|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۶
کد خبر: ۲۷۹۱۵۶
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۸
در پی ورود معترضان به خیابان شانزه لیزه پاریس پس از هفت ماه ممنوعیت و درگیری، این خیابان که کانون اعتراضات مردمی فرانسه شناخته می‌شود بار دیگر بسته شد.
  در پی ورود معترضان به خیابان شانزه لیزه پاریس پس از هفت ماه ممنوعیت و درگیری، این خیابان که کانون اعتراضات مردمی فرانسه شناخته می‌شود بار دیگر بسته شد.

در حال حاضر خیابان شانزه لیزه به صحنه نبرد معترضانی درآمده که از ترس بازداشت شدن کمتر جلیقه زرد به تن دارند و با وجود بازرسی‌های شدید در ورودی، توانسته اند خود را به این خیابان برسانند.

تا ظهر امروز بیش از یکصد معترض به سیاست‌های دولت فرانسه فقط در پاریس بازداشت و در مجموع در این ۱۱ ماه اعتراض ۱۱ تن کشته و بیش از ۱۴ هزار تن بازداشت و یا زخمی شده اند.

اواخر ماه مارس بود که دولت مکرون از طریق لایحه‌ای به مجلس که اکثریت را در اختیار دارد قانون مبارزه با تظاهرکنندگان را به تصویب رساند که در اثر آن هر گونه تظاهرات در خیابان شانزه لیزه و چند نقطه دیگر از پاریس و همچنین تظاهرات در چند شهر دیگر ممنوع شد.

این لایحه مورد اعتراض احزاب مخالف دولت و فعالان جنبش ضدسرمایه داری قرار گرفت؛ چرا که به اعتقاد آنان این اقدام دولت فرانسه خلاف قانون اساسی این کشور است. حالا کمتر از دو ماه مانده به سالگرد جنبش اعتراضی به نظام سرمایه داری در فرانسه و در چهل و پنجمین شنبه اعتراضات بار دیگر معترضان توانستند منع ورود به شانزه لیزه را بشکنند، هر چند پلیس ضد شورش که ۷ هزار و پانصد نفر از آن‌ها در پاریس حضور دارند دائما با شلیک گاز اشک آور و استفاده از اسلحه بسیار خطرناک و غیرقانونی فلش بال معترضان را متفرق و مجروح می‌کنند.

در مدت این ۴۵ هفته اعتراضات تاکنون یکصد نفر در اثر شلیک مستقیم گلوله فلش بال به شدت مجروح و از میان آن‌ها بیش ۲۰ نفر نابینا یا قطع عضو شده اند.

معترضان به نظام سرمایه داری و سیاست‌های دولت فرانسه امروز بار دیگر شعار "مکرون استعفا" و "کاستانه وزیر کشور استعفا" سردادند و بر ادامه اعتراضات تا برآورده شدن خواسته هایشان پافشاری کردند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین