کد خبر: ۲۷۸۵۱۳
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۴
دو سال پیش قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی بین شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیوم ایرانی-فرانسوی-چینی توتال، شاخه بین‌المللی شرکت ملی نفت چین (CNPCI) و پتروپارس امضا شد. مهم‌ترین پاراگراف این قرارداد برای ایران، خط‌هایی بود که از الگو شدن به‌کارگیری سیستم تقویت فشار در فاز ۱۱ برای سایر فازهای پارس جنوبی می‌گفت.
 زمان تصیم‌گیری برای چینی‌ها به منظور حضور در طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی محدود شده و آنطور که مسوولان نفتی اعلام کرده‌اند، چینی‌ها تنها تا مهرماه فرصت تصمیم‌گیری دارند و پس از آن شرکت پتروپارس به عنوان شرکت سوم کنسرسیوم باید ورود کرده و پس از آن فعالیت‌ها آغاز می‌شود.

 دو سال پیش قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی بین شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیوم ایرانی-فرانسوی-چینی توتال، شاخه بین‌المللی شرکت ملی نفت چین (CNPCI) و پتروپارس امضا شد. مهم‌ترین پاراگراف این قرارداد برای ایران، خط‌هایی بود که از الگو شدن به‌کارگیری سیستم تقویت فشار در فاز ۱۱ برای سایر فازهای پارس جنوبی می‌گفت.

جذب ۴.۸ میلیارد دلار سرمایه برای ایران و درآمد ۸۴ میلیارد دلاری ایران از طریق اجرای قرارداد توسعه فاز ۱۱، در درجه دوم اهمیت قرار داشت. درنهایت توتال کار خود را در این فاز آغاز و طبق برنامه حرکت کرد. ساخت نخستین جکت فاز ۱۱ پارس جنوبی توسط شرکت‌های ایرانی، شروع به‌کار دفتر توتال در ایران، انجام کار توتال در فاز ۱۱ طبق زمان‌بندی، برگزاری مناقصه و هزینه ۹۰ میلیون دلاری توتال در فاز ۱۱ از جمله مهم‌ترین اقدامات توتال بود.

 با خروج ترامپ از برجام اما برگ جدیدی از تعامل بین ایران و توتال گشوده شد و زمزمه‌های رفتن توتال به گوش رسید. زمزمه‌هایی که تحقق یافت و این شرکت فرانسوی رسما قرارداد را ترک گفت. بعد از توتال، طبق مفاد قرارداد مسئولیت این شرکت، باید سهم توتال به شرکت چینی واگذار می‌شد. این اتفاق، شبهاتی را درباره ادامه کار در فاز ۱۱، مناقصه‌ها، مباحث مالی و به‌کارگیری سیستم تقویت فشار ایجاد کرد و آنچه که در این میان از اهمیت بیش‌تری برخوردار است، این‌که قرار بود سیستم تقویت فشار این فاز الگوی فازهای دیگر شود.

افت فشار فازهای پارس جنوبی یکی از موضوعات مهمی است که همواره ذهن مسوولان را به خود مشغول کرده است. طبق برنامه‌ریزی انجام شده، فاز دوم توسعه پارس جنوبی نیز به جلوگیری از افت فشار پارس جنوبی اختصاص دارد و هزینه مورد نیاز برای این فاز، حدود ۲۵ میلیارد دلار برآورد شده است.

به گفته‌ی مسوولان، درباره تکمیل فاز ۱۱، از نظر مالی مشکلی وجود ندارد و چنانچه شرکت چینی جایگزین توتال شود، شرکت چینی سرمایه لازم را دارد. ازسوی دیگر، اگر شرکت چینی هم از قرارداد خارج شود، شرکت پتروپارس توانایی تولید گاز طبیعی از مخزن را با تجربه‌ای که در فازهای ۱۲ و ۱۹ کسب کرده، دارد.

چین به طور رسمی از قرارداد فاز ۱۱ خارج نشده است

به تازگی نیز بیژن زنگنه - وزیر نفت - در این‌باره گفت: تاکنون چین به طور رسمی اعلام نکرده است که از قرارداد فاز ۱۱ خارج شده، اما عملا این کار را انجام می‌دهد البته در حال مذاکره با شرکت‌های چینی هستیم تا این موضوع به صورت مسالمت‌آمیز حل شود.

وی با بیان این‌که هنوز توسعه فاز ۱۱ از تحریم‌ها معاف نشده است، تصریح کرد: یکی از اهداف امضای قرارداد فاز ١١، جلوگیری از افت تولید با یادگیری فشارافزایی در دریا بود و الان از دوستان می‌خواهم خودشان کار را آغاز کنند.

درنهایت میدان فاز ۱۱ پارس جنوبی که به دلیل تحریم‌ها دچار وقفه شده بود، نهایتا تا پایان امسال تعیین تکلیف خواهد شد و به گفته زنگنه در این دولت، عمده توسعه پارس جنوبی به جز فاز ۱۱ به اتمام می‌رسد و همچنین تلاش خواهیم کرد که مرحله‌ی اول فاز ۱۱ نیز نیمه اول ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسد.

آغاز فعالیت‌های اجرایی فاز ۱۱؛ به‌زودی

همچنین محمد مشکین‌فام - مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس - درباره توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی اظهار کرده است که برای فاز ۱۱ نیز با کنسرسیوم توتال، سی‌ان‌پی‌سی‌آی و پتروپارس قرارداد داشتیم، طرف چینی مفاد قرارداد را دریافت کرده و منتظر واکنش آنها هستیم، اما نمی‌توانیم بیش از این تعلل کنیم و اگر شرکت چینی به هر دلیل تصمیمی برای مشارکت نداشته باشد، شرکت پتروپارس به عنوان شرکت سوم کنسرسیوم باید ورود کند و از مهرماه فعالیت‌ها را آغاز می‌کنیم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین