|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰
کد خبر: ۲۷۸۳۸۸
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۱
پیشتر یک وزیر دولت جبل الطارق به خبرگزاری رویترز گفته بود که ایران برخلاف تعهد خود نفت این نفتکش را به سوریه فروخته است و این نقض حسن ظن جبل الطارق در آزاد کردن این نفتکش است.
رئیس دولت جبل الطارق گفت: پهلو گرفتن نفتکش آدریان دریا در ساحل سوریه به معنای نقض تعهد ایران نیست.

فابیان پیکاردو رئیس دولت جبل الطارق گفت: از تصاویر می‌توانیم بفهمیم که نفت (نفتکش آدریان دریا یک) در [ساحل] سوریه تخیله شده است، اما این بدان معنا نیست که ایران تعهد خود را نقض کرده باشد.

پیشتر یک وزیر دولت جبل الطارق به خبرگزاری رویترز گفته بود که ایران برخلاف تعهد خود نفت این نفتکش را به سوریه فروخته است و این نقض حسن ظن جبل الطارق در آزاد کردن این نفتکش است.

اما پیکاردو با رد این اظهارات به رادیو بی‌بی‌سی گفت: ما از ایران تعهد نگرفته بودیم که نفتش به سوریه نرود. بلکه از دولت ایران تعهد گرفتیم که که این نفت را به هیچ نهاد تحت تحریم اتحادیه اروپا نفروشد.

حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در انگلیس روز چهارشنبه با بیان اینکه محموله آدریان دریا یک به یک شرکت خصوصی فروخته و در دریا تحویل شده، تصریح کرد که این مالک نفت است که مقصد فروش نفت خود را تعیین می‌کند.

بعیدی‌نژاد همچنین تاکید کرد که ایران حق خود می‌داند تا نفتش را به هر طریقی که صلاح کشور است، بفروشد.

وی با اشاره به احضارش به وزارت خارجه انگلیس ادامه داد: بنده هم مواضع جمهوری اسلامی ایران را بسیار شفاف برای ایشان تشریح کردم. ما همان طور که همیشه تاکید کردیم تمام این جریان با اقدام غیر قانونی مقامات جبل طارق و انگلیس شروع شد.

وزیر خارجه انگلیس روز سه‌شنبه سفیر ایران را در واکنش به آنچه عدم پایبندی ایران به تعهدات در مورد نفتکش «آدریان دریا ۱» خواند، احضار کرد.

کشتی آدریان دریا ۱ که پیش از این گریس ۱ نام داشت، پیشتر توسط نیروهای انگلیسی در تنگه جبل الطارق توقیف شده بود.

مقام‌های انگلیسی هنگام توقیف ابرنفتکش ایرانی، نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه را به‌عنوان توجیهی برای اقدام غیرقانونی خود مطرح کردند، در حالی که تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه تنها منحصر به کشورهای این اتحادیه است و دیگر کشورها تعهدی در قبال آن ندارند.

همچنین بررسی سند تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه نشان می‌دهد که ادعای دولت انگلیس حتی به اتهام حرکت کشتی ایرانی به مقصد سوریه مبنای حقوقی ندارد.

بر اساس سند ضمیمه تدابیر محدودکننده اتحادیه اروپا علیه سوریه، کشورهای اروپایی فقط موظف به بازرسی محموله‌هایی به مقصد سوریه هستند که ظن حمل تسلیحات نظامی به این کشور وجود داشته باشد.

همینطور طبق این سند «واردات» نفت خام و محصولات پتروشیمی از سوریه به کشورهای عضو اتحادیه اروپا ممنوع و اشاره ای به محدودیت در صادرات نفت خام به این کشور نشده است.
بر این اساس، دادگاه عالی منطقه جبل‌الطارق ۲۴ مرداد در حکمی دستور رفع توقیف آدریان دریا ۱ را صادر و اعلام کرد که دیگر دلیلی برای نگه داشتن این نفتکش وجود ندارد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین