کد خبر: ۲۷۸۱۶۵
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۰
نقاشی دیواری مشهور به «تپه تاکستان» نیشابور که در زمان کاوش‌های موزه متروپولیتن در نیشابور کشف شده بود، در سالن اصلی موزه‌ باستان‌شناسی و هنر دوران اسلامی موزه ملی ایران به نمایش درآمد.
  نقاشی دیواری مشهور به «تپه تاکستان» نیشابور که در زمان کاوش‌های موزه متروپولیتن در نیشابور کشف شده بود، در سالن اصلی موزه‌ باستان‌شناسی و هنر دوران اسلامی موزه ملی ایران به نمایش درآمد.

بنا بر اعلام از روابط عمومی موزه ملی ایران، اثر«تپه تاکستانی»، متعلق به دوره‌ سامانیان (قرن سوم و چهارم هجری) است که به شماره‌ موزه ۳۲۸۱ در تالار صدر اسلام موزه‌ باستان‌شناسی و هنر دوران اسلامی موزه‌ ملی ایران به نمایش درآمده است.

کرم میرزایی، مسئول موزه باستان‌شناسی و هنر دوران اسلامی با بیان این‌که این نقاشی دیواری که روی گچ کشیده شده، نمایان‌گر مرد سوار بر اسب با شاهینی بر دست و خرگوشی آویزان به زین است، گفت: «به اعتقاد پژوهشگران، این نقاشی، احتمالاً یکی از  امرای سامانی را به تصویر کشیده یا صرفاً یک نگاره‌ نمادین با مضمون سنت شکار در این دوره را یادآوری می‌کند.»

او توضیح داد: «مرد قوشچی جزو کهن‌ترین نقاشی‌های دیواری پس از اسلام در ایران است که در هنگام کاوش‌های موزه‌ متروپولیتن نیویورک در نیشابور کشف شد. این نقاشی، نمایشگر یک صحنه‌ شکار مربوط به سده‌ سوم قمری است که در محدوده‌ تپه‌ تاکستان نیشابور به دست آمد.»

او با بیان این‌که این نقاشی در کادر مربع مستطیلی با  بلندی ۱۴۰ سانتی متر و پهنا ۱۲۰ سانتی متر  ساخته شده است، بیان کرد: «ساختار نقاشی سوارکار نیشابور صرف نظر از صورت مَرد، با خطوط محیطی پر رنگ و قلمی محکم و استوار روی گچ کشیده که یادآور نقش برجسته‌های دوره ساسانی است.»

میرزایی با تاکید بر این‌که بررسی‌های انجام شده روی این نقاشی نشان می‌دهد که سوارکار، افسار یک اسب را  با یک دست گرفته و  با آرامش مرکب خود را هدایت می‌کند و روی دست دیگر  یک شاهین نشسته است، افزود: «نقاش، اسب را  که در حال تاختن است، واقعگرایانه‌تر از سوار کار ترسیم کرده و سوار را  با کلاهی قبه مانند بر سر، جبه‌ای ابریشمین بر تن، با اجزای لباس و تجهیزات و همچنین ساز و برگ بسیار غنی نشان داده است.»

به گفته‌ مسئول موزه باستان‌شناسی و هنر دوران اسلامی، این مرد که چهره‌اش تخریب شده، دو شمشیر و سه تسمه‌ چرمی مرصع است که از کمربند او آویخته است. روی زین اسب پوششی از پوست پلنگ با حاشیه‌ گوهر نشان و جزییات کاملی از نقش‌های آذینی روی جبه با گل‌های چهار برگ محاط شده در دایره‌ها و نقش شبیه خط کوفی روی بازوبند دیده می‌شود.

جبرییل نوکنده، رییس موزه ملی ایران نیز اعلام کرد:‌ «این اثر پس از گذراندن مراحل آسیب شناسی، حفاظت، مرمت و استحکام بخشی، در تالار صدرِ اسلام موزه باستان‌شناسی و هنر دوران اسلامی نمایش داده شد.»
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین