|
|
امروز: پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۰
کد خبر: ۲۷۸۷۶
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۷
مجلس و دولت هر دو در برابر ملت قرار دارند و لازم است آينه را به سمت خودشان برگردانند تا از نقاط ضعف و قوت خود آگاه شوند. در قانون اساسي نقش هر يك از قوا به خوبي مشخص شده و نبايد شرايط به نحوي پيش برود كه شائبه دخالت در وظايف يكديگر و عدول از اصل تفكيك قوا در رفتار دو قوه پررنگ شود
حسين عبداللهي مدیر مسئول روزنامه آرمان نوشت :
 راي عدم اعتماد نمايندگان مجلس به وزير پيشنهادي علوم، واجد معاني مختلف و پيام‌هاي متفاوتي بود. مجلس حسب وظايف ذاتي خود در قانون اساسي ناظر بر قوه مجريه بوده و يكي از كارويژه‌هاي آن احراز صلاحيت كانديدايي است كه براي تصدي سمت وزارت به مجلس معرفي مي‌شود و طبيعي است كه راي مجلس درباره صلاحيت يا عدم صلاحيت وزير معرفي شده، فصل الخطاب باشد. با اين حال نكته‌ مهمي كه نبايد از ديد نمايندگان محترم مغفول بماند اين است كه در انتخابات خرداد سال 92 مردم به رويكرد جديدي راي دادند كه با رويكرد سياسي اكثريت نمايندگان مجلس متفاوت است و اصرار به عدم راي اعتماد به گزينه‌هاي پيشنهادي اين شائبه را ايجاد مي‌كند كه نكند نمايندگان مجلس بر اساس نگرش‌هاي جناحي وزيران پيشنهادي را مي‌پسندند كه اگر چنين باشد، در انتخابات آينده اين نمايندگان كه با عينك جناحي به مسائل کلان نگاه مي‌كنند براي كسب دوباره راي مردم با مشكلاتي روبه‌رو خواهند بود.

البته نمايندگان نيز خود معتقدند كه آراي آنها براي صيانت از منافع ملي بوده و اگر اينچنين باشد، در ميان موكلان خود رو سفيد خواهند بود و نبايد نگران از دست دادن پايگاه راي خود باشند. نكته ديگري كه مي‌توان آن را از آموزه‌هاي جلسه رای اعتماد وزير پیشنهادی علوم دانست، اين است كه گاه بايد دولت و مجموعه معاونت‌هاي پارلماني براي رفع مشكلات و نزديکي ديدگاه‌هاي طرفين، رايزني صحيح و تعامل سازنده را در دستور كار قرار دهند. البته تعامل سازنده نه به معناي سازش و انفعال كه به معناي اقناع و ايجاد همدلي است و اگر عده‌اي هر گونه تعامل‌ورزي دولت را بي‌نتيجه مي‌خوانند بايد ببينند كه سهم خود و همكارانشان در اين زمينه تا چه اندازه است. یکی از نمایندگان تصریح دارد که تعامل دولت و مجلس سازنده نیست. تعاملی که حتی سخنان رئيس‌جمهور و حضور وي در مجلس نيز تاثيري در برون‌داد رفتاري آنان به جاي نمي‌گذارد.

 وظيفه نمايندگی اجل آن است كه به خاطر يك جمله، رفتاري غيرتعاملي از خود به نمايش بگذارد. مجلس و دولت هر دو در برابر ملت قرار دارند و لازم است آينه را به سمت خودشان برگردانند تا از نقاط ضعف و قوت خود آگاه شوند. در قانون اساسي نقش هر يك از قوا به خوبي مشخص شده و نبايد شرايط به نحوي پيش برود كه شائبه دخالت در وظايف يكديگر و عدول از اصل تفكيك قوا در رفتار دو قوه پررنگ شود. سياه و سفيد و صفر و صدي ديدن امور مشكلي را حل نمي‌كند و شرايط فعلي اين را نمی‌پسندد كه براي پاسخگويي به جمله يكي از اجزاي دولت یا صرف عقبه سیاسی فرد معرفی شده وزارت مهمي مثل وزارت علوم را بي‌وزير بگذاريم يا به ادعاي روزنامه وابسته به يكي از نمايندگان به گزينه «مشقي» راي ندهيم. در واقع مشقي دانستن گزينه پیشنهادی تنها از كسي بر مي‌آيد كه علم لدني داشته و نيت‌خواني ‌كند. البته هر دو طرف معتقدند كه در رفتار خود منافع ملي را ارجح دانسته‌اند اما در نهايت اين مردم هستند كه قضاوت مي‌كنند چه كسي منافع جناحي را مقدم دانسته است. بي‌گمان اگر طرفین به دنبال تعامل سازنده باشند هم بر اعتبار دولت مي‌افزايند و هم بر اعتبار و شأن مجلس و مردم بدون شك تعامل سازنده ميان قوا را انتظار دارند، اين تكليف امروز بر دوش دولت و مجلس توامان گذاشته شده است. هيچ منصف سياسي رفتار تندروانه را تاييد نخواهد كرد، اگر همه اركان‌ها و ارگان‌ها تلاش كنند كه منشأ رفتارشان نگاه به خواست ملت باشد، بسياري از اختلافات حل خواهد شد. اگرچه اكثريت نمايندگان و مديران دولتي ما اینچنین می‌اندیشند اما اميدواریم اقليت تندرو نيز از اين فرصت باقيمانده استفاده و طوري رفتار كنند كه در پیشگاه مردم روسفيد باشند. نباید نگرش‌های طیفی و جناحی آنقدر پررنگ شود که شأن خانه ملت را تحت تاثیر قرار دهد؛ بدون شك اين خواسته تمام مردم ايران است.


 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین