|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۶
کد خبر: ۲۷۷۹۴۳
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۵
عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان با اشاره به تصمیم اخیر دونالد ترامپ مبنی بر لغو و توقف مذاکرات صلح افغانستان با طالبان گفت که فرصت صلح در این کشور از دست رفت.
 عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان با اشاره به تصمیم اخیر دونالد ترامپ مبنی بر لغو و توقف مذاکرات صلح افغانستان با طالبان گفت که فرصت صلح در این کشور از دست رفت.

به گزارش ایسنا، عبدالله که امروز (دوشنبه) به مناسبت هجدهمین سالگرد کشته شدن احمد شاه مسعود، رهبر نیروهای مقاومت علیه طالبان در کابل صحبت می‌کرد، گفت که "امروز همانقدر از صلح فاصله داریم که سال‌های قبل داشتیم".

این فرمانده مجاهدین در نهم سپتامبر ۲۰۰۱ در اثر انفجار انتحاری دو تن که خود را خبرنگاران عرب معرفی کرده بودند، کشته شد.

عبدالله در این مراسم از تلاش‌های اخیر صلح افغانستان به عنوان یک فرصت یاد کرد و گفت که "شاید یک فرصت می‌بود برای باز کردن راه برای صلح و برای رسیدن به یک صلح که این فرصت هم از دست رفت." او تاکید کرد که "جنگ برای هیچکس گوارا" نیست و "اگر به تاریخ نگاه شود قربانی‌های زیادی برای صلح داده شده است".

به گزارش شبکه طلوع نیوز، عبدالله عبدالله همچنین تاکید کرد احمد شاه مسعود خواستار برقراری صلح در این کشور بود.

همزمان سفارت انگلیس در کابل نیز در صفحه رسمی توییتر خود نوشته که طالبان باید نشان دهد که درباره صلح جدی است. این سفارتخانه نوشت: "در روزهای گذشته ما شاهد خبر تکان‌دهنده ربوده شدن و کشته شدن عبدالصمد امیری، فعال حقوق بشر و همچنین افزایش خشونت در کابل بودیم که باعث کشته شدن غیر نظامیان شد. اکنون زمان آن رسیده که خشونت‌ها کاهش یابد."

در اولین ساعات امروز روح الله احمدزی، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد یک سرباز نیروهای تامین امنیت کابل در غرب شهر کابل با شلیک مستقیم گلوله هواداران مسعود کشته شد. او افزود این سرباز در حال انجام وظیفه بود که هدف تیراندازی مستقیم عزاداران مسلح غیر مسئول قرار گرفت و جان داد.

اداره نیروهای تامین امنیت کابل بعدا اعلام کرد که در ارتباط به این حادثه ۶ فرد مسلح غیر مسئول را بازداشت و ۳۰ خودرو را متوقف کرده است. هر ساله مراسم بزرگداشت احمد شاه مسعود با حاشیه‌هایی همراه است. امسال نیز شماری از هواداران او به خیابان‌های کابل آمده و به شلیک‌های هوایی ‌پرداختند؛ شماری این حرکت هواداران مسعود را اعتراض به کارکردهای نظام در افغانستان تلقی می‌کنند اما برخی از آن انتقاد می‌کنند و می‌گویند چنین کارهایی آرامش و امنیت کابل را بیشتر به هم می‌زند و مردم را نگران می‌کند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین