|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۰
کد خبر: ۲۷۸۴۳۳
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۱
نمایندگان گروه مذاکره کننده طالبان که به مسکو سفر کرده‌اند در مصاحبه با رسانه‌های روسیه گفته‌اند که هنوز مایل به آوردن صلح در افغانستان از طریق مذاکره هستند.
 نمایندگان گروه مذاکره کننده طالبان که به مسکو سفر کرده‌اند در مصاحبه با رسانه‌های روسیه گفته‌اند که هنوز مایل به آوردن صلح در افغانستان از طریق مذاکره هستند.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری بی بی سی، شیر محمد عباس استانکزی، از اعضای دفتر سیاسی طالبان در قطر که رهبری این هیئت را بر عهده دارد در مصاحبه با تلویزیون دولتی روسیه گفته که جنگ بر طالبان تحمیل شده است. با این حال هنوز این گروه علاقمند به آوردن صلح در افغانستان از طریق مذاکره است.

استانکزی گفت: "متاسفانه هر زمانی که ما به یک توافق نهایی رسیده‌ایم، مذاکرات از سوی آمریکا لغو شده است."

او گفته که در زمان ریاست جمهوری بارک اوباما نیز دو بار توافقاتی این چنینی متوقف شده بودند.

رسانه‌های مسکو گفته‌اند که این هیئت با ضمیر کابلوف، فرستاده ویژه مسکو در امور افغانستان دیدار کرده‌ است. ضمیر کابلوف پیش از این به رسانه‌های این کشور گفته بود که مذاکرات صلح می‌توانست راه را به سوی مصالحه ملی به حل بحران افغانستان باز کند.

این دیدار در حالی صورت می‌گیرد که قرار بود هفته گذشته دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در کمپ دیوید با رییس جمهوری افغانستان و رهبران گروه طالبان دیدار کرده و توافق آمریکا و طالبان را نهایی کند اما روز یکشنبه گذشته ترامپ از لغو این دیدار خبر داد.

او گفت قید مذاکره با طالبان را زده است، چون آنها با حمله‌ای دیگر، غیرنظامیان و یک سرباز آمریکایی را در آستانه این دیدار کشته‌اند.

در همین حال صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان می‌گوید که سفر رهبران طالبان به کشورهایی مثل روسیه یا چین "شکست قطعی سیاسی" آنان را نشان می‌دهد.

صدیقی در یک نشست خبری گفت: آدرس اصلی صلح را طالبان گم کرده‌اند. آدرس اصلی صلح مردم افغانستان و پروسه صلح افغانستان است که توسط دولت رهبری و مدیریت شود. این تلاش‌های شماری از رهبران طالبان به باور ما نتیجه نخواهد داد.

او همچنین تاکید کرد که دولت افغانستان تلاش‌های مرتبط با روند صلح را متوقف کرده و اولویت برای دولت افغانستان در حال حاضر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو است.

مذاکرات آمریکا و طالبان که برای ده ما در دوحه پایتخت قطر در جریان بود، شامل دولت افغانستان نمی‌شد چون طالبان این دولت را نامشروع می‌دانند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین