|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۲
کد خبر: ۲۷۸۷۱
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۶
فردی که سال‌هاست در شبکه‌های غیر فارسی صدا و سیما حضور چشمگیری دارد و بسیاری تاثیر شگرف شبکه‌هایی مثل العالم و پرس تی‌وی بر تحولات منطقه را برگرفته از توانایی‌های او می‌دانند.
این بار شایعات از هر زمان دیگری جدی‌تر شده است. «محمد سرافراز» به زودی جانشین عزت‌ا... ضرغامی خواهد شد. اخباری که رسانه‌های مختلف منتشر کرده‌اند و افرادی مثل شجاعی کیاسری نیز آنها را تایید کرده است تا «محمد سرافراز» را به عنوان گزینه بعدی ریاست صدا و سیما معرفی ‌کند. با این حال محمد سرافراز مانند گزینه‌های دیگر چهره شناخته شده‌ای برای اهالی سیاست نیست. چنانچه چهار نفر از گزینه‌های احتمالی سابقه حضور در وزارت کشور و ارشاد را داشتند اما «محمد سرافراز» از دل مجموعه صدا و سیما بیرون آمده است. فردی که سال‌هاست در شبکه‌های غیر فارسی صدا و سیما حضور چشمگیری دارد و بسیاری تاثیر شگرف شبکه‌هایی مثل العالم و پرس تی‌وی بر تحولات منطقه را برگرفته از توانایی‌های او می‌دانند. این مدیر سه سال قبل و در دوران اوج بیداری اسلامی درباره وضعیت رسانه‌ای در منطقه گفت: «شبکه‌های خبری ما در دوره پس از انقلاب‌های مردمی و حرکت‌های بیداری اسلامی در کشورهای مسلمان خاورمیانه، جایگاه بسیار رفیعی پیدا کرده‌اند که دلیل آن تفاوت نگاه و ادبیات و خبررسانی است که ما داریم. ما از روز اول بطور کامل و به شکل محکم و قاطعی از این حرکت‌ها پشتیبانی می‌کردیم. چراکه این حکومت‌ها را وابسته به آمریکا و غرب می‌دانستیم و با اعتقاد به این که مردم در این کشورها نقشی نداشتند از حکومت دیکتاتوری آنها انتقاد می‌کردیم. این در حالی است که شبکه‌ای مانند الجزیره و العربیه نمی‌توانند به طور کامل این کار را بکنند و با وجود این که خیلی سعی می‌کنند خودشان را طرفدار مردم نشان دهند، اما بالاخره شبکه الجزیره متعلق به پادشاهی است که خودش به وسیله کودتا علیه پدرش در قطر به حکومت رسیده است. شبکه العربیه هم متعلق به حکومت عربستان است که سیستم پادشاهی بسته‌ای دارد و هیچ کشوری در دنیا نیست که از این نحوه حکومت دفاع کند. در این کشور حتی به زن‌ها اجازه رانندگی نمی‌دهند و هیچ حق مشارکت سیاسی در آنجا وجود ندارد. الان در حوزه کشورهای عربی، شبکه العالم جمهوری اسلامی ایران، طبق نظرسنجی‌هایی که انجام داده‌ایم از رده ششم و هفتم به رده‌های دوم و سوم و حتی در برخی کشورها در ردیف اول قرار گرفته و مخاطب فراوانی را به خود اختصاص داده است. ما در حوزه فعالیت رسانه‌های برون‌مرزی، الان بیش از 30 رادیو داریم که هر کدام در حوزه مخاطبان خاص خود مشغول فعالیت هستند.» حالا سرافراز قرار است به صدا و سیما بیاید. رسانه‌ای که برخلاف شبکه‌های عرب زبان و انگلیسی زبانش، روند رشد شتابانی را طی نکرده است.
 
 رقیبان فراوانند
با این حال رئیس صداوسیما با مسائل زیادی روبه‌روست. در واقع 10سال قبل که ضرغامی به جای لاریجانی نشست، شبکه‌های ماهواره‌ای یک شوخی بیشتر نبودند و اصلا رقیبی برای صدا و سیما به حساب نمی‌آمدند. دیگر رقیب صدا و سیما این روزها بخش خصوصی است. ساخت و توزیع سریال‌هایی مثل «قلب یخی»، «قهوه تلخ»،  «شاهگوش» و... در شبکه خانگی و کمی بعد دوبله و پخش سریال‌های آن‌ور آبی عرصه را در این زمینه بر رسانه ملی تنگ کرده‌اند. به این ترتیب بسیاری از هنرمندانی که آثارشان «مخاطب فراوان» داشت تصمیم گرفتند این گونه سریال بسازند و درآمد کسب کنند. توجه به حضور بخش خصوصی در صدا و سیما اما امروز به جایی رسیده که حتی فدراسیون فوتبال نیز اجازه حضور دوربین‌های این رسانه را در استادیوم‌ها نمی‌دهد و برنامه‌های ورزشی به عنوان یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های صدا و سیما در حال از دست دادن مخاطبانشان هستند.
 
 فرصت‌ها بسیارند!
با این حال فرصت‌های فراوانی نیز در اختیار مدیر آتی صدا و سیما قرار دارد. در روزهایی که دولت به دنبال یک رسانه برای ارتباط با مردم است، صدا و سیما می‌تواند نقش بازوی رسانه‌ای دولت را ایفا کند. در یک سال گذشته ضرغامی رفیقی که برای احمدی‌نژاد بود برای روحانی نبود. او که به هر بهانه‌ای از رئیس‌دولت سابق برای سخنرانی و افتتاح شبکه‌های مختلف دعوت می‌کرد، با روی کار آمدن دولت جدید، حمایتی‌ را که مدیران دولتی انتظار داشتند برآورده نکرد. ظاهرا همین اختلاف نظرها سبب شد ضرغامی بی‌خیال افتتاح شبکه مدرسه، کشاورزی و گردشگری (با همکاری وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، جهاد کشاورزی و سازمان میراث فرهنگی) شود و افتتاح این شبکه‌ها به مدیریت بعدی رسیده است. به جز این شبکه‌ها نزدیک به ده شبکه دیگر نیز در صدا و سیما وجود دارند که هنوز تعریفی برای فعالیت آنها نشده است. باید دید ریاست بعدی در برابر این چالش‌ها و فرصت‌ها چه خواهد کرد؟ 

منبع: آرمان 


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
0
0
عالی بود
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین