصوصی گفت: بین نرخ گاز برق صادراتی و برق باید توازن ایجاد شود؛ وزارت نفت تشویق‌هایی را دراین زمینه برای بحث صادرات برق صورت داده است. صادرات برق امر مورد قبول وزارت نیرو هست اما هر گونه صادرات توسط وزارت نفت باید همکاری تنگاتنگ با وزارت نیرو باشد.

وی افزود: راهبرد استراتژیک صنعت برق توسعه صادرات است و هر کسی تمایلی به این امر دارد باید نسبت به اخذ پروانه احداث نیروگاه برای صادرات برق از وزارت نیرو اقدام کند.
فلاحتیان تاکید کرد:‌زمینه اصلی صادرات در شرایطی فراهم می‌شود که نرخ سوخت نیروگاه ها از طریق مراجع ذیربط مشخص شود.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی تاکید کرد:‌وزارت نیرو می خواهد نرخ سوخت نیروگاه‌های صادرکننده برق با قیمت خوراک پتروشیمی‌ها برابر باشد که در این زمینه هماهنگی‌های لازم در حال انجام است.
وی در پاسخ به پرسش مبنی بر این که آیا وزارت نفت قادر است صد درصد گاز نیروگاه‌ها در سال 1394 را تامین کند و استفاده از گازوئیل و مازوت در سال‌ آتی حذف شود؟ گفت: وزارت نفت این وعده را به ما داده که با افزایش ظرفیت تولید گاز در عسلویه زمینه برای فراهم آوردن سوخت گاز مورد نیاز نیروگاه‌ها فراهم شود اما این امر بستگی به این امر وزارت نفت به تعهدات خود عمل کند یا خیر؟

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در ادامه صحبت‌های خود در نشست خبری از اتصال خط زیردریایی بندر لنگه ، امارات در سال آینده با هدف صادرات برق به آفریقا خبر داد و گفت: برای صادرات برق به اروپا از طریق کشورهای همسایه نیز در حال گفت‌وگو هستیم و اکنون با آذربایجان و روسیه مذاکره می کنیم.

استفاده از گواهی اعتباری برای پرداخت بدهی

فلاحتیان با تاکید بر این‌که نظام تعرفه‌ای برق باید اصلاح شود، به مابه التفاوت نرخ تمام شده تولید و قیمت فروش برق اشاره کرد و گفت: سه راهکار در این زمینه پیش رو است یکی این است که قیمت فروش برق و انشعاب ثابت باشد و در عوض افزایش بدهی داشته باشیم. راه حل دوم این است که قیمت فروش برق و انشعاب ثابت باشد اما مابه التفاوت نرخ تمام شده و قیمت فروش تکلیفی پرداخت شود.

وی تاکید کرد:‌راهکار سوم که مدنظر وزارت نیرو است بر این اساس طراحی شده که در صورت ثبات قیمت فروش و انشعاب برق، گواهی اعتباری شکل گیرد به گونه ای که معادل مابه التفاوت قیمت فروش تکلیفی و هزینه تمام شده گواهی اعتباری چاپ ودر اختیار تولیدکنندگان برق قرار گیرد بدین صورت تولیدکنندگان می توانند این گواهی را برای خرید گاز ، گازوئیل و مازوت به وزارت نفت بدهند یا مالیات خود را ازطریق این گواهی پرداخت کنند.این امر به شرکت‌های برق کمک می کند که مانند یک بنگاه اقتصادی اداره شوند.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به آغاز برگزاری چهاردهمین نمایشگاه بین المللی برق در روز هفدهم آبان ماه گفت: حضور شرکت کنندگان داخلی و خارجی دراین دوره نمایشگاه به طور چشمگیر افزایش پیدا کرده و در پی آن فضای فیزیکی نمایشگاه نیز گسترده تر شده است.

فلاحتیان تصریح کرد: در این نمایشگاه 98 شرکت خارجی که عمدتا اروپایی هستند حضور دارند که ازآن‌ها 48 شرکت خارجی به صورت مستقیم در نمایشگاه شرکت می کند و سایرین نمایندگان شرکت‌های خارجی هستند.به طور کلی 441 شرکت داخلی و خارجی دراین دوره نمایشگاه شرکت می کنند و امیدواریم نمایشگاه باعث توسعه صادرات، کاهش تلفات و استفاده از بازار عراق ، حضور پررنگ ایران در بازار جهانی، ارتقای تکنولوژی، بهبود ارائه خدمات در سراسر کشور، افزایش پایداری شبکه‌های برق با استفاده از تجربیات جهانی، افزایش کیفیت تولیدات برق و حضور پررنگ‌تر ایران در بازار جهانی شود.

وی افزود: در این دوره نمایشگاه فضای مناسبی برای مخترعین و متبکرین در نظر گرفته شده تا بتوانند دستاوردهای خود که عمدتا دانش بنیان است عرضه کنند و زمینه برای تولید انبوه آن ایجاد شود. 

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین